Мов грім з ясного неба, або Як готуються ревізори до візиту в установу

1602
Як би там не було, але ревізори вже попсували життя не одному керівнику чи бухгалтеру бюджетної установи. І попереду ще чимало таких історій. Думаєте, альтернативи заспокійливим засобам та сплаті штрафів немає? Пропонуємо хороший спосіб захисту від ревізорів — вивчити, які слабкі місця в діяльності установи вони перевіряють, і не припускатися на цих ділянках роботи жодних помилок. До вашої уваги — перша з циклу статей на цю тему.

Реалізацію державної політики у сфері державного фінансового контролю покладено наразі на Держаудитслужбу.

Державний фінансовий контроль вона проводить через:

  •  проведення державного фінансового аудиту;
  •  перевірки державних закупівель;
  •  інспектування (ревізії).

Найчастіше з-поміж означених видів фінансового контролю бюджетним установам доводиться відчути, що таке інспектування. Інспектування проводиться у формі ревізії, під час якої проводять документальну та фактичну перевірку фінансово-господарської діяльності бюджетної установи (абз. 1 ст. 4 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» від 26.01.1993 № 2939-XII).

Під час інспектування ревізори повинні:

  • виявити факти порушення законодавства;
  • встановити винних у їх допущенні посадових і матеріально відповідальних осіб.

Тобто ревізори за короткий час свого перебування в установі мають провести доволі серйозну роботу, аби після закінчення перевірки мати конкретні результати і прізвища порушників. Тож з огляду на специфіку роботи, вони мають певні інструменти виявлення порушень, напрацьовані за тривалу історію проведення перевірок в бюджетних установах.

Так, майже всі виявлені порушення, які потім ревізори відображають в актах ревізії, є типовими. І ревізори, йдучи до установи, наперед знають, так би мовити, слабкі місця в діяльності установи, які потрібно перевіряти особливо прискіпливо.

Вважаємо, що не зайво буде довідатися про ці особливі інструменти ревізорів і установам. Тому розпочинаємо серію публікацій, в яких проаналізуємо типові порушення, на які полюють ревізори.

Сподіваємося, що бухгалтер бюджетної установи, який ознайомиться із наведеними фактами з практики ревізора, приділятиме в своїй роботі особливу увагу тим процесам та операціям, які найчастіше перевіряють ревізори. А отже, зможе уникнути будь-яких порушень. Або ж за потреби буде готовий оскаржувати висновки актів ревізії.

Кожна перевірка має програму ревізії

Перед проведенням ревізії в установі керiвник ревiзiйної групи визначає:

  • терміни проведення ревізії;
  • кількість ревізорів;
  • питання, які будуть внесені до програми ревізії;
  • найризиковiші господарськi операцiї об’єкта контролю, що заслуговують на ретельну перевiрку під час ревiзiї.

(!) Склад, кількість посадових осіб та строки проведення ревiзiї визначають відповідно до законодавства та з урахуванням обсягу передбачених програмою ревiзiї питань.

Ревізію в установі може проводити один ревізор або ж група у складі двох і більше ревізорів. Зауважимо: якщо до установи з перевіркою завітала група ревізорів, акт ревізії має підписати керівник ревізійної групи.

Для проведення ревiзiї складають програму ревізії, де окрім найменування об’єкта контролю, теми, перiоду перевірки, зазначають і основні питання, що пiдлягають ревiзiї.

Збираючись на перевірку до бюджетної установи, програму ревiзiї складають на основі Примірної програми ревiзiї фінансово-господарської діяльності, затвердженої наказом Держфінінспекції вiд 14.03.2014 № 80. Які саме питання може містити програма ревізії, дивіться в зразку.

______________________________________________________________________________________

Примірна програма

ревізії фінансово-господарської діяльності

1. Стан усунення порушень та недоліків, виявлених попередніми ревізіями (перевірками).

2. Використання і збереження державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів.

2.1. Правильність визначення потреби в бюджетних коштах, в тому числі при складанні планових бюджетних показників. Складання та затвердження кошторису та інших документів, що застосовуються в процесі виконання бюджету. Внесення змін до кошторису. Загальний стан виконання кошторису.

2.2. Ведення касових операцій. Розрахунки з підзвітними особами, у тому числі щодо видатків на відрядження.

2.3. Операції на реєстраційних рахунках, відкритих в органах Державної казначейської служби, та рахунках в установах банків.

2.4. Штатна дисципліна. Видатки на оплату праці працівників та нарахування на заробітну плату.

2.5. Взяття та облік зобов’язань, у тому числі відповідність взятих бюджетних зобов’язань відповідним бюджетним асигнуванням, паспорту бюджетної програми (у разі застосування програмно-цільового методу в бюджетному процесі). Стан розрахунково-платіжної дисципліни та виконання господарських договорів. Правильність відображення дебіторської та кредиторської заборгованості. Стан претензійно-позовної роботи.

2.6. Стан збереження майна, використання оборотних та необоротних активів.

2.7. Видатки на капітальне будівництво, реконструкцію та ремонт.

2.8. Утворення та використання власних надходжень бюджетних установ. Надання адміністративних послуг.

2.9. Забезпечення цільового використання бюджетних коштів.

2.10. Стан виконання заходів, затверджених постановою КМУ від 01.03.2014 № 65.

2.11. Дотримання законодавства про державні закупівлі.

3. Стан і достовірність бухгалтерського обліку, фінансової і бюджетної звітності.

____________________________________________________________________________________

Якщо ревізори навідалися до установи за рішенням суду, ухваленим на підставі клопотання слідчого, прокурора для забезпечення розслідування пiд час кримінального провадження, програму ревiзiї складають на основі рішення суду (клопотання слідчого, прокурора).

(!) Під час ревізії за рішенням керівника ревізійної групи програму ревiзiї може бути змінено на підставі дослiдження окремих документів в установі.

Кожній перевірці передує підготовчий етап. Що вивчають ревізори?

Перед тим як навідатися до установи, ревізори виконуюють чимало підготовчої роботи. І прийшовши до установи вони вже, як правило, мають чітке уявлення про перебіг справ в установі.

Хочете довідатися, навіщо ревізори:

  • вивчають нормативно-правові акти, які регулюють сферу діяльності об’єкта контролю;
  • аналiзують матерiали контрольних заходів, проведених на об’єктi контролю за попереднiй ревiзiйний перiод;
  • отримують інформацію про об’єкт контролю від фінансових органів та органів Казначейства;
  • досліджують інформацію, що може стосуватися дiяльностi об’єкта контролю;
  • надсилають письмове звернення органам державної влади, місцевого самоврядування, підприємствам, установам та органiзацiям щодо надання iнформацiї, яка стосується дiяльностi та фінансового стану об’єкта контролю.

а також які наслідки можуть мати для установи результати їхньої роботи?

НЕ ПРОГАВТЕ!

Ви можете детально прочитати про все це у статті Л. Кравченко «Підготовка ревізорів до проведення ревізії: відкриваємо завісу». Для цього лише потрібно отримати безкоштовний доступ до повної публікації статті в е-журналі. Хутчіш натискайте тут.

До речі, отримавши доступ, ви зможете прочитати багато інших не менш корисних та цікавих публікацій е-журналу «Головбухбюджет». Читайте з насолодою:)



Підписка на статті

Підпишіться на розсилку, аби не прогавити жодної важливої та цікавої статті. Це БЕЗПЛАТНО. З нашою допомогою працювати легше!

Освітні заходи

Освітні заходи

Отримайте нові знання

Взяти участь

Інтернет-магазин

Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями

Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями з передплати і станьте читачем тижневика «Головбух:БЮДЖЕТ» та журналів «Головбух: Праця та зарплата» і «Держзакупівлі» просто зараз

Живе спілкування з редакцією


Розсилка









© Головбух: Бюджет, 2017. Усі права захищено
Повне або часткове копіювання будь-яких матеріалів порталу, цитування, публікація їх анотованих оглядів допускаються лише з письмового дозволу редакції порталу

Тижневик «Головбух: Бюджет», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14859-3830Р від 29.01.2009

Журнал «Держзакупівлі», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 18739-7539Р від 14.02.2012

Журнал «Головбух: праця та зарплата», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14961-3933 ПР від 05.03.2009


  • Ми в соцмережах
Даруємо корисності просто зараз!

Ви ще не з нами?!

Зареєструйтеся та отримайте безлімітний доступ не лише до завантаження файлів у цьому матеріалі, але й до:
форм та зразків для скачування
консультацій експертів
✓ професійних безплатних вебінарів
✓ спілкування з колегами-практиками та експертами

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Я тут вперше
І отримати доступ на сайт
Знадобиться лише хвилина!
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль
Вибачте, що перервали Вас

Потрібно лише 57 секунд, щоб зареєструватися і продовжити читання.
А ще для Вас:
аналіз усіх податкових новацій
✓ найсвіжіші бухгалтерські новини

Також у червні запрошуємо безкоштовно відвідати вебінар «ПДВ у бюджетних установах: підводні камені бухобліку» та отримати СЕРТИФІКАТ

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Я тут вперше
І отримати доступ на сайт
Знадобиться лише хвилина!
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль