Державні закупівлі сьогодні і в майбутньому: важливі аспекти

60
На шляху до повноправного членства в Європейському Союзі Україна має здійснити низку реформ, зокрема і в галузі державних закупівель.

Основною функцією регулювання державних закупівель часто помилково вважають боротьбу з корупцією. Утім, фундаментальна мета — створення конкуренції в процесі закупівель у державному секторі для отримання найкращої пропозиції за гроші платників податків. Інакше кажучи, потреба процедур проведення держзакупівель обгрунтована тим, що не можна очікувати, що державний сектор поводитиметься як звичайний покупець, орієнтований на найвищу якість за нижчу ціну.

Причини відсутності конкуренції у держзакупівлях

Відсутність комерційного підходу до закупівель у державному секторі може мати кілька причин. Наприклад, покупець державного сектору може надати перевагу своєму звичному постачальнику, навіть якщо той не є найбільш конкурентоспроможним на ринку.

Другою тенденцією може бути обмеження вибору постачальників із залученням лише місцевих підприємств з метою сприяння працевлаштуванню місцевого населення і податкових надходжень.

Також існує ризик того, що рішення, зокрема про закупівлі, не є комерційно орієнтованими через корупцію.

Як бачимо, корупція є лише однією з кількох можливих причин відсутності конкуренції в державних закупівлях. Натомість норми державних закупівель спрямовані не на вирішення або запобігання корупції, а на створення структурованого процесу. Це важливо розуміти, аби не покладати непомірних очікувань на регулювання державних закупівель як на інструмент для боротьби з корупцією.

Часто можна почути, що правові норми організації державних закупівель відкривають державний сектор для ринкової конкуренції. Саме цей аспект становить інтерес для Європейського Союзу (ЄС) у рамках його загальної мети сприяння економічній інтеграції в Європі. Так, ЄС використовував гармонізацію законодавства про державні закупівлі як важливий елемент у так званій Стратегії єдиної ринку з 1980-х років до сьогодні.

З часом зобов’язання проводити державні закупівлі на конкурсних засадах стало однією з умов у державному секторі. Справді, перше законодавство про державні закупівлі 1930-х років у Європі було прийнято задовго до процесу європейської інтеграції в кінці 1950-х. Ці перші закони базувалися на конкретних принципах поміркованого витрачання і належного управління державними фінансами.

Наближення законодавства про закупівлі України до директив ЄС

В Україні різні етапи відносин з ЄС з 1990-х років створили умови для розвитку законодавства про державні закупівлі. Наближення закупівельного законодавства України до правил ЄС завжди було на порядку денному. Проте лише після підписання торік Угоди про асоціацію між Україною і ЄС з’явилися конкретні зобов’язання щодо переорієнтації українського законодавства відповідно до ключових директив ЄС та їх застосування повною мірою. У рамках цих зобов’язань закріплено певні фази, строки і цілі гармонізації законодавства.

Новий політичний контекст, який зумовив підписання Угоди, також дав змогу минулого року прийняти поправки до Закону України «Про здійснення державних закупівель» від 10.04.2014 № 1197-VII (далі — Закон про закупівлі), що означає подальше наближення до законодавства ЄС за багатьма важливими пунктами.

Директиви ЄС, по суті, зобов’язують державний сектор проводити закупівлі на конкурсній основі із застосуванням прозорих процедур, що грунтуються на заздалегідь встановлених об’єктивних критеріях.

Є пункти, які відрізняють правила закупівель в ЄС і потребують відповідного застосування в українському законодавстві про закупівлі, оскільки матимуть важливе значення для наближення українського законодавства до стандартів ЄС у найближчі роки.

Електронні закупівлі

У результаті реформи минулого року до директив ЄС про державні закупівлі включено більше положень щодо регулювання електронних закупівель (е-закупівель). Це варте уваги, враховуючи тенденцію, що спостерігається в Україні останніми роками: електронні закупівлі розглядають як окрему процедуру закупівель, яка потребує інших правил та передбачає, передусім, застосування електронного реверсивного аукціону, де найнижча ціна є єдиним критерієм для вибору постачальника.

Положення директив передбачають більш широке застосування електронних комунікацій, включаючи використання електронних засобів та інструментів у системі державних закупівель у цілому. Ідея полягає в тому, щоб замінити традиційні «паперові» процеси на опрацювання стандартних електронних документів, обмін електронними повідомленнями та підтримку автоматизованої обробки документів на кожному етапі процесу державних закупівель.

Це вимагає запровадження електронних еквівалентів, зокрема, для підписаних заявок, запечатаних конвертів та безпечного зберігання таких конвертів до відкриття пропозицій. Переваги електронних закупівель можна повною мірою оцінити тільки за умови, що система базується на програмних рішеннях, які є загально використовуваними та легко доступними для всіх зацікавлених учасників. Тому ці аспекти мають пріоритет у директивах ЄС.

Використання системи електронних закупівель має багато переваг у сенсі економії часу й витрат і сприяння доступу для бізнесу, за умови, звичайно, що сама система є відкритою. Крім того, е-закупівлі можуть допомогти контролювати ефективність виконання вимог законодавства і так посприяти підвищенню прозорості та зниженню корупції. Адже електронна комунікація забезпечує простежуваність діалогу між учасниками тендерного процесу, а використання електронних заявок та шаблонів гарантує їх своєчасне подання та наявність усієї необхідної інформації з метою запобігання зловживанням і внесенню незаконних змін у заявки.

Упровадження електронних закупівель сприятиме ефективнішому управлінню державними фінансами через координування діяльності в сфері державних закупівель з бюджетною системою. Зокрема, автоматизовані системи допоможуть запобігти виникненню ситуації, коли закупівлі планують або проводять без відповідних бюджетних асигнувань.

Крім системи управління державними фінансами, система електронних закупівель також може бути прив’язана до державних реєстрів — це надасть доступ до різної стандартної документації про заявника і, отже, позбавить його від потреби збору такої документації для кожного нового тендеру.

Розвиток системи електронних закупівель перебуває на різних етапах у різних країнах ЄС. Але в найближчі роки прогрес пришвидшиться, оскільки нові директиви вимагають обов’язкового впровадження електронних закупівель починаючи з 2018 року.

Подальша модернізація української системи державних закупівель продовжить сприяти:

·         поліпшенню умов для конкуренції на ринку державних контрактів в Україні в результаті підвищення рівня законності, відкритості та неупередженості процесу укладення контрактів;

·         забезпеченню кращого співвідношення ціни і якості при виборі переможця тендеру на державні закупівлі;

·         скороченню випадків корупції при укладенні державних контрактів шляхом посилення цілісності та підзвітності з боку українських органів державної влади;

·         удосконаленню системи управління державними фінансами, у т. ч. зменшенню надмірного витрачання державних коштів;

·         зміцненню позиції України на міжнародному рівні завдяки виконанню міжнародних зобов’язань (особливо перед міжнародними торговими партнерами, донорами та кредиторами);

·         підвищенню конкурентоспроможності і експортного потенціалу українських підприємств на міжнародних ринках, як результат відповідності сучасними вимогами щодо державних контрактів.

Взагалі, немає простих відповідей на складні запитання в галузі державних закупівель, і жодна країна не може сказати, що розробила ідеальне комплексне рішення, яке можна легко адаптувати в інших країнах. Однак, продовжуючи розвивати свою систему державних закупівель відповідно до стандартів ЄС, Україні корисно вивчити та проаналізувати досвід різних країн ЄС. Особливо щодо складніших аспектів державних закупівель.

Стін Бруун-Нільсен,
міжнародний консультант з питань реформування державних закупівель, Данія



Ваша персональна добірка.

    Підписка на статті

    Підпишіться на розсилку, аби не прогавити жодної важливої та цікавої статті. Це БЕЗПЛАТНО. З нашою допомогою працювати легше!

    Освітні заходи

    Освітні заходи

    Отримайте нові знання

    Взяти участь

    Інтернет-магазин

    Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями

    Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями з передплати і станьте читачем тижневика «Головбух:БЮДЖЕТ» та журналів «Головбух: Праця та зарплата» і «Держзакупівлі» просто зараз

    Живе спілкування з редакцією












    © Головбух: Бюджет, 2017. Усі права захищено
    Повне або часткове копіювання будь-яких матеріалів порталу, цитування, публікація їх анотованих оглядів допускаються лише з письмового дозволу редакції порталу

    Тижневик «Головбух: Бюджет», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14859-3830Р від 29.01.2009

    Журнал «Держзакупівлі», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 18739-7539Р від 14.02.2012

    Журнал «Головбух: праця та зарплата», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14961-3933 ПР від 05.03.2009

    
    • Ми в соцмережах
    Коте теж здивований, але…


    він знає, що зареєструється і скачає файли.
    57 секунд на реєстрацію – і Ви теж зможете скачувати необхідні документи, форми, зразки тощо



    У мене є пароль
    нагадати
    Пароль надіслано на пошту
    Ввести
    Я тут вперше
    на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
    Введіть ел. пошту або логін
    Неправильний логін або пароль
    Неправильний пароль
    Введіть пароль
    Oops!.. Але публікацію можуть бачити лише зареєстровані користувачі



    Приділіть лише 57 секунд реєстрації – і читатимете статті, актуальні запитання та відповіді на них


    У мене є пароль
    нагадати
    Пароль надіслано на пошту
    Ввести
    Я тут вперше
    на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
    Введіть ел. пошту або логін
    Неправильний логін або пароль
    Неправильний пароль
    Введіть пароль