Особливості фінансування закладів освіти та закладів охорони здоров’я коштом сувбенцій

146
Реформування міжбюджетних відносин вплинуло на фінансування закладів освіти та охорони здоров’я. Адже наразі на їх утримання можуть використовуватися кошти бюджетів різних рівнів. Розглянемо, як на практиці вирішуються проблеми, що виникають під час використання коштів субвенцій

Бюджетним законодавством передбачено утримання закладів освіти та охорони здоров’я коштом як державного, так і місцевих бюджетів, зокрема, за рахунок:

  • освітньої субвенції;
  • медичної субвенції;
  • субвенції на підготовку робітничих кадрів.

Порядок, умови і механізми надання з державного бюджету місцевим бюджетам субвенцій установлено постановами КМУ:

  • від 14.01.2015 № 6 «Деякі питання надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам» (далі — Постанова № 6), що затверджує Порядок та умови надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам (далі — Порядок № 6);
  • від 14.01.2015 № 7 «Деякі питання надання субвенції на підготовку робітничих кадрів з державного бюджету місцевим бюджетам» (далі — Постанова № 7), що затверджує Порядок та умови надання субвенції на підготовку робітничих кадрів з державного бюджету місцевим бюджетам (далі — Порядок № 7);
  • від 23.01.2015 № 11 «Деякі питання надання медичної субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам» (далі — Постанова № 11), що затверджує Порядок та умови надання медичної субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам (далі — Порядок № 11).

У 2015 році видатки на фінансування закладів освіти та охорони здоров’я і видатки на підготовку робітничих кадрів, які визначені у статтях 1032–1034 Бюджетного кодексу України (БК), дозволяється проводити протягом бюджетного періоду одночасно з державного та місцевих бюджетів та/або одночасно з різних місцевих бюджетів (п. 2 Постанови № 6, п. 2 Постанови № 7, п. 2 Постанови № 11).

На нашу думку, місцеві громади повинні бути зацікавлені в розвитку своєї соціально-гуманітарної сфери. Адже заклади освіти та охорони здоров’я обслуговують, як правило, місцеве населення. Тому кошти місцевих громад, спрямовані на зміцнення матеріально-технічної бази цих закладів, сприятимуть розвитку цих громад.

Додатково понад обсяги субвенції місцеві органи влади можуть планувати та оплачувати коштом місцевих бюджетів поточні й капітальні видатки, враховуючи погашення заборгованості попередніх років, зареєстрованої в органах Казначейства.

Місцеві державні адміністрації та обласні, Київська міська і районні державні адміністрації у разі виникнення заборгованості із заробітної плати, стипендій, інших соціальних виплат і оплати енергоносіїв та комунальних послуг зобов’язані провести комплекс конкретних заходів щодо погашення заборгованості із зазначених виплат, забезпечивши використання не менш як 90% наявних коштів, насамперед загального фонду місцевих бюджетів (пп. 6 п. 3 Постанови № 6, пп. 6 п. 3 Постанови № 7 та пп. 6 п. 3 Постанови № 11).

Керуючись Порядками № 6, № 7, № 11, можемо зробити висновок, що заборгованість попередніх років у поточному бюджетному періоді погашають:

  • за закладами з підготовки робітничих кадрів, переданими на фінансування з державного бюджету до місцевого, — за рахунок власних надходжень закладів або коштів субвенції з державного бюджету, за умови, що це не створить поточної кредиторської заборгованості;
  • за закладами охорони здоров’я, що надають вторинну медичну допомогу, які в рамках реалізації пілотного проекту з реформування системи охорони здоров’я утримувалися за рахунок коштів обласного бюджету, а з 01.01.2015 утримуються за рахунок медичної субвенції та передані до бюджетів міст і районів, — за рахунок власних надходжень закладів, доходів бюджетів міст і районів або коштів субвенції з державного бюджету, якщо це не створить поточної кредиторської заборгованості;
  • за закладами освіти, культури, спеціалізованої медичної допомоги, медичної допомоги на залізничному транспорті, ветеринарного контролю, які відповідно до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» від 28.12.2015 № 80 передані на фінансування з державного бюджету до місцевих, — за рахунок власних надходжень закладів або власних доходів місцевих бюджетів. Крім того, спеціалізовані медико-санітарні частини та залізничні лікарні можуть використовувати кошти медичної субвенції, якщо це не створить поточної заборгованості;
  • за дошкільними навчальними закладами та закладами культури, які утримувались за рахунок бюджетів сіл та селищ, а з 01.01.2015 за деякими територіями передані на фінансування до районних бюджетів, — за рахунок районного бюджету. При цьому можливе отримання коштів бюджетів сіл та селищ, у т. ч. шляхом надання міжбюджетних трансфертів;
  • за закладами освіти та охорони здоров’я, які у попередніх роках утримувалися виключно за рахунок коштів місцевих бюджетів, а з 01.01.2015 утримуються коштом медичної та освітньої субвенції, — за рахунок власних надходжень закладів, власних доходів місцевих бюджетів, на території яких установи розташовані, або коштів субвенцій з державного бюджету, якщо це не створить поточної кредиторської заборгованості.

При цьому місцеві фінансові органи мають запланувати погашення кредиторської заборгованості, яка виникла в попередніх бюджетних періодах при використанні коштів інших бюджетів, за рахунок коштів своїх бюджетів.

Варто наголосити, що відповідно до БК освітню субвенцію та субвенцію на підготовку робітничих кадрів можна використовувати виключно на поточні видатки.

Так, субвенція на підготовку робітничих кадрів спрямовується на:

  • оплату поточних видатків професійно-технічних та інших навчальних закладів державної та комунальної власності, які надають послуги з підготовки кваліфікованих робітників на умовах державного замовлення (ч. 1 ст. 1033 БК).
  • капітальні видатки (абз. 2 ч. 1 ст. 1033 БК). Але за умов забезпечення у повному обсязі потреби у поточних видатках протягом бюджетного періоду та відсутності простроченої бюджетної заборгованості навчального закладу за захищеними видатками.

Кошти субвенцій спрямовуються і на реалізацію заходів з оптимізації мережі закладів освіти та охорони здоров’я.

Зауважимо, що на видатки розвитку закладів охорони здоров’я можуть спрямовуватися власні надходження та кошти бюджетів тих громад, на території яких розташовані такі заклади. Адже законодавці дозволили використовувати кошти медичної субвенції лише на поточні видатки.

Зокрема, не можна спрямовувати медичну субвенцію (п. 7 Порядку № 11) на:

  • закупівлю товарів, робіт та послуг, які безпосередньо не пов’язані з оплатою поточних видатків та заходів, зазначених у пункті 3 Порядку № 11;
  • проведення заходів, видатки на які передбачені за іншими бюджетними програмами;
  • проведення заходів, метою яких є отримання прибутку.

Утім, Уряд може проводити додатковий розподіл та перерозподіл загальних обсягів субвенцій між місцевими бюджетами (п. 5 Порядку № 6, п. 5 Порядку № 7 та п. 5 Порядку № 11).

На кінець бюджетного періоду залишки коштів за субвенцією зберігаються на рахунках відповідних місцевих бюджетів (абз. 2 п. 9 Порядку № 11, абз. 2 п. 8 Порядку № 6, абз. 2 п. 8 Порядку № 7). Місцеві ради своїми рішеннями можуть розподіляти залишки коштів наданих субвенцій.

У наступному бюджетному періоді ці кошти можна використовувати з урахуванням цільового призначення субвенції на поточне утримання (крім заробітної плати) і оновлення матеріально-технічної бази тих закладів, які утримуються за їх рахунок.



Ваша персональна добірка.

    Підписка на статті

    Підпишіться на розсилку, аби не прогавити жодної важливої та цікавої статті. Це БЕЗПЛАТНО. З нашою допомогою працювати легше!

    Освітні заходи

    Освітні заходи

    Отримайте нові знання

    Взяти участь

    Інтернет-магазин

    Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями

    Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями з передплати і станьте читачем тижневика «Головбух:БЮДЖЕТ» та журналів «Головбух: Праця та зарплата» і «Держзакупівлі» просто зараз

    Живе спілкування з редакцією




    Розсилка









    © Головбух: Бюджет, 2017. Усі права захищено
    Повне або часткове копіювання будь-яких матеріалів порталу, цитування, публікація їх анотованих оглядів допускаються лише з письмового дозволу редакції порталу

    Тижневик «Головбух: Бюджет», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14859-3830Р від 29.01.2009

    Журнал «Держзакупівлі», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 18739-7539Р від 14.02.2012

    Журнал «Головбух: праця та зарплата», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14961-3933 ПР від 05.03.2009

    
    • Ми в соцмережах
    Коте теж здивований, але…


    він знає, що зареєструється і скачає файли.
    57 секунд на реєстрацію – і Ви теж зможете скачувати необхідні документи, форми, зразки тощо



    У мене є пароль
    нагадати
    Пароль надіслано на пошту
    Ввести
    Я тут вперше
    на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
    Введіть ел. пошту або логін
    Неправильний логін або пароль
    Неправильний пароль
    Введіть пароль
    Oops!.. Але публікацію можуть бачити лише зареєстровані користувачі



    Приділіть лише 57 секунд реєстрації – і читатимете статті, актуальні запитання та відповіді на них


    У мене є пароль
    нагадати
    Пароль надіслано на пошту
    Ввести
    Я тут вперше
    на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
    Введіть ел. пошту або логін
    Неправильний логін або пароль
    Неправильний пароль
    Введіть пароль