Не бери, де не поклав, або Контроль у сфері державних закупівель

864
На замовників держава покладає обов’язок забезпечити ефективне, результативне і цільове використання бюджетних коштів. Тому їхні дії перебувають під пильним контролем органів державного фінансового контролю. А останнім часом не відстають від них представники громадськості, які отримали доступ до публічної інформації.

Із 01.08.2016 закупівельники діють лише за Законом України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі — Закон про публічні закупівлі). Ухвалюючи цей Закон, законотворці поклали на нього важливе завдання — забезпечити ефективне і прозоре проведення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель. А аби замовники проводити закупівлі товарів, робіт і послуг за бюджетні кошти в рамках правових та економічних засад, установлених Законом про публічні закупівлі, — наділили контролюючими функціями у сфері державних закупівель відповідні державні органи. Окрім цього, є ще й громадськість, яка отримала доступ до публічної інформації про витрачання бюджетних коштів і нині активно контролює державні закупівлі. Та про все розповімо по порядку.

Як держава контролює державні закупівлі

Частиною третьою статті 7 Закону про публічні закупівлі контроль у сфері публічних закупівель покладено на:

  • Рахункову палату;
  • Антимонопольний комітет України;
  • Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю. Наразі таким органом є Держаудитслужба.

Водночас законодавці обумовили, що вказані органи здійснюють контроль у сфері публічних закупівель у межах своїх повноважень, визначених Конституцією та законами України.

Рахункова палата

Рахункова палата є державним колегіальним органом, що здійснює контроль за надходженням коштів до Державного бюджету України та їх використанням.

Діяльність Рахункової палати та її повноваження регулює Закон України «Про Рахункову палату» від 02.07.2015 №  576-VIII (далі — Закон 576).

Відповідно до частини першої статті 7 Закону 576 Рахункова палата здійснює фінансовий аудит та аудит ефективності, зокрема, щодо державних закупівель за рахунок коштів державного бюджету.

Під час державного зовнішнього фінансового контролю (аудиту) за ефективністю використання коштів державного бюджету, передбачених на виконання державного замовлення, Рахункова палата досліджує та оцінює:

  • систему правових, організаційних і фінансових засад державного замовлення;
  • ефективність формування та виконання державного замовлення.

До того ж проводить такий контроль Рахункова палата за всіма стадіями державних закупівель. Він охоплює:

  • превірку, аналіз законності та ефективності здійснення державних закупівель, дотримання закупівельних процедур;
  • оцінку своєчасності отримання товарів, послуг та проведення робіт;
  • аналіз стану прозорості та додержання встановлених принципів здійснення державних закупівель.

Антимонопольний комітет України

Антимонопольний комітет України — це державний орган із спеціальним статусом, що створений задля гарантування державного захисту конкуренції у сфері державних закупівель. Тож, виконуючи одне із основних своїх завдань, він контролює створення конкурентного середовища та захищає конкуренцію у сфері державних закупівель.

Як орган оскарження для неупередженого та ефективного захисту прав та законних інтересів осіб, пов’язаних з участю у процедурах закупівлі, Антимонопольний комітет України утворює постійно діючу адміністративну колегію (колегії) з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель. До неї і звертаються учасники, якщо на їхню думку замовник порушив закупівельне законодавство.

Варто наголосити: якщо Антимонопольний комітет України прийняв скаргу учасника закупівлі до розгляду, електронна система закупівель автоматично:

  • призупиняє початок електронного аукціону;
  • не оприлюднює договір про закупівлю і звіт про результати проведення процедури закупівлі.

А замовнику забороняється вчиняти будь-які дії та приймати будь-які рішення щодо закупівлі, у т. ч. укладення договору про закупівлю, крім дій, спрямованих на усунення порушень, зазначених у скарзі (ч. 7 ст. 18 Закону про публічні закупівлі).

Держаудитслужба

Відповідно до Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого постановою КМУ від 03.02.2016 № 43, державну політику у сфері державного фінансового контролю покладено на Держаудитслужбу. Тож вона відповідно до покладених на неї завдань реалізує державний фінансовий контроль, зокрема, через здійснення перевірки державних закупівель.

Тому за Законом про публічні закупівлі Держаудитслужба та її органи на місцях проводять моніторинг закупівель.

Чи контролюють державні закупівлі органи Казначейства

Ні, законодавці не наділили органи Казначейства прямими повноваженнями проводити контроль у сфері державних закупівель. Хоча й згадали про них в статті 7 Закону про публічні закупівлі, що унормовує державне регулювання та контроль в сфері закупівель.

Водночас, перш ніж провести оплату за договором про закупівлю, органи Казначейства перевіряють наявність документів, які підтверджують проведення процедури закупівлі, за результатами якої укладено договір про закупівлю. А саме:

  • договору про закупівлю;
  • річного плану закупівель;
  • звіту про результати проведення процедури закупівлі.

Обов’язок провести перевірку наявності означених документів покладається на орган Казначейства, який обслуговує замовника. Тому він безпосередньо перед проведенням платежів за договорами про закупівлю товарів (робіт чи послуг) обов’язково переглядає всі ці документи в електронній системі закупівель.

Окрім цього, Казначейство має вжити заходів, аби недопустити проведення платежів з рахунка замовника за взятим фінансовим зобов’язанням за договором про закупівлю, якщо:

  • замовник не має необхідних документів (договору про закупівлю, річного плану закупівель та звіту про результати проведення процедури закупівлі) або ж вони не відповідають встановленим законодавством вимогам;
  • процедуру закупівлі скасовано;
  • набрало законної сили рішення суду про визнання результатів процедури закупівлі недійсними;
  • процедуру закупівлі призупинено (на період призупинення);
  • є рішення органу оскарження, передбачене статтею 18 Закону про публічні закупівлі.

Як громадськість контролює державні закупівлі

Не так давно інформація про використання бюджетних коштів стала загальнодоступною. Тож громадяни завдяки вільному доступу до всієї інформації про публічні закупівлі, що оприлюднюється відповідно до вимог Закону про публічні закупівлі, отримали можливість проводити її аналіз і моніторинг.

Зокрема, тепер громадськість має змогу інформувати через електронну систему закупівель або письмово органи, уповноважені на здійснення контролю, про виявлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель.

   А за порушення у сфері державних закупівель законодавством передбачена відповідальність.

(!) Насамкінець зауважимо, що ані органи, уповноважені на здійснення контролю у сфері закупівель, ані громадські організації не мають права втручатися в проведення процедур закупівель.



Ваша персональна добірка.

    Підписка на статті

    Підпишіться на розсилку, аби не прогавити жодної важливої та цікавої статті. Це БЕЗПЛАТНО. З нашою допомогою працювати легше!

    Освітні заходи

    Освітні заходи

    Отримайте нові знання

    Взяти участь

    Інтернет-магазин

    Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями

    Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями з передплати і станьте читачем тижневика «Головбух:БЮДЖЕТ» та журналів «Головбух: Праця та зарплата» і «Держзакупівлі» просто зараз

    Живе спілкування з редакцією












    © Головбух: Бюджет, 2017. Усі права захищено
    Повне або часткове копіювання будь-яких матеріалів порталу, цитування, публікація їх анотованих оглядів допускаються лише з письмового дозволу редакції порталу

    Тижневик «Головбух: Бюджет», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14859-3830Р від 29.01.2009

    Журнал «Держзакупівлі», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 18739-7539Р від 14.02.2012

    Журнал «Головбух: праця та зарплата», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14961-3933 ПР від 05.03.2009

    
    • Ми в соцмережах
    Коте теж здивований, але…


    він знає, що зареєструється і скачає файли.
    57 секунд на реєстрацію – і Ви теж зможете скачувати необхідні документи, форми, зразки тощо



    У мене є пароль
    нагадати
    Пароль надіслано на пошту
    Ввести
    Я тут вперше
    на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
    Введіть ел. пошту або логін
    Неправильний логін або пароль
    Неправильний пароль
    Введіть пароль
    Oops!.. Але публікацію можуть бачити лише зареєстровані користувачі



    Приділіть лише 57 секунд реєстрації – і читатимете статті, актуальні запитання та відповіді на них


    У мене є пароль
    нагадати
    Пароль надіслано на пошту
    Ввести
    Я тут вперше
    на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
    Введіть ел. пошту або логін
    Неправильний логін або пароль
    Неправильний пароль
    Введіть пароль