Ремонт орендованого майна бюджетної установи: коли та чиїм коштом

588
Орендар хоче відремонтувати будівлю, яку надає йому в оренду бюджетна установа, оскільки нинішній стан будівлі не дає змоги використовувати її за призначенням. Тож розглянемо, чиїм коштом, за яких умов та у який строк ремонтуватимуть будівлю, що перебуває в оренді.

На вимогу статті 181 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» від 10.04.1992 № 2269-XII (далі — Закон про оренду) ремонт майна, переданого в оренду, проводять так:

  • поточний — коштом орендаря;
  • капітальний — коштом орендодавця або іншого балансоутримувача цього майна.

Водночас установа-орендодавець та орендар можуть передбачити умовами договору оренди нерухомого майна (далі — договір оренди) інший порядок оплати витрат на проведення ремонтних робіт.

Тому в договорі оренди сторони обумовлюють все, що стосуватиметься ремонту майна, що перебуває в оренді. А саме:

  • на кого покладається обов’язок проведення ремонту майна;
  • порядок узгодження обсягів та вартості ремонтних робіт;
  • чиїм коштом проводитимуться ремонтні роботи;
  • строки проведення ремонту.

Далі слід визначити, до якого виду ремонту — поточного чи капітального — відносяться заплановані ремонтні роботи.

Поточний ремонт будівлі

Поточний ремонт – це комплекс ремонтно-будівельних робіт, який передбачає систематичне та своєчасне підтримання експлуатаційних якостей та попередження передчасного зносу конструкцій і інженерного обладнання.

Поточний ремонт проводять з періодичністю, що забезпечує ефективну експлуатацію будівлі або об’єкта з моменту завершення його будівництва (капітального ремонту) до моменту постановки на черговий капітальний ремонт (реконструкцію).

Капітальний ремонт будівлі

До капітального ремонту будівлі відносять:

  • заміну, відновлення та модернізацію конструкцій і обладнання будівель в зв’язку з їх фізичною зношеністю та руйнуванням;
  • поліпшення експлуатаційних показників будівель;
  • покращення планування будівлі і благоустрою території без зміни будівельних габаритів об’єкта.

На час капітального ремонту експлуатацію будівлі припиняють — або повністю, або її частин за умови їх автономності.

Зауважимо: якщо будівля в цілому не підлягає капітальному ремонту, комплекс робіт із поточного ремонту може враховувати окремі роботи, які класифікуються як такі, що відносяться до капітального ремонту (крім робіт, які передбачають заміну та модернізацію конструктивних елементів будівлі). На такій думці наполягав Державний комітет України з будівництва та архітектури у листі від 30.04.2003 № 7/7-401.

Отримання згоди бюджетної установи на ремонт

Як випливає з частини першої статті 778 Цивільного кодексу України, орендар може відремонтувати державне майно, що є предметом договору оренди, лише за згодою бюджетної установи —орендодавця.

Якщо орендодавець надав згоду на ремонт будівлі, орендар має право на:

  • відшкодування вартості необхідних витрат; або
  • зарахування їх вартості в рахунок плати за користування майном.

Згода орендодавця на ремонт наданого в оренду державного майна слід документально зафіксувати, якщо можливість ремонту не передбачена у самому договорі оренди.

Процедура надання орендодавцем згоди на ремонт (тобто поліпшення) орендованого державного майна визначена Порядком надання орендарю згоди орендодавця державного майна на здійснення невід’ємних поліпшень орендованого державного майна, затвердженим наказом Фонду державного майна України від 03.10.2006 № 1523 (далі — Порядок № 1523).

Відповідно до пункту 2 Порядку № 1523 вона включає такі етапи:

  • подання заяви і пакета документів орендарем;
  • розгляд заяви і документації орендаря;
  • прийняття відповідного рішення.

Аби отримати згоду на ремонт орендованого майна, орендар подає:

  • опис запланованих поліпшень майна та кошторис витрат на їх проведення;
  • інформацію про доцільність поліпшення орендованого майна;
  • приписи органів пожежного нагляду, охорони праці (за їх наявності);
  • довідку балансоутримувача про вартість об’єкта оренди згідно з даними бухобліку на початок поточного року;
  • завірену копію проектно-кошторисної документації, якщо інше не встановлено договором оренди;
  • звіт за результатами експертизи кошторисної частини проектної документації на здійснення невід’ємних поліпшень.

У свою чергу, орендодавець у разі, якщо він погоджується з ремонтом наданого в оренду майна, надає орендарю письмову відповідь листом з урахуванням умов договору.

Зауважимо, що орендар, який без згоди бюджетної установи — орендодавця зробив поліпшення майна, які не можна відокремити без шкоди для майна, не має права на відшкодування їх вартості (ч. 5 ст. 778 ЦК).

Бухгалтерський облік витрат на ремонт

Відображення в бухгалтерському обліку витрат на капітальний ремонт державного майна, що перебуває в оренді, залежатиме від умов договору оренди.

Якщо умовами договору оренди передбачено, що капітальний ремонт державного майна виконуватиме орендар, і він не претендуватиме на відшкодування понесених витрат, такі витрати будуть віднесені на фактичні видатки орендаря та не вплинуть на бухгалтерський облік бюджетної установи — орендодавця.

Якщо ж бюджетна установа — орендодавець відшкодуватиме витрати орендаря на капітальний ремонт орендованого майна орендар зобов’язаний надати орендодавцю відповідні підтвердні документи. Такими документами можуть бути:

  • кошторисна документація;
  • копії документів, які підтверджують проведені орендарем розрахунки за виконані ремонтні роботи, у т. ч. придбання матеріалів;
  • акт приймання виконаних будівельних робіт за формою № КБ-2в;
  • довідка про вартість виконаних будівельних робіт за формою № КБ-3 (форми передбачені національним стандартом ДСТУ Б Д.1.1-1:2013 «Правила визначення вартості будівництва», затвердженим наказом Мінрегіонбуду від 05.07.2013 № 293).

Дещо відрізнятиметься бухгалтерський облік бюджетної установи — орендодавця у ситуації, коли орендар за рахунок власних коштів виконає роботи, які в майбутньому вплинуть на збільшення вартості орендованого державного майна (приміром, добудову, модернізацію, реконструкцію). У цьому разі орендар має визначити вартість таких робіт. А бюджетна установа орендодавець має відшкодувати цю вартість, якщо поліпшення державного майна, що відбулося у результаті ремонтних робіт, не можна відокремити від нього без заподіяння шкоди.

При цьому у бюджетної установи — орендодавця утворюється зобов’язання, які вона відображає на підставі первинних документів із зазначенням узгодженої сторонами договору оренди суми відшкодування. На суму такого зобов’язання після закінчення строку оренди вона збільшує первісну вартість майна.

Насамкінець нагадаємо про право орендаря державного майна у разі, коли орендодавець не провів капітального ремонту майна, що перешкоджає його використанню відповідно до призначення та умов договору оренди (ч. 3 ст. 776 ЦК):

  • відремонтувати майно, зарахувавши вартість ремонту в рахунок плати за користування ним або вимагати відшкодування вартості ремонту;
  • вимагати розірвання договору та відшкодування збитків.

Отже, надзвичайно важливо визначити в договорі оренди умови проведення ремонтних робіт. І зробити це слід детально. Так сторони договору державного майна убезпечать себе від виникнення конфліктів у майбутньому. І перевіряльники не зможуть зафіксувати порушення в обліку витрат на ремонт бюджетного майна, що перебуває в оренді.



Ваша персональна добірка.

    Підписка на статті

    Підпишіться на розсилку, аби не прогавити жодної важливої та цікавої статті. Це БЕЗПЛАТНО. З нашою допомогою працювати легше!

    Освітні заходи

    Освітні заходи

    Отримайте нові знання

    Взяти участь

    Інтернет-магазин

    Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями

    Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями з передплати і станьте читачем тижневика «Головбух:БЮДЖЕТ» та журналів «Головбух: Праця та зарплата» і «Держзакупівлі» просто зараз

    Живе спілкування з редакцією




    Розсилка









    © Головбух: Бюджет, 2017. Усі права захищено
    Повне або часткове копіювання будь-яких матеріалів порталу, цитування, публікація їх анотованих оглядів допускаються лише з письмового дозволу редакції порталу

    Тижневик «Головбух: Бюджет», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14859-3830Р від 29.01.2009

    Журнал «Держзакупівлі», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 18739-7539Р від 14.02.2012

    Журнал «Головбух: праця та зарплата», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14961-3933 ПР від 05.03.2009

    
    • Ми в соцмережах
    Коте теж здивований, але…


    він знає, що зареєструється і скачає файли.
    57 секунд на реєстрацію – і Ви теж зможете скачувати необхідні документи, форми, зразки тощо



    У мене є пароль
    нагадати
    Пароль надіслано на пошту
    Ввести
    Я тут вперше
    на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
    Введіть ел. пошту або логін
    Неправильний логін або пароль
    Неправильний пароль
    Введіть пароль
    Oops!.. Але публікацію можуть бачити лише зареєстровані користувачі



    Приділіть лише 57 секунд реєстрації – і читатимете статті, актуальні запитання та відповіді на них


    У мене є пароль
    нагадати
    Пароль надіслано на пошту
    Ввести
    Я тут вперше
    на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
    Введіть ел. пошту або логін
    Неправильний логін або пароль
    Неправильний пароль
    Введіть пароль