Уповноважений з антикорупційної програми юридичної особи: для кого обов’язковий

785
Юридичній особі, яка збиралася взяти участь у процедурі закупівлі, замовник відмовив. Свою відмову він мотивував тим, що юридична особа не має антикорупційної програми і уповноваженого з антикорупційної програми юридичної особи. З’ясуємо, коли відповідно до закупівельного законодавства уповноважений з антикорупційної програми в юридичній особі є обов’язковим.

На вимогу Закону України «Про запобігання корупції» від 14.10.2014 № 1700-VII (далі — Закон 1700) юридичні особи, які є учасниками процедури закупівлі, мають затвердити комплекс правил, стандартів і процедур щодо виявлення, протидії та запобігання корупції у своїй діяльності. Тобто, кажучи мовою Закону 1700, юридичні особи приймають антикорупційну програму.

Чи на всіх юридичних осіб поширюється ця вимога?

Ні, частина друга статті 62 Закону 1700 вимагає наявності антикорупційної програми лише у тих юридичних осіб, які є учасниками попередньої кваліфікації, учасниками процедури закупівлі відповідно до Закону України «Про здійснення державних закупівель» від 10.04.2014 № 1197-VII, коли вартість закупівлі товару (товарів), послуги (послуг), робіт становить 20 млн. грн. і більше.

Звісно, прописуючи вимогу щодо обов’язкової наявності антикорупційної програми, законотворчі не оминули державних, комунальних підприємств, господарських товариств (у яких державна або комунальна частка перевищує 50%), де середньооблікова чисельність працюючих за звітний (фінансовий) рік перевищує 50 осіб, а обсяг валового доходу від реалізації продукції (робіт, послуг) за цей період перевищує 70 млн. грн. Тож означені юридичні особи зобов’язані затвердити антикорупційну програму.

Окрім цього, на вимогу Закону 1700 у юридичній особі, що підпадає під дію цієї вимоги і, відповідно, затвердила антикорупційну програму, має бути призначено особу, яка є відповідальною за реалізацію цієї програми. А саме — уповноваженого з антикорупційної програми юридичної особи.

Варто зазначити, що юридична особа самостійно може обрати назву посади для такої особи і ввести її у свій штатний розпис. Національний класифікатор України ДК 003:2010 «Класифікатор професій», затверджений наказом Держспоживстандарту від 28.07.2010 № 327 (далі — класифікатор професій), надає можливість для цього обрати одну з двох професійних назв робіт:

  • «Уповноважений з антикорупційної діяльності» (код Класифікатора професій 2414.2);
  • «Професіонал з антикорупційної діяльності» (код Класифікатора професій 2414.2).

Вимоги до уповноваженого з антикорупційної програми юридичної особи

Уповноваженого з антикорупційної програми призначає відповідно до законодавства про працю керівник юридичної особи або її учасники (засновники). Він є посадовою особою юридичної особи.

Закон 1700 установлює перелік умов, за яких особу не можна за будь яких обставин призначити уповноваженим з антикорупційної програми. Тобто не може бути уповноваженим особа, яка:

  • має непогашену чи не зняту в установленому законом порядку судимість;
  • за рішенням суду визнана недієздатною чи дієздатність якої обмежена;
  • звільнена з посад у державних органах, органах влади АР Крим, органах місцевого самоврядування за порушення присяги або у зв’язку з вчиненням корупційного правопорушення чи правопорушення, пов’язаного з корупцією, — протягом трьох років з дня такого звільнення.

Обов’язки уповноваженого з антикорупційної програми юридичної особи

Визначити перелік завдань і обов’язків уповноваженого з антикорупційної програми юридичної особи не важко. Адже професійна назва роботи за Класифікатором професій належить до професійного угруповання 2414.2 «Професіонали з фінансово-економічної безпеки».

Тож як професіонал з фінансово-економічної безпеки особа, яка обіймає зазначену посаду, насамперед має контрольні функції. Вона повинна проконтролювати, аби було дотримано нормативно-правових актів у сфері запобігання корупції, режим конфіденційності в роботі персоналу з огляду на його посадові інструкції. А також вона контролює контрагентів, компаньйонів юридичної особи на благонадійність у разі їхньої участі у корупційних скандалах, відсутності антикорупційної політики, відмови підписати договір з антикорупційної поправкою тощо.

Окрім цього, уповноважений з антикорупційної програми юридичної особи бере участь у розробленні локального нормативного акта юридичної особи щодо її антикорупційної політики, стандартів етичної поведінки працівників, за потреби коригує посадові інструкції працівників, визначає ступені відповідальності, порядок їх застосування тощо.

Також уповноважений з антикорупційної програми юридичної особи:

  • запобігає виникненню конфліктів інтересів;
  • співпрацює з працівниками, правоохоронними та контролюючими органами;
  • проводить внутрішні перевірки і може входити до складу підрозділу, що виконує внутрішній аудит;
  • вживає заходів щодо впровадження в установі стандартного документування всіх платежів, які проводяться на користь службових осіб державних органів та органів місцевого самоврядування.

Якщо ж під час своєї роботи уповноважений з антикорупційної програми юридичної особи виявляє факти корупційних правопорушень, він має поінформувати відповідні уповноважені державні органи, а також ініціювати проведення внутрішніх розслідувань. Але й це ще не все. Аби не допустити таких правопорушень у юридичній особі в майбутньому, уповноважений з антикорупційної програми розробляє заходи, спрямовані на запобігання таким правопорушенням.



Підписка на статті

Підпишіться на розсилку, аби не прогавити жодної важливої та цікавої статті. Це БЕЗПЛАТНО. З нашою допомогою працювати легше!

Освітні заходи

Освітні заходи

Отримайте нові знання

Взяти участь

Інтернет-магазин

Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями

Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями з передплати і станьте читачем тижневика «Головбух:БЮДЖЕТ» та журналів «Головбух: Праця та зарплата» і «Держзакупівлі» просто зараз

Живе спілкування з редакцією















© Головбух: Бюджет, 2017. Усі права захищено
Повне або часткове копіювання будь-яких матеріалів порталу, цитування, публікація їх анотованих оглядів допускаються лише з письмового дозволу редакції порталу

Тижневик «Головбух: Бюджет», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14859-3830Р від 29.01.2009

Журнал «Держзакупівлі», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 18739-7539Р від 14.02.2012

Журнал «Головбух: праця та зарплата», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14961-3933 ПР від 05.03.2009


  • Ми в соцмережах
Коте теж здивований, але…


він знає, що зареєструється і скачає файли.
57 секунд на реєстрацію – і Ви теж зможете скачувати необхідні документи, форми, зразки тощо



У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Я тут вперше
на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль
Oops!.. Але публікацію можуть бачити лише зареєстровані користувачі



Приділіть лише 57 секунд реєстрації – і читатимете статті, актуальні запитання та відповіді на них


У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Я тут вперше
на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль