Перевірки державних закупівель: внутрішній аудит та аудит ефективності

143
Підвищити ефективність використання державних коштів та зменшити кількість проблемних питань, пов’язаних з діяльністю органів державного і комунального сектору, має на меті державний внутрішній фінансовий контроль.

Для зниження рівня корумпованості у сфері державних закупівель та попередження неправомірного витрачання коштів держави передбачено державний фінансовий контроль державних закупівель. Забезпечують його за допомогою як зовнішнього державного фінансового контролю, так i внутрішнього контролю.

На внутрішньому державному фінансовому контролі державних закупівель зупинимося детальніше.

Державний внутрішній фінансовий контроль має забезпечити належне (законне, економічне, ефективне, результативне та прозоре) управління державними фінансами. Для цього використовують такі його складові, як:

  • внутрішній контроль;
  • внутрішній аудит;
  • гармонізація внутрішнього контролю і внутрішнього аудиту.

Базовим принципом державного внутрішнього фінансового контролю є чітке розмежування внутрішнього контролю і внутрішнього аудиту.

Внутрішній аудит

Метою внутрішнього аудиту є надання незалежних та об’єктивних рекомендацій і консультацій, що спрямовані на удосконалення діяльності органів державного і комунального сектору, підвищення ефективності процесів управління, сприяння досягненню мети такими органами. Таку мету внутрішнього аудиту визначає Концепція розвитку державного внутрішнього фінансового контролю на період до 2017 року, схвалена розпорядженням КМУ від 24.05.2005 № 158.

Внутрішній аудит проводять:

  • централізовано — органи Держфінінспекції;
  • децентралізовано — уповноважений самостійний підрозділ, що підпорядкований безпосередньо керівництву органу державного чи комунального сектору, але функціонально незалежний від нього, у самому органі або в межах його системи управління.

Щоб забезпечити єдиний підхід до організації та проведення внутрішнього аудиту, підготовки аудиторських звітів, висновків та рекомендацій у міністерствах та відомствах, їх територіальних органах та бюджетних установах, які належать до сфери управління цих міністерств та відомств, обласних, Київській міськдержадміністрації, оцінки якості такого аудиту, Мінфін розробив та затвердив наказом від 04.10.2011 № 1247 Стандарти внутрішнього аудиту (далі — Стандарти). Згідно зі Стандартами, внутрішній аудит має здійснюватися незалежно та об’єктивно.

Одним із напрямів діяльності, які охоплює сфера застосування внутрішнього аудиту, є аудит ефективності.

Поняття аудиту ефективності

Аби проконтролювати здійснення замовниками державних закупівель надзвичайно важливим є аудит ефективності використання державних коштів.

Метою аудиту ефективності є виявлення факторів та причин, що позитивно чи негативно вплинули на господарські операції. З його допомогою виявляють недоліки попереднього контролю, з’ясовують причини таких недоліків, розглядають шляхи усунення та недопущення їх в майбутньому.

На доцільності використання внутрішнього аудиту ефективності, який допоможе запобігти фактам незаконного, неефективного та нерезультативного використання бюджетних коштів, а також виникненню помилок чи інших недоліків у діяльності установи, наполягає і Держфінінспекція.

Особливості проведення внутрішнього аудиту

Підрозділ внутрішнього аудиту визначає критерії відбору об’єктів для проведення планових внутрішніх аудитів та їх періодичність.

Організація внутрішнього аудиту передбачає, зокрема, його планування та складання за результатами програми.

Внутрішні аудити проводять за розпорядчим документом керівника установи. Цей документ має містити такі обов’язкові реквізити:

  • найменування установи;
  • назву виду розпорядчого документа;
  • дату і номер;
  • посаду, прізвище, ім’я, по батькові керівника аудиторської групи, працівників (працівника) підрозділу внутрішнього аудиту або залученого фахівця (фахівців), що беруть участь у проведенні внутрішнього аудиту;
  • підставу для проведення внутрішнього аудиту (пункт плану, доручення керівництва тощо);
  • напрям внутрішнього аудиту;
  • тему внутрішнього аудиту;
  • найменування та місцезнаходження установи, в якій планується проведення внутрішнього аудиту, та період діяльності, який ним охоплюється (для фінансового аудиту, аудиту відповідності);
  • дати початку і закінчення проведення внутрішнього аудиту;
  • посаду, прізвище, ім’я, по батькові керівника установи та його підпис.

Проведення аудиту ефективності триває до 45 робочих днів. Утім, на підставі розпорядчого документа цей строк може бути продовжено до 15 робочих днів. А от закінчити аудиторські дослідження раніше законодавством не заборонено.

Методи, методичні прийоми та процедури, які застосовуються під час внутрішнього аудиту працівники підрозділу внутрішнього аудиту визначають самостійно. Їх вибір залежить від об’єкта аудиту та має бути обумовлений внутрішніми документами з питань проведення внутрішнього аудиту.

Джерела аудиторських доказів

Докази аудиторів грунтуються на таких документах, як:

  • дані первинних документів і звітів, у яких відображається основна інформація про операції, системи та процеси;
  • облікові регістри;
  • фінансова, бюджетна, статистична, податкова та інші види звітності;
  • звіти про виконання паспортів бюджетних програм;
  • інвентаризаційні матеріали (описи, порівняльні відомості);
  • розрахунки, декларації, кошториси, калькуляції, договори, контракти, накази, розпорядження;
  • матеріали контрольних заходів;
  • дані, отримані за результатами експертних перевірок, лабораторних аналізів, контрольних замірів, проведених за участю працівників підрозділу внутрішнього аудиту;
  • інші документи та матеріали, необхідні для проведення внутрішнього аудиту.

При цьому посадові особи установи, що склали, затвердили, підписали або засвідчили ці документи та інформацію, яка надається аудиторам для внутрішнього аудиту, мають забезпечувати їх достовірність.



Ваша персональна добірка.

    Підписка на статті

    Підпишіться на розсилку, аби не прогавити жодної важливої та цікавої статті. Це БЕЗПЛАТНО. З нашою допомогою працювати легше!

    Освітні заходи

    Освітні заходи

    Отримайте нові знання

    Взяти участь

    Інтернет-магазин

    Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями

    Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями з передплати і станьте читачем тижневика «Головбух:БЮДЖЕТ» та журналів «Головбух: Праця та зарплата» і «Держзакупівлі» просто зараз

    Живе спілкування з редакцією












    © Головбух: Бюджет, 2017. Усі права захищено
    Повне або часткове копіювання будь-яких матеріалів порталу, цитування, публікація їх анотованих оглядів допускаються лише з письмового дозволу редакції порталу

    Тижневик «Головбух: Бюджет», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14859-3830Р від 29.01.2009

    Журнал «Держзакупівлі», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 18739-7539Р від 14.02.2012

    Журнал «Головбух: праця та зарплата», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14961-3933 ПР від 05.03.2009

    
    • Ми в соцмережах
    Коте теж здивований, але…


    він знає, що зареєструється і скачає файли.
    57 секунд на реєстрацію – і Ви теж зможете скачувати необхідні документи, форми, зразки тощо



    У мене є пароль
    нагадати
    Пароль надіслано на пошту
    Ввести
    Я тут вперше
    на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
    Введіть ел. пошту або логін
    Неправильний логін або пароль
    Неправильний пароль
    Введіть пароль
    Oops!.. Але публікацію можуть бачити лише зареєстровані користувачі



    Приділіть лише 57 секунд реєстрації – і читатимете статті, актуальні запитання та відповіді на них


    У мене є пароль
    нагадати
    Пароль надіслано на пошту
    Ввести
    Я тут вперше
    на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
    Введіть ел. пошту або логін
    Неправильний логін або пароль
    Неправильний пароль
    Введіть пароль