Як продовжити дію договору про закупівлю на початку наступного року

1733
Здавалося б, логічним є те, що наприкінці року замовники згортають свої закупівлі, аби розпочати нові процедури вже з нового бюджетного року. Утім, як бути в цій ситуації, приміром, дитсадку чи лікарні, де потреба в тих чи тих товарах є постійною. Процес їх закупівлі призупиняти ці замовники не можуть. Закон про публічні закупівлі містить норму, що дає змогу вирішити їхні проблеми і продовжити дію потрібного договору про закупівлю на початку наступного року.

Частина п’ята статті 36 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі — Закон про публічні закупівлі) дозволяє замовнику продовжити дію договору про закупівлю на наступний бюджетний рік. Однак установлює для цього чіткі правила:

  • дію договору про закупівлю можна продовжити на строк, достатній для проведення процедури закупівлі на початку наступного року;
  • обсяг такої закупівлі не повинен перевищувати 20% суми, визначеної в договорі про закупівлю, укладеному в попередньому році;
  • видатки на таку закупівлю мають бути затверджені в установленому порядку.

Варто нагадати, що за Бюджетним кодексом України бюджетний період для всіх бюджетів, що складають бюджетну систему України, становить один календарний рік, який починається 1 січня кожного року і закінчується 31 грудня того ж року.

Тому замовники наразі мають проводити для понадпорогових закупівель товарів, робіт і послуг закупівельні процедури за Законом про публічні закупівлі в межах бюджетного року. За результатами процедур укладається договір про закупівлю, строк дії якого зазвичай становить один бюджетний рік. У наступному році — замовникам доведеться розпочинати нові процедури закупівель, звичайно, наперед їх запланувавши.

Утім, іноді замовник, з огляду на специфіку його діяльності, повинен подбати про безперервне надходження тих чи тих товарів, робіт, послуг. Адже вони потрібні замовнику вже з 1 січня наступного року. І часу на підготовчий процес та саму процедуру у нього немає. Для таких випадків і передбачена норма частини п’ятої статті 36 Закону про публічні закупівлі.

Тож з’ясуємо детальніше, хто із замовників  і за яких умов може скористатися означеною нормою.

1. Продовження можливе лише для договорів, укладених за Законом про публічні закупівлі

Мінсоцполітики у своєму роз’ясненні (лист від 3302-06/34317-07 від 27.10.2016) недарма наголосило: норма частини п’ятої статті 36 Закону про публічні закупівлі поширюється на договори про закупівлю, укладені з дотриманням вимог саме цього Закону.

Тобто замовник може продовжити тільки той догорів про закупівлю, який укладений за результатами публічної процедури закупівель (відкриті торги, переговорна процедура, конкурентний діалог). Якщо ж він таку процедуру закупівлі не проводив, оскільки  очікувана вартість договору не перевищувала понадпороги (вартісні межі, установлені частиною першою статті 2 Закону про публічні закупівлі), укласти додаткову угоду на 20% від суми такого договору йому не вдасться. У такому разі замовнику доведеться розпочати проведення нової процедури закупівлі.

             2. Строк дії договору про закупівлю неповинен закінчитися

Нагадаємо, що укладаючи договір про закупівлю, замовник має дотримати  норм Цивільного кодексу України (ЦК) та Господарського кодексу України з урахуванням особливостей, визначених Законом про публічні закупівлі.

А як установлює стаття 631 ЦК, строком договору є час, протягом якого сторони можуть здійснити свої права і виконати свої обов'язки відповідно до договору.

Отже, замовник може продовжити договір про закупівлю лише тоді, поки триває перебіг дії цього договору і його строк ще не закінчився у встановленому законодавством порядку.

При цьому варто зважати ще й на вимогу  пункту 2.8 Порядку  реєстрації та обліку бюджетних зобов’язань розпорядників бюджетних коштів та одержувачів бюджетних коштів в органах Державної казначейської служби України, затвердженого наказом Мінфіну від 02.03.2012 № 309. Якщо замовник — розпорядник бюджетних коштів укладає додаткову угоду до договору про закупівлю і, як наслідок, змінюються умови бюджетних зобов’язань,  він повинен протягом 7 робочих днів з дати їх виникнення подати до органів Казначейства Реєстр та/або Реєстр фінансових зобов’язань і відповідні підтвердні документи щодо уточнення реквізитів та показників таких бюджетних зобов’язань.

Нагадаємо, що за БК розпорядники бюджетних коштів можуть брати бюджетні зобов’язання та проводити платежі тільки в межах бюджетних асигнувань, установлених кошторисами.

Оскільки порушувати цю вимогу замовник не може в жодному разі, він повинен до закінчення поточного року укласти першу додаткову угоду до договору про закупівлю, що продовжує дію цього договору на строк, достатній для проведення процедури закупівлі напочатку наступного року, не вказуючи в ній конкретної вартості закупівлі. А вже після затвердження кошторису замовнику доведеться укласти ще одну додаткову угоду до договору про закупівлю, вказавши в ній конкретну вартість закупівлі (звичайно, не більшу за 20% від суми, визначеної в договорі про закупівлю). Саме цю угоду разом із підтвердними документами замовник і надасть до органу Казначейства, аби зареєструвати бюджетні зобов'язання.

Отже, при застосуванні норми частини п'ятої статті 36 Закону про публічні закупівлі замовник обов’язково дотримує  вимог законодавства щодо строку дії договору й термінів реєстрації бюджетних зобов'язань в органах Казначейства.

             3. Окремі умови для продовження договорів про закупівлю

Укладаючи додаткову угоду до договору про закупівлю, що продовжує його дію, замовник має пам’ятати, що:

  • 20% відраховується від остаточної (кінцевої) кінцевої вартості укладеного договору з урахуванням усіх змін, що були внесені до нього протягом року (у разі наявності);
  • у разі застосування частини п'ятої статті 36 Закону № 922, а потім проведення процедури закупівлі на цей самий предмет закупівлі вже в новому році, обсяги закупівлі, що були визначені в додатковій угоді, не потрібно враховувати під час проведення нової процедури.


Підписка на статті

Підпишіться на розсилку, аби не прогавити жодної важливої та цікавої статті. Це БЕЗПЛАТНО. З нашою допомогою працювати легше!

Освітні заходи

Освітні заходи

Отримайте нові знання

Взяти участь

Інтернет-магазин

Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями

Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями з передплати і станьте читачем тижневика «Головбух:БЮДЖЕТ» та журналу «Держзакупівлі» просто зараз

Живе спілкування з редакцією


Опитування

Для переходу на Новий план рахунків якою допомогою від експертів ви скористалися б насамперед

  • Прослухали б лекцію на вебінарі 40.37%
  • Відвідали б семінар на цю тематику 12.84%
  • Прочитали б про це у виданні 46.79%
Інші опитування






© Головбух: Бюджет, 2017. Усі права захищено
Повне або часткове копіювання будь-яких матеріалів порталу, цитування, публікація їх анотованих оглядів допускаються лише з письмового дозволу редакції порталу

Тижневик «Головбух: Бюджет», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14859-3830Р від 29.01.2009

Журнал «Держзакупівлі», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 18739-7539Р від 14.02.2012


  • Ми в соцмережах
Будь ласка, увійдіть на сайт

Зареєструйся та отримай безлімітний доступ до форм і зразків, а також статей наших експертів, яким довіряють керівники та головні бухгалтери:

✓ 10 500 органів місцевого самоврядування
✓ 8000 органів державної влади
✓ 18 000 закладів охорони здоров'я
✓ 24 300 навчальних закладів та наукових установ

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Я тут вперше
І отримати доступ на сайт
Знадобиться лише хвилина!
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль