Закупівлі-2017: як заплануємо, так працювати і будемо

12783
Переломним як для бюджетних установ, так і для держави в цілому став 2016 рік. Саме цього року в державі змінилася закупівельна політика. Багато у своїй діяльності довелося «показати», багато змінити і багато чому навчитися. Кардинально змінилося законодавство у сфері закупівель за державні кошти: були закупівлі державні, а стали публічні. Що ж робитимемо 2017-го?

Якщо ви керівник бюджетної установи, варто не забути розпланувати усі свої закупівлі. А сформований річний план закупівель на 2017 році має бути оприлюднений в електронній системі за спеціальною електронною формою. 

У цілому планування закупівель на наступний рік можна розділити на чотири етапи:

  1. Визначення потреби в закупівлі:
  • аналіз здійснених закупівель у минулому році.
  • збір заявок за структурними підрозділами на наступний рік.
  1. Визначення предметів закупівлі:
  • визначення очікуваної вартості необхідного предмета закупівлі.
  • вибір процедури закупівлі.
  1. Затвердження річного плану закупівель.
  2. Оприлюднення річного плану закупівель в електронній системі закупівель.

Визначення потреби закупівлі

Планування закупівель залежить від особливостей господарювання в установі, її  фінансових можливостей і проводиться з урахуванням потреб для її ефективної роботи в майбутньому.

Усі потреби установи  умовно можна поділити на:

  • щорічні витрати (ті, що повторюються): канцтовари, енергоносії, комунальні послуги тощо;
  • обслуговування оргтехніки, обладнання тощо;
  • додаткові витрати за кожним підрозділом установи (наприклад, заміна меблів чи ремонт системи опалення). Цей пункт варто узгоджувати із керівниками структурних підрозділів чи відділів установи.

Обираємо процедуру закупівлі

Наступний етап планування — визначення, як саме проводитиметься закупівля тих чи тих товарів, робіт, послуг.

Для цього потрібно визначитися із орієнтовною вартістю закупівель. Від орієнтовної вартості закупівлі залежатиме вид процедури проведення закупівлі.

Нагадаємо, що закупівлі, очікувана вартість яких становить від 0,01 грн. до 200 000 грн.  (1 млн. грн, якщо замовник — монополіст) для товарів та послуг та від 0,01 грн. до 1,5 млрд. грн. (5 млн. грн., якщо замовник — монополіст) для робіт, — це допорогові закупівлі.

У разі, якщо ваша установа проводитиме торги у такому діапазоні, то ви можете обрати закупівлі:

  • без застосування електронної системи (напряму купувати, не публікуючи звіт в електронній системі, якщо сума закупівлі менше 50 тис. грн.);
  • через електронну систему (у вигляді електронного аукціону).

І, звичайно, якщо вартість предмета закупівлі дорівнює або перевищує 50 тис. грн., ви повинні будете після проведення закупівлі оприлюднити в системі електронних закупівель звіт про укладені договори — протягом одного дня з моменту укладення договору.

«Великі» закупівлі або понадпорогові  — це закупівлі, очікувана вартість яких становить від 200 тис. грн. для товарів та послуг і від 1,5 млн. грн. для робіт. У такому разі ви можете обрати одну з таких процедур:

  • відкриті торги;
  • переговорну процедуру;
  • конкурентний діалог.

Якщо ваша установа вже працювала з системою електронних закупівель у 2016 році, то ви, мабуть, переконалися в тому, що економія коштів сягає 25–40%.

Варто наголосити, що планування закупівель — відповідальний процес. Чим менше буде в установи необхідності вносити зміни у закупівельний план, тим менше у неї часу забиратиме закупівельна  робота під час бюджетного року.

Якщо ваша установа проводить як допорогові, так і понадпорогові закупівлі, то повноваження складати річний план закупівель варто покласти на тендерний комітет чи уповноважену особу.

Коли ж у 2017 році проводитимуться тільки допорогові закупівлі, достатньо повноваження з організації та проведення таких закупівель покласти на відповідальну особу, щодо призначення якої немає окремих законодавчих обмежень. В ідеалі це може бути працівник бухгалтерії, який добре обізнаний із особливостями господарських операцій установи чи завідувач господарства, який знайомий із товарними специфікаціями.

У будь-якому випадку, для законної і максимально якісної закупівлі варто чітко прописати у положенні про проведення допорогових закупівель повноваження, обов’язки і функції такої особи. Не варто забувати і про те, що у разі відпустки чи лікарняного листка відповідальної особи в вашій установі мусить бути особа, яка замінює.

Сподіваємося, що згодом в Україні з’являться відділи чи підприємці, які професійно займатимуться закупівлями. Нині ж установа має проводити закупівлі, покладаючись на власні сили та очікуючи законодавчого удосконалення цього процесу.

Визначення предметів закупівлі

Починаючи із 01.01.2017, замовник визначатиме предмет закупівлі, використовуючи Національний класифікатор України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник» (відповідно до Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономрозвитку від 17.03.2016 № 454).

Зважаючи на ту кількість часу, яку витрачав замовник у 2016 році для планування закупівлі, на нашу думку, це наразі значно спрощує роботу тендерного комітету (уповноваженої особи), що є відповідальним за формування річного плану закупівель на 2017 рік. Немає необхідності затверджувати закупівельний план на 2017 рік ще у 2016 році, адже з нового року діятимуть нові правила визначення предмета закупівлі.

Хіба, якщо у вас виникла потреба розпочати закупівлю у 2016 році. У такому випадку слід користуватися правилами визначення предмета закупівлі, які чинні у 2016 році (за показником п’ятого знаку ДК 016:2010).

Форма річного плану закупівлі

Форма річного плану закупівлі затверджена наказом Мінекономрозвитку від 22.03.2016 № 490.

В ній зазначають: найменування замовника, код ЄДРПОУ замовника, назву предмета закупівлі, коди відповідного класифікатора закупівлі, код КЕКВ для бюджетних коштів, розмір бюджетного призначення або очікувану вартість закупівлі, процедуру закупівлі, орієнтовний початок закупівлі, примітки.

Цю форму замовник заповнює через авторизований електронний майданчик, а оприлюднюється вона в електронній системі автоматично. Річний план закупівлі має бути опублікований не пізніше п'ятого дня після затвердження його тендерним комітетом (уповноваженою особою).

 Окремих вимог до протоколу засідання тендерного комітету, яким затверджується річний план закупівлі та додатки до нього, немає.

Зауважимо: після заповнення усіх форм в електронній системі, за потреби їх можна роздрукувати.

Отже, настав час узагальнити інформацію:

1) до планування закупівлі на 2017 рік варто починати готуватися у 2016 році;

2) для формування річного плану закупівель на 2017 рік слід визначити усю потребу установи, починаючи з 0,01 грн.;

3) готовий річний план та додаток до нього затверджується тендерним комітетом (чи уповноваженою особою) і публікується в системі протягом п’яти днів;

4) річний план закупівель вважається опублікованим після внесення відповідної інформації у електронну систему та накладення на неї електронного цифрового підпису.



Ваша персональна добірка.

    Підписка на статті

    Підпишіться на розсилку, аби не прогавити жодної важливої та цікавої статті. Це БЕЗПЛАТНО. З нашою допомогою працювати легше!

    Освітні заходи

    Освітні заходи

    Отримайте нові знання

    Взяти участь

    Інтернет-магазин

    Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями

    Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями з передплати і станьте читачем тижневика «Головбух:БЮДЖЕТ» та журналів «Головбух: Праця та зарплата» і «Держзакупівлі» просто зараз

    Живе спілкування з редакцією












    © Головбух: Бюджет, 2017. Усі права захищено
    Повне або часткове копіювання будь-яких матеріалів порталу, цитування, публікація їх анотованих оглядів допускаються лише з письмового дозволу редакції порталу

    Тижневик «Головбух: Бюджет», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14859-3830Р від 29.01.2009

    Журнал «Держзакупівлі», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 18739-7539Р від 14.02.2012

    Журнал «Головбух: праця та зарплата», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14961-3933 ПР від 05.03.2009

    
    • Ми в соцмережах
    Коте теж здивований, але…


    він знає, що зареєструється і скачає файли.
    57 секунд на реєстрацію – і Ви теж зможете скачувати необхідні документи, форми, зразки тощо



    У мене є пароль
    нагадати
    Пароль надіслано на пошту
    Ввести
    Я тут вперше
    на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
    Введіть ел. пошту або логін
    Неправильний логін або пароль
    Неправильний пароль
    Введіть пароль
    Oops!.. Але публікацію можуть бачити лише зареєстровані користувачі



    Приділіть лише 57 секунд реєстрації – і читатимете статті, актуальні запитання та відповіді на них


    У мене є пароль
    нагадати
    Пароль надіслано на пошту
    Ввести
    Я тут вперше
    на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
    Введіть ел. пошту або логін
    Неправильний логін або пароль
    Неправильний пароль
    Введіть пароль