Пеня за несвоєчасне відшкодування спожитих орендарем послуг: спрямовуємо правильно

277
Кілька місяців поспіль орендар несвоєчасно відшкодовував бюджетній установі — орендодавцю вартість витрат за спожиті комунальні послуги. Отже, відповідно до умов договору він має сплатити пеню. З’ясуємо, чи може бюджетна установа використовувати кошти, які надійшли на її рахунок у вигляді сплаченої орендарем пені. А також довідаємося, як на це подивляться фінінспектори.

Передачу в оренду державного майна бюджетними установами регулює Закон України «Про оренду державного та комунального майна» від 10.04.1992 № 2269-XII (далі — Закон 2269).

Умови передачі та повернення орендованого приміщення, обов’язки та права бюджетна установа, що надає в оренду приміщення (далі — орендодавець), й орендар визначають у договорі оренди нерухомого майна (далі — договір оренди).

Під час оформлення договору оренди державного майна за основу слід взяти Типовий договір оренди індивідуально визначеного (нерухомого або іншого) майна, що належить до державної власності (далі — Типовий договір оренди), затверджений наказом ФДМУ від 23.08.2000 № 1774 (далі — Наказ 1774).

Пункт 5.13 Типового договору оренди зобов’язує орендаря проводити витрати, пов’язані з утриманням орендованого майна, і протягом 15 робочих днів після підписання договору оренди укласти з орендодавцем ще один договір — договір про відшкодування витрат орендодавця на утримання орендованого майна та надання комунальних послуг орендарю (далі — договір про відшкодування витрат).

Укладаючи такий договір, за основу беруть Примірний договір про відшкодування витрат балансоутримувача на утримання орендованого нерухомого майна та надання комунальних послуг орендарю, затверджений Наказом 1774.

Укладення договору про відшкодування витрат допоможе сторонам договору в майбутньому врегулювати відшкодування витрат за утримання орендованого приміщення і спожиті комунальні послуги. Окрім цього — надасть змогу врегулювати сплату орендарем пені за несвоєчасне внесення платежів на рахунок орендодавця.

Пеня

Відповідно до статті 549 Цивільного кодексу України (ЦК) пеня — це неустойка, яку обчислюють у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов’язання за кожний день прострочення виконання.

Орендар як сторона договору оренди має керуватися статтею 903 ЦК. Тобто він зобов’язаний оплатити надані йому комунальні послуги в розмірі, у строки та в порядку, що встановлені договором.

За прострочку платежу, як передбачено статтею 1 Закону України «Про відповідальність за несвоєчасне виконання грошових зобов’язань» від 22.11.1996 № 543/96-ВР (далі — Закон 543), орендар сплачує на користь одержувача коштів (тобто орендодавця) пеню в розмірі, що встановлюється за згодою сторін.

Відповідно до статті 3 Закону  543 розмір пені, передбачений статтею 1 Закону  543, обчислюють від суми простроченого платежу. Він не може перевищувати подвійної облікової ставки НБУ, що діяла у період, за який сплачується пеня.

Тобто, якщо орендар не відшкодував орендодавцю витрати за спожиті комунальні послуги, останній у судовому порядку зможе стягнути пеню лише у тому розмірі, який визначено статтею 3 Закону № 543. Навіть попри те, що у договорі про відшкодування витрат передбачено набагато більший розмір пені.

Використання пені

Орендодавець щомісяця виставляє орендарю рахунок на оплату спожитих комунальних послуг. А у разі несвоєчасної оплати орендарем спожитих комунальних послуг — вказує у такому рахунку також суму пені, обчислену відповідно до умов договору. Своєю чергою, орендар має цей рахунок оплатити, а отже, сплатити зазначену у ньому суму пені.

Куди ж оприбуткувати суми пені, що надійшли, та як їх використати? Аби відповісти на це запитання, насамперед з’ясуємо, чи можна пеню зарахувати до власних надходжень установи.

Статтею 4 Бюджетного кодексу України (БК) визначено перелік власних надходжень бюджетних установ за групами та підгрупами. Пеня не належить до жодної з груп власних надходжень. Тобто зараховувати пеню до платних послуг, які надають бюджетні установи, не можна.

Як роз’яснило Держказначейство у своєму листі від 14.10.2011 № 16-04/918-2970, у разі надходження на рахунок бюджетної установи коштів, які не передбачені переліком платних послуг, вони мають бути перераховані до доходів того бюджету, з якого здійснюється утримання установи, за кодом класифікації доходів бюджету 24060300 «Інші надходження».

У бухгалтерському обліку такі операції орендодавець має відобразити відповідними проведеннями (див. табл.).

Кореспонденція субрахунків для відображення в бухобліку господарських операцій з перерахування пені до бюджету

Зміст операції

Кореспонденція субрахунків

Д-т

К-т

Нараховано пеню за несвоєчасну сплату орендарем спожитих комунальних послуг

364

642

Відображено суму пені, що надійшла на спеціальний реєстраційний рахунок орендодавця

326

364

Перераховано пеню до бюджету

642

326

Пеня як об’єкт перевірки ревізорів

Під час проведення ревізії, як установлює підпункт 2.6 Примірної програми ревізії фінансово-господарської діяльності бюджетної установи, затвердженої наказом Держфінінспекції від 14.03.2014 № 80, одними з основних питань є:

  • взяття та облік зобов’язань;
  • стан розрахунково-платіжної дисципліни та виконання господарських договорів;
  • правильність відображення дебіторської та кредиторської заборгованості;
  • стан претензійно-позовної роботи.

Тому під час перевірки Держфінінспекції ревізори особливу увагу звертають на дотримання законодавства при взятті зобов’язань за рахунок бюджетних асигнувань, наявність простроченої дебіторської заборгованості (в межах строку позовної давності) та нарахування можливих санкцій за несвоєчасне погашення такої заборгованості.

Невідшкодування орендарем коштів за спожиті ним комунальні послуги ревізори тлумачать як використання орендодавцем бюджетних коштів на покриття витрат сторонніх юридичних осіб, тобто нецільове використання бюджетних коштів. А відповідно до пункту 24 частини першої статті 116 БК нецільове використання бюджетних коштів вважається порушенням бюджетного законодавства.



Ваша персональна добірка.

    Підписка на статті

    Підпишіться на розсилку, аби не прогавити жодної важливої та цікавої статті. Це БЕЗПЛАТНО. З нашою допомогою працювати легше!

    Освітні заходи

    Освітні заходи

    Отримайте нові знання

    Взяти участь

    Інтернет-магазин

    Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями

    Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями з передплати і станьте читачем тижневика «Головбух:БЮДЖЕТ» та журналів «Головбух: Праця та зарплата» і «Держзакупівлі» просто зараз

    Живе спілкування з редакцією




    Розсилка









    © Головбух: Бюджет, 2017. Усі права захищено
    Повне або часткове копіювання будь-яких матеріалів порталу, цитування, публікація їх анотованих оглядів допускаються лише з письмового дозволу редакції порталу

    Тижневик «Головбух: Бюджет», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14859-3830Р від 29.01.2009

    Журнал «Держзакупівлі», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 18739-7539Р від 14.02.2012

    Журнал «Головбух: праця та зарплата», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14961-3933 ПР від 05.03.2009

    
    • Ми в соцмережах
    Коте теж здивований, але…


    він знає, що зареєструється і скачає файли.
    57 секунд на реєстрацію – і Ви теж зможете скачувати необхідні документи, форми, зразки тощо



    У мене є пароль
    нагадати
    Пароль надіслано на пошту
    Ввести
    Я тут вперше
    на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
    Введіть ел. пошту або логін
    Неправильний логін або пароль
    Неправильний пароль
    Введіть пароль
    Oops!.. Але публікацію можуть бачити лише зареєстровані користувачі



    Приділіть лише 57 секунд реєстрації – і читатимете статті, актуальні запитання та відповіді на них


    У мене є пароль
    нагадати
    Пароль надіслано на пошту
    Ввести
    Я тут вперше
    на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
    Введіть ел. пошту або логін
    Неправильний логін або пароль
    Неправильний пароль
    Введіть пароль