Пов’язані особи в закупівлях — підстава для відмови учаснику

996
Доволі часто родинний зв’язок між особами може бути використаний для отримання власної вигоди. Тож аби унеможливити такі корупційні прояви та забезпечити ефективність закупівель, Законом про публічні закупівлі передбачена норма щодо пов’язаних осіб у закупівлях. Вона вимагає від замовника відмовляти в участі в закупівельній процедурі тим учасникам, які є пов’язаними особами, зокрема, із членами тендерного комітету чи з уповноваженою особою.

Так, на вимогу пункту 7 частини першої статті 17 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIIІ (далі — Закон про публічні закупівлі) замовник приймає рішення про відмову учаснику в участі у процедурі закупівлі та зобов’язаний відхилити тендерну пропозицію учасника, якщо тендерна пропозиція подана учасником процедури закупівлі, який є пов’язаною особою з:

  • іншими учасниками процедури закупівлі;
  • членом (членами) тендерного комітету, уповноваженою особою (особами) замовника.

Кого вважають пов’язаною особою у закупівлях

Пунктом 16 частини першої статті 1 Закону про публічні закупівлі надано визначення поняття «пов’язаної особи». Відповідно до нього у сфері публічних закупівель пов’язаними особами вважають осіб, які відповідають будь-якій з таких ознак:

  • є юридичною особою, яка здійснює контроль над учасником процедури закупівлі або контролюється таким учасником процедури закупівлі, або перебуває під спільним контролем з таким учасником процедури закупівлі;
  • є фізичною особою або членом її сім’ї, які здійснюють контроль над учасником процедури закупівлі;
  • є службовою (посадовою) особою учасника процедури закупівлі, уповноваженою здійснювати від імені учасника процедури закупівлі юридичні дії, спрямовані на встановлення, зміну або зупинення цивільно-правових відносин, та членом сім’ї такої службової (посадової) особи;
  • є фізичною особою — членом тендерного комітету, керівником замовника та/або членом їхніх сімей, які здійснюють контроль над учасниками процедури закупівлі або уповноважені здійснювати від імені учасника процедури закупівлі юридичні дії, спрямовані на встановлення, зміну або зупинення цивільно-правових відносин.

Під здійсненням контролю розуміється можливість вирішального впливу або вирішальний вплив на господарську діяльність учасника процедури закупівлі безпосередньо або через більшу кількість пов’язаних фізичних чи юридичних осіб. Такий вирішальний вплив забезпечується шляхом:

  • реалізації права володіння або користування всіма активами чи їх значною часткою, права вирішального впливу на формування складу, результати голосування;
  • вчинення правочинів, що надають можливість визначати умови господарської діяльності, надавати обов’язкові до виконання вказівки або виконувати функції органу управління учасника процедури закупівлі;
  • володіння часткою (паєм, пакетом акцій), що становить не менше ніж 25% статутного капіталу учасника процедури закупівлі.

Для фізичної особи загальна сума володіння часткою у статутному капіталі учасника процедури закупівлі визначається залежно від обсягу корпоративних прав, що сукупно належать такій фізичній особі, членам її сім’ї та юридичним особам, які контролюються такою фізичною особою або членами її сім’ї.

(!) У розумінні Закону про публічні закупівлі до членів сім’ї належать подружжя, діти, батьки, рідні брати і сестри, дідусь, бабуся, онуки, усиновлювачі, усиновлені, а також інші особи, за умови їх постійного проживання разом з пов’язаною особою і ведення з нею спільного господарства.

Перевірка пов’язаних осіб у закупівлях

Свого часу Мінекономрозвитку (лист від 28.04.2016 № 3302-06/12569-06) наполягало, аби замовник самостійно під час проведення закупівельних процедур перевіряв дотримання норм законодавства у сфері закупівель в частині пов’язаності учасників між собою або учасників з членом (членами) комітету з конкурсних торгів замовника. І хоча фахівці Міністерства тлумачили норми чинного на той час Закону України «Про здійснення державних закупівель» від 10.04.2014 № 1197-VII, ми можемо їх позицію поширити і на нинішню ситуацію. Адже в питаннях пов’язаних осіб в закупівлях норми нового та старого закупівельних законів є тотожними.

Отже, замовники мають самостійно шукати інформацію про учасників, аби підтвердити чи не підтвердити їхній зв’язок із членами тендерного комітету або уповноваженою особою (особами).

Допоможе у такій нелегкій справі перевірка відомостей про учасників, які розміщуються у реєстрах, що є в загальному доступі. Зокрема, перевірка відомостей про засновників учасників, розміщених у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців.

Окрім цього, частина сьома статті 28 Закону про публічні закупівлі визначає право замовника звернутися за підтвердженням інформації, наданої учасником, до органів державної влади, підприємств, установ, організацій відповідно до їх компетенції.

Відповідальність за порушення закупівельного законодавства

Нагадаємо, що частиною другою статті 38 Закону про публічні закупівлі на членів тендерного комітету або уповноважену особу (осіб) покладається персональна відповідальність за порушення вимог, установлених цим Законом, зокрема, в частині прийнятих рішень.



Ваша персональна добірка.

    Підписка на статті

    Підпишіться на розсилку, аби не прогавити жодної важливої та цікавої статті. Це БЕЗПЛАТНО. З нашою допомогою працювати легше!

    Освітні заходи

    Освітні заходи

    Отримайте нові знання

    Взяти участь

    Інтернет-магазин

    Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями

    Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями з передплати і станьте читачем тижневика «Головбух:БЮДЖЕТ» та журналів «Головбух: Праця та зарплата» і «Держзакупівлі» просто зараз

    Живе спілкування з редакцією












    © Головбух: Бюджет, 2017. Усі права захищено
    Повне або часткове копіювання будь-яких матеріалів порталу, цитування, публікація їх анотованих оглядів допускаються лише з письмового дозволу редакції порталу

    Тижневик «Головбух: Бюджет», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14859-3830Р від 29.01.2009

    Журнал «Держзакупівлі», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 18739-7539Р від 14.02.2012

    Журнал «Головбух: праця та зарплата», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14961-3933 ПР від 05.03.2009

    
    • Ми в соцмережах
    Коте теж здивований, але…


    він знає, що зареєструється і скачає файли.
    57 секунд на реєстрацію – і Ви теж зможете скачувати необхідні документи, форми, зразки тощо



    У мене є пароль
    нагадати
    Пароль надіслано на пошту
    Ввести
    Я тут вперше
    на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
    Введіть ел. пошту або логін
    Неправильний логін або пароль
    Неправильний пароль
    Введіть пароль
    Oops!.. Але публікацію можуть бачити лише зареєстровані користувачі



    Приділіть лише 57 секунд реєстрації – і читатимете статті, актуальні запитання та відповіді на них


    У мене є пароль
    нагадати
    Пароль надіслано на пошту
    Ввести
    Я тут вперше
    на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
    Введіть ел. пошту або логін
    Неправильний логін або пароль
    Неправильний пароль
    Введіть пароль