Зміна істотних умов договору про закупівлю: чи можливо

248
Укладення договору про закупівлю є важливим етапом під час проведення торгів. Зазвичай істотні умови укладеного та підписаного договору змінювати не можна. Утім, в окремих випадках законодавство про закупівлі дозволяє це робити.

Договір про закупівлю — це договір, який укладається між замовником і учасником за результатами процедури закупівлі та передбачає надання послуг, виконання робіт або набуття права власності на товари за державні кошти (ст. 1 Закону України «Про здійснення державних закупівель» від 10.04.2014 № 1197-VІІ; далі — Закон про закупівлі).

Договір про закупівлю товарів, послуг та робіт за державні кошти складають з урахуванням норм Цивільного кодексу України (ЦКУ), Господарського кодексу України, Податкового кодексу України і Бюджетного кодексу України, а також статей 40-41 Закону про закупівлі.

Договір про закупівлю сторони обов’язково укладають у письмовій формі. Основні умови або проект договору про закупівлю має бути у документації конкурсних торгів.

Істотні умови договору

Як установлено статтею 638 ЦКУ, договір вважають укладеним, якщо сторони у відповідній формі досягли згоди з приводу всіх істотних умов.

Тож пригадаємо, які саме умови договору є істотними.

До істотних умов договору належать такі умови:

  • про предмет договору;
  • які визначено законом як істотні або є необхідними для договорів цього виду;
  • усі ті умови, за якими за заявою хоча б однієї зі сторін договору має бути досягнуто згоди.

Отже, під час укладення договору про закупівлю сторони обов’язково мають погодити предмет, ціну та строк дії договору.

Зміни істотних умов договору

На вимогу статті 40 Закону про закупівлі сторони не можуть змінювати істотні умови договору про закупівлю після його підписання і до виконання зобов’язань кожною стороною у повному обсязі.

Проте ця норма передбачає винятки, коли в істотних умовах договору про закупівлі можливі зміни. Так, керуючись пунктом 5 статті 40 Закону про закупівлі, у окремих випадках можна вносити деякі зміни до договору про закупівлю.

З’ясуємо, як пункт 5 статті 40 Закону про закупівлі можна застосувати на практиці.

Тож істотні умови договору про закупівлю можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі у випадках:

1. Зменшення обсягів закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу видатків замовника.

Наведемо приклад. Замовник провів конкурсні торги на очікувану вартість закупівлі. Утім, фактично коштів після затвердження кошторису виділено менше. За таких обставин замовник може зменшити ціну договору про закупівлі і, як наслідок, обсяг закупівлі.

2. Зміни ціни за одиницю товару не більше ніж на 10% у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі.

Це означає, що на практиці під час проведення конкурсних торгів на придбання товару замовник може вносити зміни до договору так: збільшити ціну за одиницю не більше ніж на 10%, а ціну договору залишити незмінною. Щоразу, коли замовник буде вносити зміни до договору, як невід’ємну частину цього договору укладають додаткову угоду. Тож надалі зміни стосуватимуться умов додаткової угоди. І кількість таких змін законодавством не обмежено. Зауважимо: так діють у разі внесення будь-яких змін на підставі пункту 5 статті 40 Закону про закупівлі.

3. Покращення якості предмета закупівлі за умови, що таке покращення не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі.

Під час проведення конкурсних торгів на закупівлю товару в документації конкурсних торгів та у пропозиції учасника була зазначена певна комплектність товару та якість, проте при виконанні договору учасник надав товар вищої якості та додаткові покращення до нього, які не були передбачені документацією конкурсних торгів та пропозицією учасника (акція тощо). У такому разі, замовник може це відобразити у додатковій угоді як покращення предмета закупівлі та прийняти не зазначені у документації і пропозиції предмети на баланс.

4. Продовження строку дії договору та виконання зобов’язань щодо передання товару, виконання робіт, надання послуг у разі виникнення документально підтверджених об’єктивних обставин, що спричинили таке продовження, зокрема й непереборної сили, затримки фінансування витрат замовника за умови, що такі зміни не призведуть до збільшення суми, визначеної в договорі.

Навряд чи потрібно розтлумачувати внесення змін до договору закупівлі через затримку фінансування та непереборну силу (форс-мажор). Трохи розповімо про інші об’єктивні обставини, за яких замовник може пролонгувати договір про закупівлю. Скажімо, якщо замовник проводить переговорну процедуру закупівлі додаткових будівельних робіт, керуючись підпунктом 6 пункту 2 статті 39 Закону про закупівлі, то він змушений пролонгувати головний (первинний) договір. Тобто продовжити строк його дії, на час, достатній для проведення переговорної процедури закупівлі.

5. Узгодженої зміни ціни в бік зменшення (без зміни кількості (обсягу) та якості товарів, робіт і послуг).

Цей підпункт надає право замовнику зменшити ціну договору, коли ціна на товар або послугу на ринку впала. Звісно, не змінюючи при цьому обсяг та якість товару або послуг. Утім, якщо один раз замовник зменшив ціну договору, він вже не зможе її збільшити у разі коливання цін на ринку.

6. Зміни ціни у зв’язку зі зміною ставок податків і зборів пропорційно до змін таких ставок.

Ставки податків та зборів зростають завжди (справді, на практиці не зустрінеш падіння ставок податків та зборів), проте на цей пункт можна посилатися у разі зміни ціни договору. При цьому потрібно зазначати пропорції, відповідно до яких вноситимуть ці зміни.

7. Зміни встановленого згідно із законодавством органами державної статистики індексу інфляції, зміни курсу іноземної валюти у разі встановлення в договорі про закупівлю порядку зміни ціни залежно від зміни такого курсу, зміни біржових котирувань, регульованих цін (тарифів) і нормативів, які застосовують у договорі про закупівлю.

Як бачимо, на практиці замовники можуть на підставі довідок, виданих місцевими органами статистики, вносити певні зміни до договору. Для цього слід зазначити цю умову в договорі про закупівлю. Можна також ціну договору прив’язати до курсу іноземної валюти і прописати в договорі формулу, відповідно до якої вноситимуться зміни до договору. Варто також обумовити можливість вносити змін до договору та використовувати дані біржі у разі зміни біржових котирувань. Аналогічно можна передбачити у договорі про закупівлю залежність ціни договору від чинних тарифів при закупівлі тепла, світла, газу, водопостачання, водовідведення та бензину, тобто таких предметів закупівлі, на які діють регульовані тарифи, що їх встановлюють на державному рівні.

8. Зміни умов у зв’язку із застосуванням положень частини шостої цієї статті.

Отже, аби мати змогу змінювати умови договору про закупівлю, замовникам торгів варто норми статті 40 Закону про закупівлі включати до свого договору про закупівлю.

Насамкінець нагадаємо: у разі внесення змін на підставі підпунктів 1, 2, 4, 5, 8 пункту 5 статті 40 Закону про закупівлі замовник обов’язково протягом трьох робочих днів оприлюднює повідомлення про внесення змін до договору відповідно до статті 10 Закону про закупівлі. 



Ваша персональна добірка.

    Підписка на статті

    Підпишіться на розсилку, аби не прогавити жодної важливої та цікавої статті. Це БЕЗПЛАТНО. З нашою допомогою працювати легше!

    Освітні заходи

    Освітні заходи

    Отримайте нові знання

    Взяти участь

    Інтернет-магазин

    Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями

    Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями з передплати і станьте читачем тижневика «Головбух:БЮДЖЕТ» та журналів «Головбух: Праця та зарплата» і «Держзакупівлі» просто зараз

    Живе спілкування з редакцією












    © Головбух: Бюджет, 2017. Усі права захищено
    Повне або часткове копіювання будь-яких матеріалів порталу, цитування, публікація їх анотованих оглядів допускаються лише з письмового дозволу редакції порталу

    Тижневик «Головбух: Бюджет», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14859-3830Р від 29.01.2009

    Журнал «Держзакупівлі», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 18739-7539Р від 14.02.2012

    Журнал «Головбух: праця та зарплата», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14961-3933 ПР від 05.03.2009

    
    • Ми в соцмережах
    Коте теж здивований, але…


    він знає, що зареєструється і скачає файли.
    57 секунд на реєстрацію – і Ви теж зможете скачувати необхідні документи, форми, зразки тощо



    У мене є пароль
    нагадати
    Пароль надіслано на пошту
    Ввести
    Я тут вперше
    на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
    Введіть ел. пошту або логін
    Неправильний логін або пароль
    Неправильний пароль
    Введіть пароль
    Oops!.. Але публікацію можуть бачити лише зареєстровані користувачі



    Приділіть лише 57 секунд реєстрації – і читатимете статті, актуальні запитання та відповіді на них


    У мене є пароль
    нагадати
    Пароль надіслано на пошту
    Ввести
    Я тут вперше
    на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
    Введіть ел. пошту або логін
    Неправильний логін або пароль
    Неправильний пароль
    Введіть пароль