Завершення бюджетного року: аналіз фінансово-господарської діяльності установи

314
Для бухгалтера бюджетної установи бюджетний рік завершується проведенням традиційних заходів, пов’язаних з підготовкою до складання річної фінансової та бюджетної звітності. З-поміж них важливе місце відведено аналізу фінансово-господарської діяльності установи.

Жодна бухгалтерська служба не зможе підтвердити свою готовність до нового бюджетного року, не провівши аналізу фінансово-господарської діяльності установи за рік, що минає.

Увага!

Нагадаємо, що бюджетний перiод для всіх бюджетів, що складають бюджетну систему України, становить один календарний рік, який починається 1 січня кожного року і закінчується 31 грудня того ж року (ст. 3 Бюджетного кодексу України).

Тож установа наприкінці року має порівняти такі основні показники діяльності установи, як фактичні і касові видатки, із сумами отриманих асигнувань і надходжень за відповідним кодом економічної класифікації видатків (КЕКВ) за загальним та спеціальним фондами.

Касові видатки в обліку установи

Касові видатки — це всі виплати, які бюджетна установа провела з поточних чи реєстраційних рахунків як готівкою, так і через безготівкові перерахування. Основне завдання обліку касових видатків полягає в контролі за цільовим витрачанням бюджетних коштів відповідно до кошторисних асигнувань. 

Касові видатки відображають в обліку під час фактичного перерахування коштів з реєстраційного або спеціального реєстраційного рахунку. Відшкодування касових видатків відображають під час зарахування відповідних сум на рахунки (наприклад, отримання коштів від орендаря як відшкодування вартості оплачених бюджетною установою-орендарем спожитих комунальних послуг).

Фактичні видатки в обліку установи

Фактичні видатки — це і видатки установи, оформлені відповідними документами, зокрема видатки за неоплаченими рахунками постачальників, нарахованою заробітною платою та стипендіями. Фактичні видатки відображають під час їх проведення відповідно до актів списання, накладних, актів виконаних робіт, актів приймання-передачі тощо.

Тож фактичні видатки відображають фактичне виконання норм, затверджених кошторисом, вони є показником кінцевого виконання кошторису установи, тому вони мають відповідати сумам асигнувань за кошторисом.

Перевірка узгодженості між фактичними і касовими видатками

Попри те, що касові та фактичні видатки проводять в різний час, вони нерозривно пов’язані між собою. Тому перевірка їх розподілу під час аналізу витрат установи дає можливість  проаналізувати використання бюджетних коштів, у т. ч. проконтролювати їх цільове використання.

Виявлені відхилення між фінансовими показниками можуть свідчити про ті чи ті помилкові дії, допущені установою під час проведення розрахунків. Унаочнимо окремі з них в таблиці.

Виявлені відхилення в показниках

Дії установи

Фактичні видатки > касові видатки

Це може свідчити про:

  • погашення дебіторської заборгованості, яка рахувалася на початок звітного періоду;
  • наявність кредиторської заборгованості на кінець звітного періоду у зв’язку з отриманням товарів, робіт чи послуг без попередньої оплати.

Крім того, перевищення фактичних видатків над касовими за статтями витрат на канцтовари, медикаменти, харчування, утримання автотранспорту може бути наслідком списання у звітному періоді матеріальних цінностей, наявних на початок цього періоду, оплату за якими проведено у попередньому звітному році

Фактичні видатки < касові видатки

Це може свідчити про:

  • погашення кредиторської заборгованості, що рахувалася на початок звітного періоду;
  • невикористання придбаних протягом року товарно-матеріальних цінностей;
  • наявність дебіторської заборгованості на кінець звітного періоду у зв’язку з проведенням передоплати

Фактичні видатки > бюджетні асигнування

Це може свідчити про:

  • взяття бюджетних зобов’язань на суму, що перевищує бюджетні асигнування, встановлені кошторисом бюджетної установи (тобто про бюджетне правопорушення);
  • використання залишку товарно-матеріальних цінностей на початок звітного періоду, резервів або дебіторської заборгованості.

У такій ситуації бухгалтер має визначити, за яким КЕКВ виникли такі перевищення, та переглянути відповідні первинні документи

Фактичні або касові видатки < бюджетні асигнування

Це може свідчити про:

  • економне та раціональне використання бюджетних коштів;
  • завищення потреби установи у бюджетних асигнуваннях та неефективне використання виділених бюджетних коштів.

Причиною проведення видатків не в повному обсязі також може бути невиконання або неналежне виконання визначених заходів бюджетних програм.

Іноді в установі на кінець року накопичуються значні залишки матеріальних запасів. Це може свідчити про несвоєчасне відображення в бухобліку операцій, пов’язаних з фактичними витратами (виконаних робіт, спожитих послуг, використаних запасів), або недоліки у здійсненні контролю за виконанням постачальниками (виконавцями) зобов’язань, взятих ними за укладеними з бюджетною установою договорами

Порівнявши касові та фактичні видатки за всіма КЕКВ окремо за загальним та спеціальним фондами, бухгалтер матиме змогу не лише проаналізувати стан фінансування та виконання кошторису установи, а й виявити допущені помилки.

Тож можемо зробити висновок про важливість контролю установою за станом виконання кошторису, розрахунків з працівниками, постачальниками, кредиторами і дебіторами, відповідність використання виділених асигнувань їх цільовому призначенню.

Окрім цього, для завершення 2016 року бюджетна установа має провести ще низку заходів, зокрема:

  • своєчасно надати до органу Казначейства всі документи щодо виконання державного і місцевих бюджетів;
  • забезпечити своєчасне використання коштів загального фонду бюджету і залишків асигнувань у повному обсязі;
  • залишки коштів спеціального фонду за відсутності відповідних бюджетних призначень на наступний бюджетний період перерахувати до загального фонду бюджету;
  • провести узагальнення за бухгалтерськими рахунками тощо.

Не прогавте корисну публікацію!

Детально про дії бухгалтера і установи під час проведення цих заходів дізнавайтеся у статті Л. Кравченко «Зробив діло — гуляй сміло, або Як завершити бюджетний рік правильно».



Підписка на статті

Підпишіться на розсилку, аби не прогавити жодної важливої та цікавої статті. Це БЕЗПЛАТНО. З нашою допомогою працювати легше!

Освітні заходи

Освітні заходи

Отримайте нові знання

Взяти участь

Інтернет-магазин

Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями

Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями з передплати і станьте читачем тижневика «Головбух:БЮДЖЕТ» та журналів «Головбух: Праця та зарплата» і «Держзакупівлі» просто зараз

Живе спілкування з редакцією











© Головбух: Бюджет, 2017. Усі права захищено
Повне або часткове копіювання будь-яких матеріалів порталу, цитування, публікація їх анотованих оглядів допускаються лише з письмового дозволу редакції порталу

Тижневик «Головбух: Бюджет», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14859-3830Р від 29.01.2009

Журнал «Держзакупівлі», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 18739-7539Р від 14.02.2012

Журнал «Головбух: праця та зарплата», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14961-3933 ПР від 05.03.2009


  • Ми в соцмережах
Коте теж здивований, але…


він знає, що зареєструється і скачає файли.
57 секунд на реєстрацію – і Ви теж зможете скачувати необхідні документи, форми, зразки тощо



У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Я тут вперше
на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль
Oops!.. Але публікацію можуть бачити лише зареєстровані користувачі



Приділіть лише 57 секунд реєстрації – і читатимете статті, актуальні запитання та відповіді на них


У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Я тут вперше
на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль