Надання субвенцій: порядок фінансування та контроль за використанням коштів

199
У зв’язку з бюджетним реформуванням змінено джерела утримання більшості бюджетних установ. А з огляду на те що утримуватимуться вони тепер коштом як державного, так і місцевих бюджетів, вагомого значення набирають облік, звітність і контроль за використанням бюджетних коштів.

Законом України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реформи міжбюджетних відносин» від 28.12.2014 № 79-VIII (далі — Закон № 79) змінені джерела покриття витрат на утримання більшості установ, закладів та організацій бюджетної сфери України. Зокрема, передбачено утримання закладів освіти та охорони здоров’я коштом як державного, так і місцевих бюджетів.

Окрім цього законодавці прописали механізми використання коштів, що надаються з державного бюджету місцевим бюджетам, у вигляді:

  • освітньої субвенції;
  • медичної субвенції;
  • субвенції на підготовку робітничих кадрів.

Бюджетне законодавство щодо надання субвенцій

Статтею 97 Бюджетного кодексу України (БК) визначено, що у Державному бюджеті України можуть передбачатися такі трансферти місцевим бюджетам:

  • освітня субвенція (п. 6 ч. 1);
  • субвенція на підготовку робітничих кадрів (п. 7 ч. 1);
  • медична субвенція (п. 8 ч. 1).

Уряд визначає порядок та умови надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам. Обсяг міжбюджетних трансфертів, як передбачено частиною третьою статті 97 БК, затверджується у Державному бюджеті України окремо для кожного з відповідних місцевих бюджетів, якщо є підстави для надання та отримання відповідних міжбюджетних трансфертів.

Вимоги щодо розподілу коштів освітньої, медичної субвенцій та субвенції на підготовку робітничих кадрів між місцевими бюджетами, напрями використання цих субвенцій окреслені у статтях 1032–1034 БК. Також ці статті містять перелік типів закладів, які можуть фінансуватися коштом освітньої, медичної субвенцій та субвенції на підготовку робітничих кадрів.

Порядок, умови і механізми надання з державного бюджету місцевим бюджетам субвенцій визначені постановами КМУ:

  • від 14.01.2015 № 6 «Деякі питання надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам», що затверджує Порядок та умови надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим;
  • від 14.01.2015 № 7 «Деякі питання надання субвенції на підготовку робітничих кадрів з державного бюджету місцевим бюджетам», що затверджує Порядок та умови надання субвенції на підготовку робітничих кадрів з державного бюджету місцевим бюджетам;
  • від 23.01.2015 № 11 «Деякі питання надання медичної субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам», що затверджує Порядок та умови надання медичної субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам.

Облік, звітність і контроль за використанням коштів

Оскільки заклади освіти та охорони здоров’я отримують кошти на своє утримання з різних бюджетів (районний, сільський, міський, обласний), вони повинні звітувати до органів Казначейства за коштами кожного бюджету окремо. Тому це має відобразитися і на бухгалтерському обліку на рівні кожного закладу.

Нагадаємо, що відповідальність за організацію ведення бухгалтерському обліку покладається на керівника бюджетної установи.

Відображення в обліку коштів субвенцій

Із 01.01.2015 заклади освіти та охорони здоров’я ведуть бухгалтерський облік з урахуванням вимог до використання коштів субвенції та національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку в державному секторі (далі — НП(с)БОДС).

Зокрема, згідно з НП(с)БОДС 128 «Зобов’язання», затвердженим наказом Мінфіну від 24.10.2010 № 1629, кошти освітньої, медичної субвенцій та субвенції на підготовку робітничих кадрів, які на кінець бюджетного періоду не використані і залишилися на рахунках відповідних місцевих бюджетів, є доходами майбутніх періодів.

Отже, вони не можуть бути віднесені в кінці бюджетного періоду на формування результату виконання відповідного місцевого бюджету.

Звітність про використання коштів субвенцій

Звітність про використання коштів субвенцій з державного бюджету бюджетні установи подають у порядку, встановленому законодавством, в розрізі кодів функціональної класифікації (КФК).

Якщо за одним КФК на один реєстраційний рахунок бюджетні установи отримують кошти з декількох джерел, вони подають звітність до органів Казначейства за загальними оборотами в розрізі КФК.

Форми бюджетної звітності складають відповідно до Порядку складання фінансової, бюджетної та іншої звітності розпорядниками та одержувачами бюджетних коштів, затвердженого наказом Мінфіну від 24.01.2012 № 44 (далі — Порядок № 44).

Контроль за використанням коштів субвенцій

Органи Казначейства мають контролювати дотримання учасниками бюджетного процесу вимог бюджетного законодавства на стадіях:

  • реєстрації бюджетних зобов’язань та бюджетних фінансових зобов’язань;
  • оплати бюджетних фінансових зобов’язань.

Це стосується, зокрема:

  • забезпечення своєчасної і в повному обсязі оплати праці, стипендій та комунальних платежів без створення простроченої заборгованості за відповідними видками;
  • укладання договорів за кожним видом енергоносіїв, які використовуються закладом в межах затверджених головним розпорядником бюджетних коштів лімітів з урахуванням дотримання режиму жорсткої економії бюджетних коштів;
  • дотримання вимог економії державних коштів відповідно до постанови КМУ «Про економію бюджетних коштів та недопущення втрат бюджету» від 01.03.2014 № 65.

Тож для забезпечення контролю за витрачанням коштів субвенції та їх обліку згідно з вимогами законодавства на своєму рівні головні розпорядники бюджетних коштів для своїх підвідомчих установ мають право встановлювати додаткові форми довідок до пояснювальної записки та отримувати від них додаткову інформацію (п. 1.13 Порядку № 44).

Варто зазначити, що для забезпечення формування звіту про витрачання кожної субвенції, отриманої з державного бюджету за напрямами видатків, органи Казначейства постійно акумулюють та надають Казначейству відповідну інформацію. І єдиним джерелом достовірної інформації про використання коштів субвенцій є відомості, надані бюджетними установами. Тому важливо налагодити ефективну взаємодію бюджетних установ та органів Казначейства на територіальних рівнях для оперативного обміну інформацією та надання достовірних даних усім користувачам вищого рівня.

Очікувані результати від реформ

Реформування міжбюджетних відносин має розв’язати проблеми з фінансування закладів галузі освіти та охорони здоров’я, підвищення якості надання послуг мешканцям місцевих громад та ефективності прийняття управлінських рішень, управління бюджетними коштами.

Для цього нормами БК значного розширено права місцевих органів влади в частині планування, затвердження та виконання місцевих бюджетів, у т. ч. підвищення ефективності управління бюджетними коштами.

Звичайно, такі масштабні зміни системи фінансування освітньої та медичної галузей потребують тривалішого часу на освоєння нюансів їх запровадження. Тому вагомого значення в їх освоєнні набуває обмін досвідом на рівні розпорядників коштів вищого та нижчого рівнів. 



Ваша персональна добірка.

    Підписка на статті

    Підпишіться на розсилку, аби не прогавити жодної важливої та цікавої статті. Це БЕЗПЛАТНО. З нашою допомогою працювати легше!

    Освітні заходи

    Освітні заходи

    Отримайте нові знання

    Взяти участь

    Інтернет-магазин

    Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями

    Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями з передплати і станьте читачем тижневика «Головбух:БЮДЖЕТ» та журналів «Головбух: Праця та зарплата» і «Держзакупівлі» просто зараз

    Живе спілкування з редакцією




    Розсилка









    © Головбух: Бюджет, 2017. Усі права захищено
    Повне або часткове копіювання будь-яких матеріалів порталу, цитування, публікація їх анотованих оглядів допускаються лише з письмового дозволу редакції порталу

    Тижневик «Головбух: Бюджет», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14859-3830Р від 29.01.2009

    Журнал «Держзакупівлі», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 18739-7539Р від 14.02.2012

    Журнал «Головбух: праця та зарплата», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14961-3933 ПР від 05.03.2009

    
    • Ми в соцмережах
    Коте теж здивований, але…


    він знає, що зареєструється і скачає файли.
    57 секунд на реєстрацію – і Ви теж зможете скачувати необхідні документи, форми, зразки тощо



    У мене є пароль
    нагадати
    Пароль надіслано на пошту
    Ввести
    Я тут вперше
    на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
    Введіть ел. пошту або логін
    Неправильний логін або пароль
    Неправильний пароль
    Введіть пароль
    Oops!.. Але публікацію можуть бачити лише зареєстровані користувачі



    Приділіть лише 57 секунд реєстрації – і читатимете статті, актуальні запитання та відповіді на них


    У мене є пароль
    нагадати
    Пароль надіслано на пошту
    Ввести
    Я тут вперше
    на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
    Введіть ел. пошту або логін
    Неправильний логін або пароль
    Неправильний пароль
    Введіть пароль