Припинення діяльності, пов’язаної з виконанням функцій держави та місцевого самоврядування

159
В антикорупційному законодавстві оновлено обмеження, пов’язані з припиненням особами діяльності, пов’язаної з виконанням функцій держави, місцевого самоврядування. Розглянемо їх детальніше.

Закон України «Про запобігання корупції» від 14.10.2014 № 1700-VII (далі — Закон 1700), як і його попередник Закон України «Про засади запобігання і протидії корупції» від 07.04.2011 № 3206-VI (далі — Закон 3206), встановлює низку спеціальних вимог, заборон та обмежень. З-поміж них особливої уваги заслуговують обмеження для осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, які звільнилися або іншим чином припинили таку діяльність.

А оскільки вони зазнали суттєвих змін, зупинимося на них детальніше.

Заборона укладати трудові договори

Законом 1700 значно звужено сферу дії заборони укладати трудові договори (контракти) або вчиняти правочини у сфері підприємницької діяльності.

Як передбачав Закон № 3206, особи, які припинили діяльність, пов’язану з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування, не могли укладати трудові договори (контракти) або вчиняти правочини у сфері підприємницької діяльності зі всіма підприємствами, установами, організаціями, незалежно від форми власності.

Законом 1700 заборона для таких осіб укладати трудові договори (контракти) або вчиняти правочини у сфері підприємницької діяльності поширюється лише на взаємини з юридичними особами приватного права або фізичними особами — підприємцями.

Така заборона діє:

  • для осіб, які протягом року до дня припинення виконання функцій держави або місцевого самоврядування здійснювали контроль або нагляд за діяльністю юридичних осіб приватного права (фізичних осіб — підприємців), готували чи приймали рішення щодо них;
  • протягом року з дня припинення цими особами діяльності.

Окрім цього, Закон 1700 встановлює правові наслідки, які чекають на таких осіб у разі порушення ними обмеження щодо укладання трудових договорів (контрактів) або вчинення правочинів. Таке порушення є підставою для:

  • припинення трудового договору (контракту);
  • визнання правочину недійсним.

Підставу для припинення трудового договору у цій ситуації установлює пункт 71 частини першої статті 36 Кодексу законів про працю України. Тож такою підставою тепер вважається укладення трудового договору (контракту) всупереч вимогам Закону 1700, встановленим для осіб, які звільнилися або іншим чином припинили діяльність, пов’язану з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування, протягом року з дня її припинення.

Національне агентство з питань запобігання корупції у разі виявлення відповідного порушення звертається до суду для припинення трудового договору (контракту) або визнання правочину недійсним.

Та це ще не всі неприємності. Порушення такого обмеження за певних умов може спровокувати конфлікт інтересів. А це же кваліфікуватиметься як підстава для притягнення посадової особи до адміністративної відповідальності за статтею 1727 «Порушення вимог щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів» Кодексу України про адміністративні правопорушення (КУпАП).

Заборона розголошувати інформацію

Нагадаємо, що відповідно до Закону України «Про інформацію» від 02.10.1992 № 2657-XII (далі — Закон про інформацію) інформація буває такою:

  • про фізичну особу;
  • довідково-енциклопедичного характеру;
  • про стан довкілля (екологічна);
  • про товар (роботу, послугу);
  • науково-технічна;
  • податкова;
  • правова;
  • статистична;
  • соціологічна тощо.

Не вся інформація може бути загальнодоступною. Адже Закон про інформацію поділяє інформацію на:

  • відкриту;
  • з обмеженим доступом.

Тож будь-яка інформація є відкритою, якщо її не віднесено законом до інформації з обмеженим доступом.

Своєю чергою, інформації з обмеженим доступом поділяється на:

  • конфіденційну;
  • таємну;
  • службову.

З огляду на вимоги Закону 1700, для осіб, на яких поширюються норми антикорупційного законодавства, діє заборона розголошувати або використовувати в інший спосіб у своїх інтересах інформацію, яка стала відома у зв’язку з виконанням службових повноважень (крім випадків, встановлених законом). Діє така заборона тепер протягом невизначеного часу після звільнення або іншого припинення діяльності, пов’язаної з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування. Хоча Закон 3206 забороняв розголошувати таку інформацію лише протягом одного року.

До того ж раніше у Законі 3206 не зазначалися види інформації, яку не можна розголошувати. Тобто складалося враження, що державний службовець взагалі був позбавлений права розголошувати буді-яку інформацію, якщо таку інформацію він отримав під час виконання службових повноважень.

Законотворці доопрацювали це питання, опираючись на класифікацію інформації за порядком доступу (відкрита, з обмеженим доступом), встановлену Законом 2657.

Тож наразі стаття 43 Закону № 1700 висуває до осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, а також посадових осіб юридичних осіб публічного права конкретні вимоги. Такі особи не мають права не розголошувати і не використовувати в інший спосіб конфіденційну та іншу інформацію з обмеженим доступом, що стала відома їм у зв’язку з виконанням службових повноважень та професійних обов’язків, крім випадків, передбачених законом.

Як бачимо, заборона поширюється лише на інформацію, що має статус конфіденційної, таємної та службової.

Довідатися, яку інформацію не відносять до інформації з обмеженим доступом, можна із статті 21 Закону № 2657. Окрім цього, переліки відповідних відомостей наведено в інших законодавчих актах, наприклад, у статті 6 Закону України «Про доступ до публічної інформації» від 13.01.2011 № 2939-VI та у статті 60 Закону № 1700.

До того ж законодавці передбачили і відповідальність за порушення окреслених обмежень. Тож особи, які їх порушили підпадають під дію статті 172-8 КУпАП «Незаконне використання інформації, що стала відома особі у зв’язку з виконанням службових повноважень».



Ваша персональна добірка.

    Підписка на статті

    Підпишіться на розсилку, аби не прогавити жодної важливої та цікавої статті. Це БЕЗПЛАТНО. З нашою допомогою працювати легше!

    Освітні заходи

    Освітні заходи

    Отримайте нові знання

    Взяти участь

    Інтернет-магазин

    Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями

    Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями з передплати і станьте читачем тижневика «Головбух:БЮДЖЕТ» та журналів «Головбух: Праця та зарплата» і «Держзакупівлі» просто зараз

    Живе спілкування з редакцією




    Розсилка









    © Головбух: Бюджет, 2017. Усі права захищено
    Повне або часткове копіювання будь-яких матеріалів порталу, цитування, публікація їх анотованих оглядів допускаються лише з письмового дозволу редакції порталу

    Тижневик «Головбух: Бюджет», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14859-3830Р від 29.01.2009

    Журнал «Держзакупівлі», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 18739-7539Р від 14.02.2012

    Журнал «Головбух: праця та зарплата», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14961-3933 ПР від 05.03.2009

    
    • Ми в соцмережах
    Коте теж здивований, але…


    він знає, що зареєструється і скачає файли.
    57 секунд на реєстрацію – і Ви теж зможете скачувати необхідні документи, форми, зразки тощо



    У мене є пароль
    нагадати
    Пароль надіслано на пошту
    Ввести
    Я тут вперше
    на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
    Введіть ел. пошту або логін
    Неправильний логін або пароль
    Неправильний пароль
    Введіть пароль
    Oops!.. Але публікацію можуть бачити лише зареєстровані користувачі



    Приділіть лише 57 секунд реєстрації – і читатимете статті, актуальні запитання та відповіді на них


    У мене є пароль
    нагадати
    Пароль надіслано на пошту
    Ввести
    Я тут вперше
    на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
    Введіть ел. пошту або логін
    Неправильний логін або пароль
    Неправильний пароль
    Введіть пароль