Об’єднання територіальних громад: як врахувати переваги і розширити можливості

220
Минулого року на теренах України з’явилися перші об’єднані територіальні громади. З того часу їх кількість постійно зростає. Адже місцеві громади, об’єднавшись, отримують можливість збільшити ресурсну базу власних бюджетів та залучити до них додаткові ресурси.

Перші об’єднані територіальні громади, які були створені минулого року, вже отримали певні переваги. Тільки на розвиток інфраструктури об’єднаних територіальних громад Законом України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» від 25.12.2015 № 928-VIII передбачено субвенцію у розмірі 1 млрд. грн.

Тож у 2016 році кошти цієї субвенції розподілено між 172 об’єднаними територіальними громадами. Частку від загальної суми для кожної з громад визначають за формулою, що враховує кількість сільського населення та площу території громади. Цьогорічна сума субвенції залежить від розміру громади і сягає подекуди від 960 тис. грн.  до 23 млн. грн.

Аналіз можливостей території перед створенням об’єднаної територіальної громади

Об’єднання територіальних громад — це наразі спільна робота органів влади та населення. І виконують її спільними зусиллями, адже ні влада, ні населення самостійно не можуть вирішити проблеми розвитку території.

Передусім потрібно провести комплексний аналіз території, демографічного потенціалу, місцевої економіки, зокрема, проаналізувати тенденції до зміни складу населення, структури місцевої економіки, що відбувається протягом останніх 5-10 років. Також слід порівняти ці показники змін у будь-якій громаді з аналогічними показниками змін, що відбувалися за цей самий період часу в межах району та області.

Для такого аналізу використовують статистичні показники, інформація про які може бути зібрана лише органами статистики області, а також — через доступні інтернет-джерела, газетні публікації, матеріали сільських рад, які увійдуть до складу об’єднаної громади. Дуже важливо аби інформація ця була максимально об’єктивною. Саме такі завдання і покладено на облдержадміністрації під час розробки Перспективного плану формування територій громад області.

Об’єднані територіальні громади мають значні території, в межах яких можуть міститися родовища місцевих корисних копалин, ставки, ліси, пасовища. Тож пошук унікальних можливостей або використання місцевих переваг території громади є завданням номер один. Адже для економічного зростання громади важливо використати ці можливості та переваги й активно їх розвивати. При цьому слід розуміти, що навіть наявність корисних копалин не обов’язково допоможе громаді у розвитку ториторії.

Скажімо, нині на Волині є громади, де розвідано багато запасів бурштину. Однак це насправді для цих громад є величезною проблемою, а не надбанням. Оскільки такий промисел переважно є нелегальним, то видобуток корисних копалин доходу до місцевого бюджету не приносить. Він лише потребує додаткових витрат з бюджету на охорону родовищ, приборкування криміналізованих угруповань та мінімізацію негативних настроїв у громадах.

Проте на Волині є й інші громади, які не добувають бурштин, а вирощують у великих обсягах огірки, ягоди, виробляють плетені меблі тощо. І в таких громадах набагато краща ситуація з бюджетом, зайнятістю населення та демографією. Усе це слід враховувати.

Вимоги нормативних актів стосовно формування громад

До того ж укрупнення території громад не може бути довільним, воно має свої логічні межі. Згідно з Методикою формування спроможних територіальних громад, затвердженою постановою КМУ від 08.04.2015 № 214, відстань від центру громади до її найвіддаленішого населеного пункту має бути не більше ніж 20 км дорогами з твердим покриттям (в окремих випадках відстань може бути збільшена до 25 км).

Тому визначення меж потенційних об’єднаних громад мають вирішувати органи влади обласного рівня з урахуванням як об’єктивних критеріїв, так і думки громадян.

Потрібно бути свідомим того, що об’єднання територіальних громад — це не просто розширення територіальних меж та збільшення кількості жителів, а перехід на якісно новий рівень існування. Це значно розширює обов’язки та відповідальність передусім місцевих органів влади.

Для здійснення управлінських функцій в об’єднаній територіальній громаді потрібен кадровий потенціал (професійний апарат). Адже після об’єднання повноваження у сфері освіти, охорони здоров’я, соціального захисту тощо здійснюватимуть органи місцевого самоврядування об’єднаних громад, а не місцеві державні адміністрації, як це було раніше.

Громади для надання всіх послуг жителям мають бути забезпечені відповідними приміщеннями, насамперед для розміщення нових служб (центру надання адміністративних послуг, органів правопорядку, органів державної влади — Пенсійного фонду, центру зайнятості, Казначейства, органів реєстрації актів цивільного стану та майнових прав тощо).

Проблем у тієї частини громад, що будуть сформовані навколо сьогоднішніх районних центрів та міст обласного значення, не виникатиме. Адже міста обласного значення вже мають відповідні повноваження з відповідною інфраструктурою. У районних центрах органи місцевого самоврядування об’єднаних громад отримають інфраструктуру та повноваження, які сьогодні мають районні державні адміністрації (районні ради).

Формування та виконання бюджетів об’єднаних територіальних громад

Тож можемо сказати, що результатом об’єднання громад є формування спроможних територіальних громад зі збереженням статусу населених пунктів (сіл, селищ, міст, сільської та міської місцевості). По своїй суті — це не адміністративно-територіальна реформа, а шанс отримати додаткові можливості для розвитку.

Особливості формування та виконання бюджетів об’єднаних територіальних громад унаочнимо в Таблиці.

Особливості формування та виконання бюджетів об’єднаних територіальних громад

Назва показника

Бюджет

Підстава

об’єднаної громади

необ’єднаної громади

міст обласного

значення

Загальнодержавні податки, зокрема ПДФО

Зараховують до загального фонду

60%

Не зараховують, оскільки права на здійснення повноважень держави їм не передані

Так

Пп. 1 ч. 1 ст. 64 БК

Міжбюджетні трансферти з державного бюджету (базова дотація, освітня та медичні субвенції, інші дотації та субвенції)

Так

Так

Ст. 97, 99, 100, 102, 1032, 1034, 108 БК

Участь у горизонтальному вирівнюванні податкоспроможності за ПДФО для:

Так

Ні

Так

Ст. 99 БК

отримання базової дотації

так, у разі рівня надходжень нижче 0,9 середнього показника по Україні

Ні

Так

перерахування реверсної дотації

так, у разі рівня надходжень більше 1,1 середнього показника по Україні

Ні

Видатки на:

Ст. 71, 89, 91 БК

самоврядні повноваження

Так

Так

Так

утримання закладів бюджетної сфери: управління, освіти, культури, охорони здоров’я, спорту, соціального захисту та забезпечення

Так

Ні

Місцеві запозичення:

внутрішні;

зовнішні, у т. ч. кредити (позики) від міжнародних фінансових організацій

Так

Ні

Так

Ст. 16, 74 БК

Умовне позначення:

БК — Бюджетний кодекс України

Як бачимо, держава надає об’єднаним громадам підтримку у вигляді субвенції. Утім, таке ресурсне забезпечення та обсяг повноважень отримують лише ті громади, які об’єдналися відповідно до Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад» від 05.02.2015 № 157-VIII та Перспективного плану формування територій громад.

Тетяна ОВЧАРЕНКО,

регіональний консультант з бюджетних питань у Київській області



Ваша персональна добірка.

    Підписка на статті

    Підпишіться на розсилку, аби не прогавити жодної важливої та цікавої статті. Це БЕЗПЛАТНО. З нашою допомогою працювати легше!

    Освітні заходи

    Освітні заходи

    Отримайте нові знання

    Взяти участь

    Інтернет-магазин

    Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями

    Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями з передплати і станьте читачем тижневика «Головбух:БЮДЖЕТ» та журналів «Головбух: Праця та зарплата» і «Держзакупівлі» просто зараз

    Живе спілкування з редакцією




    Розсилка









    © Головбух: Бюджет, 2017. Усі права захищено
    Повне або часткове копіювання будь-яких матеріалів порталу, цитування, публікація їх анотованих оглядів допускаються лише з письмового дозволу редакції порталу

    Тижневик «Головбух: Бюджет», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14859-3830Р від 29.01.2009

    Журнал «Держзакупівлі», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 18739-7539Р від 14.02.2012

    Журнал «Головбух: праця та зарплата», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14961-3933 ПР від 05.03.2009

    
    • Ми в соцмережах
    Коте теж здивований, але…


    він знає, що зареєструється і скачає файли.
    57 секунд на реєстрацію – і Ви теж зможете скачувати необхідні документи, форми, зразки тощо



    У мене є пароль
    нагадати
    Пароль надіслано на пошту
    Ввести
    Я тут вперше
    на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
    Введіть ел. пошту або логін
    Неправильний логін або пароль
    Неправильний пароль
    Введіть пароль
    Oops!.. Але публікацію можуть бачити лише зареєстровані користувачі



    Приділіть лише 57 секунд реєстрації – і читатимете статті, актуальні запитання та відповіді на них


    У мене є пароль
    нагадати
    Пароль надіслано на пошту
    Ввести
    Я тут вперше
    на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
    Введіть ел. пошту або логін
    Неправильний логін або пароль
    Неправильний пароль
    Введіть пароль