Долучаємося до зелених закупівель: що врахувати

392
Європейські держави нині переходять до втілення в життя концепції зеленої економіки. Адже аби зберегти нашу планету для майбутніх поколінь та подбати про охорону довкілля, потрібно вже зараз залучати реальні економічні інструменти. І на державному рівні таким дієвим інструментом є передусім зелені закупівлі. Настав час і нашій державі до них долучитися.

Зелені закупівлі — це державні закупівлі, які мають на меті поліпшення стану довкілля. Інакше кажучи, це процес, в якому розпорядники бюджетних коштів прагнуть здійснити закупівлю товарів, робіт, послуг з кращими екологічними характеристиками протягом усього їх життєвого циклу.

Державні органи та бюджетні установи витрачають на закупівлі мільярди бюджетних коштів, адже, як правило, вони є одними з основних споживачів товарів і послуг. Тож спрямувавши на зелені закупівлі певний відсоток бюджетних витрат, вони можуть забезпечити реальні економічні стимули для розвитку зеленої економіки і охорони довкілля. Якщо звернутися до досвіду провідних світових держав, то, наприклад, у Данії і Швеції зелені закупівлі становлять майже 40% від державних закупівель, а Японія витрачає під час зелених закупівель майже 90% бюджетних коштів.

Класичні зелені закупівлі відрізняються від інших державних закупівель зазначенням екологічних критеріїв оцінки продукції, робіт, послуг. І звичайно, розроблення таких критеріїв вимагає від замовників знань у різних галузях технологій, виробництва та послуг.

Як проводять зелені закупівлі в ЄС

Європейський Союз затвердив низку директив у сфері державних закупівель, норми яких мають застосовувати державні органи, установи та приватні комунальні оператори, і які обумовлюють спеціальні привілеї, що діють у певних секторах з особливим громадським інтересом.

Законодавством ЄС у сфері закупівель передбачені конкретні вимоги екологічного характеру, тобто встановлені певні екологічні критерії проведення зелених закупівель. Зокрема, на сьогодні офіційні вимоги щодо виконання зелених критеріїв законодавчо впроваджені в такі сфери:

  • офісне комп’ютерне обладнання (Регламент (ЄС) № 106/2008);
  • автотранспорт (Директива № 2009/33/ЄC);
  • будівництво (Директива № 2010/31/EU).

Скажімо, у разі закупівлі в ЄС центральним органом виконавчої влади ІТ-продукції обов’язково враховують вимоги енергетичної ефективності, передбачені Регламентом (ЄС) № 106/2008. А в разі державних закупівель автотранспорту центральні органи влади можуть обирати лише той, що відповідає критеріям CleanVehiclesDirective (Директива 2009/33/ЄC), — з мінімальним енергоспоживанням і виділенням вихлопних газів.

Тож замовники під час зелених закупівель екологічні вимоги директив ЄС застосовують у:

  • технічних специфікаціях;
  • кваліфікаційних критеріях;
  • критеріях присудження;
  • вимогах до виконання договорів.

Зелені закупівлі в Україні

Згідно з Угодою про асоціацію між Україною та ЄС наша держава має узгодити власне законодавство у сфері публічних закупівель із відповідними вимогами директив ЄС та настановами і тлумаченнями щодо їх імплементації.

Наразі ж маємо лише норму статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VІІІ, яка, установлюючи вимоги до складу тендерної документації, зобов’язує замовника у технічних, якісних характеристиках предмета закупівлі передбачати необхідність застосування заходів із захисту довкілля.

Така невизначеність закупівельного законодавства наразі жодним чином не допомагає замовникам, які на вимогу часу збираються провести зелені закупівлі. Тож трапляється, що у тендерній документації, обумовлюючи критерії оцінки, замовники часто посилаються на обов’язкові положення законодавства, у т. ч. з охорони довкілля, які слід виконувати незалежно від того, вказані вони в тендерній документації чи ні. Але ж фраза у тендерній документації на кшталт «повинні не шкодити довкіллю та передбачати заходи захисту довкілля» навряд чи допоможе правильно провести зелену закупівлю.

Зелені державні закупівлі передбачають наявність у тендерній документації конкретних вимог щодо:

  • технології виробництва;
  • сировини;
  • системи менеджменту;
  •  характеристик готового продукту або послуги.

Неправильно установлені екологічні критерії оцінки під час зелених закупівель призводять до того, що учасники по-своєму їх розуміють і пропонують власні варіанти їх задоволення, які зазвичай не підходять для конкурентного процесу.

Натомість надзвичайну вагу в успішному проведенні зелених закупівель мають конкретні критерії. Прикладами їх можуть бути, зокрема, такі:

  •  використання міжнародного стандарту Oeko-Tex Standard 100 — для закупівлі робочого одягу;
  •  використання стандартів ENERGY STAR 5.0 і TCO 5.0 — для закупівлі комп’ютерного обладнання;
  • сертифікація виробничого процесу за стандартами ISO (9001, 14001) та OHSAS 18001, а також сертифікація паперу за стандартами FSC Mixed (Credit) — для закупівлі офісного паперу.

Не варто забувати і про екологічне маркування (за стандартом ISO 14024 та Регламентом ЄС № 66/2010/ЄС), скажімо, харчових продуктів, продукції лісництва, паперових виробів, текстильних виробів та косметичних засобів. 



Ваша персональна добірка.

    Підписка на статті

    Підпишіться на розсилку, аби не прогавити жодної важливої та цікавої статті. Це БЕЗПЛАТНО. З нашою допомогою працювати легше!

    Освітні заходи

    Освітні заходи

    Отримайте нові знання

    Взяти участь

    Інтернет-магазин

    Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями

    Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями з передплати і станьте читачем тижневика «Головбух:БЮДЖЕТ» та журналів «Головбух: Праця та зарплата» і «Держзакупівлі» просто зараз

    Живе спілкування з редакцією












    © Головбух: Бюджет, 2017. Усі права захищено
    Повне або часткове копіювання будь-яких матеріалів порталу, цитування, публікація їх анотованих оглядів допускаються лише з письмового дозволу редакції порталу

    Тижневик «Головбух: Бюджет», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14859-3830Р від 29.01.2009

    Журнал «Держзакупівлі», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 18739-7539Р від 14.02.2012

    Журнал «Головбух: праця та зарплата», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14961-3933 ПР від 05.03.2009

    
    • Ми в соцмережах
    Коте теж здивований, але…


    він знає, що зареєструється і скачає файли.
    57 секунд на реєстрацію – і Ви теж зможете скачувати необхідні документи, форми, зразки тощо



    У мене є пароль
    нагадати
    Пароль надіслано на пошту
    Ввести
    Я тут вперше
    на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
    Введіть ел. пошту або логін
    Неправильний логін або пароль
    Неправильний пароль
    Введіть пароль
    Oops!.. Але публікацію можуть бачити лише зареєстровані користувачі



    Приділіть лише 57 секунд реєстрації – і читатимете статті, актуальні запитання та відповіді на них


    У мене є пароль
    нагадати
    Пароль надіслано на пошту
    Ввести
    Я тут вперше
    на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
    Введіть ел. пошту або логін
    Неправильний логін або пароль
    Неправильний пароль
    Введіть пароль