Навчальний заклад влітку не користувався орендованим приміщенням: чи оплачувати оренду

223
Бюджетна установа надає в оренду загальноосвітньому навчальному закладу (ЗНЗ) для роботи гуртка приміщення, що перебуває у неї на балансі. З’ясуємо, чи повинен ЗНЗ сплачувати орендну плату та відшкодовувати вартість комунальних послуг, послуг з утримання орендованого приміщення в період канікул, якщо таке приміщення він не використовував.

Оренда — це засноване на договорі строкове платне користування майном, необхідним орендареві для ведення підприємницької та іншої діяльності (п. 1 ст. 2 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» від 10.04.1992 № 2269-XII; далі — Закон про оренду).

Тож під час передачі державного майна в платне користування сторони мають укласти:

  • договір оренди державного майна;
  • договір про відшкодування витрат орендодавця на утримання орендованого майна та надання комунальних послуг орендарю (далі — договір про відшкодування витрат) — для відшкодування плати за утримання орендованого приміщення та спожиті орендарем комунальні послуги.

У договорі про відшкодування витрат вказують детальний перелік послуг, які отримуватиме і оплачуватиме (оплату яких відшкодовуватиме) орендар. Умови розподілу та відшкодування витрат на утримання орендованого приміщення, а також умови відшкодування спожитих орендарем комунальних послуг визначають у цьому договорі за взаємною згодою сторін.

Тож бюджетна установа під час надання в оренду приміщення, що перебуває у неї на балансі, отримує:

  • орендну плату;
  • плату за спожиті орендарем комунальні послуги (у разі якщо за договором оренди обов’язок сплати за комунальні послуги покладено на неї);
  • плату за утримання орендованого приміщення.

Для внесення орендної плати, відшкодування витрат на утримання орендованого приміщення та витрат за спожиті комунальні послуги бюджетна установа — орендодавець щомісячно виставляє орендарю рахунки. У рахунках відображають суми орендної плати та її індексації, суму витрат, пов’язаних з утриманням приміщення, вартість спожитих комунальних послуг за їх видами та їх натуральні показники.

Орендна плата за користування майном бюджетної установи

Орендну плату за користування об’єктом оренди орендар відповідно до частини першої статті 19 Закону про оренду вносить незалежно від наслідків господарської діяльності. Такий категоричний припис не залишає орендарю можливості для несплати або часткової сплати орендної плати.

Варто зазначити також, що орендар несе відповідальність за орендоване приміщення протягом усього терміну дії договору оренди.

Оплата комунальних послуг

Орендар спожиті комунальні послуги (зокрема, з централізованого постачання холодної та гарячої води, водовідведення, газо- та електропостачання, централізованого опалення) може оплачувати двома шляхами.

1. Орендар сплачує вартість комунальних послуг безпосередньо комунальним або житлово-комунальним підприємствам — надавачам таких послуг. При цьому він самостійно укладає договори з такими підприємствами, встановлює окремі лічильники, узгоджує тарифи і проводить розрахунки за отримані комунальні послуги.

А позаяк орендар спожиті комунальні послуги оплачує відповідно до фактичних показників лічильників та виставлених надавачами таких послуг рахунків, він має змогу не оплачувати такі послуги у разі їх неотримання.

2. Орендар відшкодовує бюджетній установі орендодавцю понесені ним витрати на оплату комунальних послуг.

Тож у разі якщо орендар протягом певного періоду не провадив господарської діяльності в орендованому приміщенні (наприклад, за час канікул ним не користувався), орендодавець може переглянути порядок відшкодування орендарем вартості комунальних послуг.

Нагадаємо: якщо в приміщенні немає лічильників, вартість комунальних послуг обчислюють розрахунково залежно від наявності, кількості, потужності, часу роботи електроприладів, системи тепло- і водопостачання, каналізації за спеціальними рахунками, а в неподільній частині — пропорційно розміру займаної площі.

Для перегляду суми відшкодувань за такі послуги орендар має надати бюджетній установі — орендодавцю документи, які підтверджують те, що в орендованому приміщенні господарська діяльність протягом певного періоду не проводилася.

Зауважимо: аби мати змогу уникнути зауважень під час перевірки з боку фінінспекторів, можливість надання орендарем підтвердних документів за період, коли він не проводив господарської діяльності в орендованому приміщенні, краще обумовити в договорі оренди.

Відшкодування витрат на утримання приміщення

Під час користування орендованим приміщенням орендар, як правило, несе також витрати на його утримання. До них відносять оплату послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій (прибирання внутрішньобудинкових приміщень та прибудинкової території, санітарно-технічне обслуговування, утримання ліфтів, обслуговування внутрішньобудинкових мереж, освітлення місць загального користування, поточний ремонт тощо).

Так само, як під час оплати комунальних послуг, орендар може:

  • оплачувати послуги з утримання орендованого приміщення на підставі укладених договорів з підприємствами, що надають такі послуги;
  • відшкодовувати вартість таких послуг бюджетній установі — орендодавцю (незалежно від того, чи орендар оплачує надання цих послуг безпосередньо орендодавцем, чи компенсує витрати орендодавця для оплати таких послуг стороннім організаціям).

Частку орендаря в загальних витратах на утримання орендованого приміщення зазвичай розраховують пропорційно площі, яку він займає, на основі фактичних витрат орендодавця.

На вимогу орендаря до рахунків для оплати витрат з утримання орендованого приміщення орендодавець має надавати розрахунок-розшифрування кожної складової таких витрат.

Отже, можемо зробити висновок: оскільки витрати на утримання орендованого приміщення є постійними і не залежать від провадження господарської діяльності, орендар має постійно оплачувати такі витрати, у т. ч. і за період канікул.



Ваша персональна добірка.

    Підписка на статті

    Підпишіться на розсилку, аби не прогавити жодної важливої та цікавої статті. Це БЕЗПЛАТНО. З нашою допомогою працювати легше!

    Освітні заходи

    Освітні заходи

    Отримайте нові знання

    Взяти участь

    Інтернет-магазин

    Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями

    Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями з передплати і станьте читачем тижневика «Головбух:БЮДЖЕТ» та журналів «Головбух: Праця та зарплата» і «Держзакупівлі» просто зараз

    Живе спілкування з редакцією




    Розсилка









    © Головбух: Бюджет, 2017. Усі права захищено
    Повне або часткове копіювання будь-яких матеріалів порталу, цитування, публікація їх анотованих оглядів допускаються лише з письмового дозволу редакції порталу

    Тижневик «Головбух: Бюджет», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14859-3830Р від 29.01.2009

    Журнал «Держзакупівлі», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 18739-7539Р від 14.02.2012

    Журнал «Головбух: праця та зарплата», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14961-3933 ПР від 05.03.2009

    
    • Ми в соцмережах
    Коте теж здивований, але…


    він знає, що зареєструється і скачає файли.
    57 секунд на реєстрацію – і Ви теж зможете скачувати необхідні документи, форми, зразки тощо



    У мене є пароль
    нагадати
    Пароль надіслано на пошту
    Ввести
    Я тут вперше
    на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
    Введіть ел. пошту або логін
    Неправильний логін або пароль
    Неправильний пароль
    Введіть пароль
    Oops!.. Але публікацію можуть бачити лише зареєстровані користувачі



    Приділіть лише 57 секунд реєстрації – і читатимете статті, актуальні запитання та відповіді на них


    У мене є пароль
    нагадати
    Пароль надіслано на пошту
    Ввести
    Я тут вперше
    на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
    Введіть ел. пошту або логін
    Неправильний логін або пароль
    Неправильний пароль
    Введіть пароль