Положення про оплату праці в бюджетних установах

1633
Нарахування окремих надбавок і доплат працівникам бюджетної установи на нормативному рівні не завжди чітко регламентовано. Тому іноді окремі працівники бувають незадоволені розмірами встановлених надбавок і доплат. Або ж —наполягають на незаконності їх зменшення. Уникнути таких ситуацій не важко. Слід затвердити в установі положення про оплату праці, у якому і визначити єдиний підхід до встановлення тих чи тих надбавок і доплат.

Взаємні зобов'язання як працівників, так і бюджетної установи в частині регулювання виробничих, трудових, соціально-економічних відносин встановлюються у колективному договорі. Тому в колективному договорі сторони обумовлюють, з-поміж іншого, питання нормування і оплати праці, встановлення форми, системи, розмірів заробітної плати та інших видів трудових виплат (доплат, надбавок, премій тощо).

Отже, у колективному договорі визначають загальну систему оплати праці в установах. А конкретизують питання оплати праці, преміювання, виплати матеріальної допомоги, тощо, як правило, в додатках до колективного договору. Тобто установа разом із колективним договором затверджує відповідні додатки, як-то: положення про оплату праці, положення про преміювання, положення про виплату матеріальної допомоги, положення про виплату винагороди за підсумками роботи за рік тощо.

Варто нагадати, що колективний договір підлягає повідомній реєстрації у місцевих органах виконавчої влади в органах місцевого самоврядування (ч. 11 ст. 9 Закону України «Про колективні договори і угоди» від 01.07.1993 № 3356-XII). Звичайно, разом із колективним договором на реєстрацію установа має подавати всі додатки до нього.

Варто закцентувати увагу ще на кількох важливих правилах, що їх має пам’ятати установа при укладенні колективних договорів, у т. ч. і їх додатків:

  • по-перше, для установ, на які поширюються колективні договори, а також для сторін, які їх уклали відповідно до законодавства, умови таких договорів є обов’язковими;
  • по-друге, якщо умови колективних договорів погіршують порівняно з чинним законодавством становище працівників, такі умови вважаються недійсними;
  • по-третє, умови колективного договору поширюються на всіх працівників установи незалежно від того, чи є вони членами профспілки;
  • по-четверте, зі змістом колективного договору мають бути ознайомлені всі працівники установи.

Із загальними вимогами до колективних договорів ми начебто розібралися, а тепер перейдемо до окремих нюансів складання положення про оплату праці працівників в установі.

Основні вимоги до оформлення положення про оплату праці

Під час оформлення положення про оплату праці установа має пам’ятати, що:

  • інформація в тексті положення має бути стислою, грамотною, зрозумілою та об’єктивною;
  • текст положення не має містити повторів, а також слів і зворотів, які не мають змістового навантаження;
  • складаючи положення про оплату праці, слід користуватися діловим стилем мови, тобто текст має бути позбавлений образності, емоційності та індивідуальних авторських рис;
  • текст положення варто поділити на розділи, підрозділи, пункти, підпункти.

Положення про оплату праці має бути затверджено наказом (розпорядчим документом) керівника установи.

Гриф затвердження складається із слова «ЗАТВЕРДЖЕНО», назви виду документа, яким затверджується створений документ, у називному відмінку із зазначенням його дати і номера. Гриф затвердження розміщується у правому верхньому куті першого аркуша документа.

Факсимільне відтворення підпису посадової особи на документі за допомогою механічного або іншого копіювання не допускається.

Положення про оплату праці набирає чинності з моменту його затвердження.

Аби унаочнити правила складання Положення про оплату праці 2016, зразок див. тут.

Розробка положення про оплату праці

Положення про оплату праці працівників розробляють підрозділи або окремі посадові особи, які відповідають за організацію праці та нарахування заробітної плати в бюджетній установі.

Положення має бути розроблене з дотриманням норм і гарантій, передбачених законодавством. Це стосується також змін та доповнень, що вносяться до положення.

Як зазначалося, в положенні мають бути визначені форми і системи оплати праці, тарифні сітки, конкретні розміри тарифних ставок (окладів) і відрядних розцінок, схеми посадових окладів, умови запровадження та установлені конкретні розміри надбавок, доплат, інших виплат тощо.

У Положенні про оплату праці мають бути також встановлені строки виплати заробітної плати.

 (!) Про нові або зміну діючих умов оплати праці в бік погіршення бюджетна установа має повідомити працівників не пізніш як за два місяці до їх запровадження або зміни (ст. 103 КЗпП).

Керівник бюджетної установи не має права в односторонньому порядку приймати рішення з питань оплати праці, що погіршують умови, встановлені законодавством, угодами та колективним договором.

Якщо в установі не складено положення про оплату праці

Якщо колективний договір, у т. ч. положення про оплату праці, в бюджетній установі не укладено, керівник установи зобов’язаний погодити питання встановлення надбавок і доплат з виборним органом первинної профспілкової організації (профспілковим представником), що представляє інтереси більшості працівників, а в разі його відсутності — з іншим уповноваженим на представництво трудовим колективом органом (ст. 97 Кодексу законів про працю України; КЗпП).

Насамкінець ще раз підкреслимо важливість в установі такого документа, як положення про оплату праці.

Під час ревізії фінансово-господарської діяльності установи перевіряльники обов’язково перевіряють нараховану заробітну плату працівникам установи з урахування норм, визначених положенням про оплату праці.

Тож аби не допустити в установі порушень законодавства про працю, проведення незаконних видатків, посадові особи установи мають враховувати норми положення про оплату праці 2016 року під час встановлення надбавок і доплат, нарахування тих чи тих складових заробітної плати.



Ваша персональна добірка.

    Підписка на статті

    Підпишіться на розсилку, аби не прогавити жодної важливої та цікавої статті. Це БЕЗПЛАТНО. З нашою допомогою працювати легше!

    Освітні заходи

    Освітні заходи

    Отримайте нові знання

    Взяти участь

    Інтернет-магазин

    Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями

    Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями з передплати і станьте читачем тижневика «Головбух:БЮДЖЕТ» та журналів «Головбух: Праця та зарплата» і «Держзакупівлі» просто зараз

    Живе спілкування з редакцією












    © Головбух: Бюджет, 2017. Усі права захищено
    Повне або часткове копіювання будь-яких матеріалів порталу, цитування, публікація їх анотованих оглядів допускаються лише з письмового дозволу редакції порталу

    Тижневик «Головбух: Бюджет», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14859-3830Р від 29.01.2009

    Журнал «Держзакупівлі», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 18739-7539Р від 14.02.2012

    Журнал «Головбух: праця та зарплата», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14961-3933 ПР від 05.03.2009

    
    • Ми в соцмережах
    Коте теж здивований, але…


    він знає, що зареєструється і скачає файли.
    57 секунд на реєстрацію – і Ви теж зможете скачувати необхідні документи, форми, зразки тощо



    У мене є пароль
    нагадати
    Пароль надіслано на пошту
    Ввести
    Я тут вперше
    на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
    Введіть ел. пошту або логін
    Неправильний логін або пароль
    Неправильний пароль
    Введіть пароль
    Oops!.. Але публікацію можуть бачити лише зареєстровані користувачі



    Приділіть лише 57 секунд реєстрації – і читатимете статті, актуальні запитання та відповіді на них


    У мене є пароль
    нагадати
    Пароль надіслано на пошту
    Ввести
    Я тут вперше
    на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
    Введіть ел. пошту або логін
    Неправильний логін або пароль
    Неправильний пароль
    Введіть пароль