Український варіант медичного страхування: перше знайомство

1712
На початку вересня цього року в одній із найважливіших бюджетних галузей — охороні здоров’я — запрацювала команда реформаторів на чолі з в. о. Міністра охорони здоров’я Уляною Супрун. А 26 жовтня 2016 року відбулася прес-конференція одного з членів команди — заступника Міністра охорони здоров’я України Павла Ковтонюка на тему «Впровадження в Україні страхової моделі медицини на первинній ланці з 1 січня 2017 року». Розповімо коротко про ключові моменти запропонованих новацій.

За два місяці до початку нового бюджетного 2017 року команда нового очільника МОЗ вирішила хоча б з чогось почати реформування медичної галузі.

Тож нова команда запропонувала концепцію реформування первинної медико-санітарної допомоги (первинна ланка). На жаль, поки громадськість не мала можливості ознайомитися з концепцію реформи галузі на папері — представники нової команди МОЗ лише озвучили її бачення та механізми реалізації у своїх виступах. Сподіваємося, що оприлюднені в усній формі механізми провадження реформи галузі охорони здоров’я вже найближчим часом отримають своє законодавче підгрунтя.

А оскільки зміни планують запровадити вже зовсім скоро і вони торкнуться безпосередньо більшості медичних працівників і їхніх пацієнтів, поспішаємо проаналізувати почуте.

Кошти ходитимуть за пацієнтом

Таким є головний меседж реформи фінансування первинної ланки, запропонований новою командою реформаторів МОЗ.

                             Український варіант медичного страхування: перше знайомство

Наразі немає підстав для сумніву щодо достатності сил на доведення намірів до конкретних результатів.

Недавній приклад. МОЗ наказом від 02.09.2016 № 928 визнало таким, що втратив чинність наказ, який в народі ще називають наказом про ліжко-місця, — «Про примірні штатні нормативи закладів охорони здоров’я» від 23.02.2016 № 33.

Коментуючи цей наказ, Уляна Супрун сказала: «Потреба у медсестерах була регульована кількістю ліжок, а у прибиральницях — типом підлоги. Саме за такими дороговказами, тобто нормативами, мав формуватися штат будь-якого закладу охорони здоров’я протягом останніх 16 років… Натомість керівники закладів охорони здоров’я зможуть самостійно визначати їхню структуру, яка базуватиметься на досвіді та здоровому глузді».

Надалі планується також велика автономізація медичних закладів.

Кілька цифр. Нині з державного бюджету на медицину держава виділяє 3,5% ВВП. Ще 4% покривають зі своєї кишені пацієнти.

На противагу цьому, як новий вид фінансування, вводиться модель страхової медицини. Спочатку її випробують в первинній ланці медицини. Постає запитання: чому вирішили почати саме з неї?

Варто зазначити, що нова реформа має на меті оздоровлення суспільства взагалі. Річ у тім, що велика частина населення України не проходить щорічних оглядів. А прогресивні системи охорони здоров’я, що існують в світі, працюють на випередження і ранню діагностику захворювань.

Тож частину переважну кількість проблем зі здоров’ям можна вирішити на етапі саме первинної медичної допомоги — профілактичного огляду.

У результаті реформи в кожного українця з’явиться свій сімейний лікар, який стежитиме за його здоров’ям. Якщо ж виникнуть серйозні проблеми, сімейний лікар направлятиме свого пацієнта до профільних фахівців.

Концепція страхової медицини та ризики

Будь-яка страхова модель складається з трьох елементів. Коротко зупинимося на кожному з них.

1 елемент. Передплачений страховий внесок громадянина. Болючі запитання: чи вводитимуть додатковий податок, хто платитиме внески — роботодавець чи пацієнт, і скільки?

Концепція передбачає, що принцип збирання коштів на медицину не змінюватиметься: замість додаткових внесків — загальна система оподаткування, тобто чинні податки, які йдуть до державної скарбниці.

2 елемент. Акумуляція зібраних коштів у страховий пул. Запитання: чи буде створено страховий фонд, хто ним керуватиме?

Концепція передбачає, що спеціального фонду не створюватимуть. Гроші, як і нині, акумулюватимуть у державному бюджеті.

3 (і найважливіший) елемент. Оплата за страховий випадок за конкретного пацієнта. Цього елемента на сьогодні в Україні не існує, тож ведеться робота з його створення.

Концепція передбачає, що державне медичне страхування має гарантувати надання медичної допомоги первинною ланкою кожному пацієнту. Як уже зазначалося, донедавна кошти лікарням виділяли на кількість ліжок, а не на пацієнтів. Тепер все має кардинально змінитися.

Гроші з бюджету використовуватимуть на засадах роботи страхової системи, тобто вони йтимуть на покриття страхових випадків.

Етапи впровадження страхової медицини

Перший етап. Вибір лікаря

Кожна родина повинна обрати, до якого сімейного лікаря (терапевта, педіатра) вона звертатиметься за медичною послугою.

З обраним лікарем укладають відповідну угоду. Варто зазначити, що вибір не обмежують принципом «як земля за колгоспом». У перший рік за потреби лікаря можна замінити на іншого.

ВАЖЛИВО! Скасовується територіальна прив’язка громадян при зверненні до лікарів за місцем реєстрації.

Сільським жителям зробити свій вибір простіше, оскільки найчастіше на периферії працює не так багато фахівців. А ось перед жителями міст стоїть складніше завдання, адже конкуренція серед лікарів велика.

Другий етап. Укладення договорів

Із лікарем або з поліклінікою, де він працює, держава укладає договір.

Гроші лікарю платитимуть на підставі угод, укладених між лікарем і пацієнтом, тобто за кожного пацієнта.

Зрозуміло, що запровадження моделі медичного страхування повинно мати нормативне підгрунтя. Що ж мають у своєму доробку реформатори із МОЗ?

Нормативне забезпечення

До нормативного забезпечення ввійдуть кілька складових.

Розроблення стандарту первинної допомоги

Триває розроблення стандарту первинної допомоги — переліку медичних послуг, якими держава гарантовано забезпечує пацієнта, коли той укладає угоду з лікарем.

До речі, законодавством нині не розтлумачено поняття «медична послуга».

Це мають врахувати розробники стандарту. Цей стандарт зі зрозумілими і лікареві, і пацієнтові правилами та обов’язками ухвалює МОЗ.

До завдань сімейного лікаря входитимуть:

  • раннє виявлення ризиків для здоров’я людини;
  • лікування всього, що може зробити лікар без спеціалізованого обладнання;
  • координація лікування пацієнта в складніших випадках.

Визначення тарифів на медичні послуги

У тарифі за кожного пацієнта враховуватимуть коефіцієнти ризику за статтю та віком (новонароджені, діти, жінки репродуктивного віку, пенсіонери). Оскільки роботи з такими пацієнтами більше, то й тариф за них буде суттєво вищим. Приміром, коефіцієнт на дітей до року буде вдвічі вищим за коефіцієнт контрольної групи чоловіків 18-39 років.

Передбачається, що вартість медичних послуг варіюватиме також залежно від регіону. У лікарів, які працюють в гірських районах, оплата буде вищою.

У середньому сімейний лікар отримуватиме 210 грн. за одного пацієнта — річний тариф.

Поки не озвучено механізму визначення вартості тарифу. Однак наголошено, що тариф за пацієнтів сформований так, аби покривати усі середньостатистичні ситуації, з якими до сімейного лікаря звертаються пацієнти.

Укладення контрактів з постачальниками медичних послуг

Постачальниками медичних послуг можуть бути як державні, так і приватні медичні установи. Нині законодавство передбачає, що первинну медичну допомогу надають тільки центри первинної медико-санітарної допомоги й, відповідно, через них проходять усі кошти. З часу запровадження реформи на повну силу, з’явиться конкуренція на рівні постачальників медичної допомоги, тобто лікарень.

Передбачається, що від Уряду подадуть до Парламенту пакет документів, що включає зміни до Бюджетного кодексу України (не виключено, і до Податкового кодексу України, адже певна частина грошей залишатиметься на рівні місцевих бюджетів) та деяких постанов КМУ, аби узаконити нові правила фінансування наданої первинної медичної допомоги.

Новий державний орган

МОЗ планує створити технічну агенцію (державного страховика) — Національну службу здоров’я (Агенція) зі статусом центрального органу виконавчої влади. Чим займатиметься нове відомство? По суті, це буде сполучна ланка між держбюджетом та лікарнями.

Агенція здійснюватиме такі функції:

  • укладатиме контракти з медичними закладами та приватними практиками;
  • контролюватиме якість виконання наданих послуг. Агенція ініціюватиме розривання контракту за невідповідність лікування медичним протоколам;
  • збиратиме та аналізуватиме статистику по галузі.

Агенція має працювати за схемою «податки — бюджет — агенція». Тобто Агенція коштами не володіє, а лише управляє: сплачує конкретним лікарям та медзакладам за надання конкретних послуг конкретним пацієнтам.

Ані МОЗ, ані Агенція не зможуть розподіляти бюджетні кошти вручну — вони автоматично перераховуватимуться з державного бюджету на рахунки лікарні.

На жаль, реалії такі, що нині відсутні реєстри як пацієнтів, так і лікарів. Відсутні і реєстри лікарень. Це впливає на об’єктивність обсягу фінансування системи охорони здоров'я первинної медицини.

Комітет з охорони здоров'я наполягає на тому, щоб лікарням надали 2-3 роки перехідного періоду. В результаті лікарні отримають право вибору і не будуть зобов'язані переходити з комунальної форми власності до категорії небюджетних установ.

Резюмуємо. Раніше МОЗ оплачував щоденне утримання лікарняного ліжка. У 2017 році медичні заклади первинної ланки отримуватимуть гроші залежно від того, скільки лікар, який працює в медзакладі, веде пацієнтів. Враховуватимуть і якість послуг, що надаються.

Зміни торкнуться не тільки організації надання медичних послуг первинною ланкою медицини, а й принципів формування кошторисів медичних закладів та умов оплати праці сімейних лікарів.

Тетяна ПІДНЕБЕСНА,
головний редактор тижневика «Головбух: Бюджет»



Ваша персональна добірка.

    Підписка на статті

    Підпишіться на розсилку, аби не прогавити жодної важливої та цікавої статті. Це БЕЗПЛАТНО. З нашою допомогою працювати легше!

    Освітні заходи

    Освітні заходи

    Отримайте нові знання

    Взяти участь

    Інтернет-магазин

    Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями

    Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями з передплати і станьте читачем тижневика «Головбух:БЮДЖЕТ» та журналів «Головбух: Праця та зарплата» і «Держзакупівлі» просто зараз

    Живе спілкування з редакцією




    Розсилка









    © Головбух: Бюджет, 2017. Усі права захищено
    Повне або часткове копіювання будь-яких матеріалів порталу, цитування, публікація їх анотованих оглядів допускаються лише з письмового дозволу редакції порталу

    Тижневик «Головбух: Бюджет», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14859-3830Р від 29.01.2009

    Журнал «Держзакупівлі», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 18739-7539Р від 14.02.2012

    Журнал «Головбух: праця та зарплата», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14961-3933 ПР від 05.03.2009

    
    • Ми в соцмережах
    Коте теж здивований, але…


    він знає, що зареєструється і скачає файли.
    57 секунд на реєстрацію – і Ви теж зможете скачувати необхідні документи, форми, зразки тощо



    У мене є пароль
    нагадати
    Пароль надіслано на пошту
    Ввести
    Я тут вперше
    на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
    Введіть ел. пошту або логін
    Неправильний логін або пароль
    Неправильний пароль
    Введіть пароль
    Oops!.. Але публікацію можуть бачити лише зареєстровані користувачі



    Приділіть лише 57 секунд реєстрації – і читатимете статті, актуальні запитання та відповіді на них


    У мене є пароль
    нагадати
    Пароль надіслано на пошту
    Ввести
    Я тут вперше
    на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
    Введіть ел. пошту або логін
    Неправильний логін або пароль
    Неправильний пароль
    Введіть пароль