Закупівлі без кошторисних призначень: чи можливо

2223
Бюджетні призначення не затверджені, а орган вищого рівня зобов’язує замовника провести процедури закупівлі. З’ясуємо, чи може замовник у цій ситуації запланувати і провести закупівлі, а також як органи Казначейства реєструватимуть договір.

Як передбачено частиною першою статті 48 Бюджетного кодексу України (БК), розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов’язання та здійснюють платежі тільки в межах бюджетних асигнувань, встановлених кошторисами, враховуючи необхідність виконання бюджетних зобов’язань минулих років, узятих на облік органами, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів.

Нагадаємо, що бюджетне зобов’язання — це, зокрема, й укладення договору, придбання товару, послуги чи інші аналогічні операції протягом бюджетного періоду, за якими необхідно здійснити платежі протягом цього періоду або в майбутньому.

Водночас укладення договору, придбання товару, послуги чи здійснення інших аналогічних операцій протягом бюджетного періоду, за якими розпорядник бюджетних коштів узяв зобов’язання без відповідних бюджетних асигнувань або з перевищенням повноважень, встановлених БК та законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет),є недійсними (ч.3 ст.48 БК).

Порядок реєстрації та обліку бюджетних зобов’язань розпорядників бюджетних коштів та одержувачів бюджетних коштів в органах Державної казначейської служби України затверджено наказом Мінфіну від 02.03.2012 № 309 (далі — Порядок № 309).

Реєстрація  бюджетних зобов’язань

Як передбачено пунктом 2.2 Порядку № 309, за умови взяття бюджетного зобов’язання, за яким застосовують процедури закупівель товарів, робіт і послуг, розпорядник бюджетних коштів протягом семи робочих днів з дати, зазначеної у звіті про результати проведення процедури закупівлі, подає до органу Казначейства такі документи:

  •    Реєстр бюджетних зобов’язань розпорядників (одержувачів) бюджетних коштів за формою згідно з додатком 1 до Порядку № 309 на паперових (у двох примірниках) та електронних носіях;
  •  оригінали документів або їх копії, засвідчені в установленому порядку, що підтверджують факт узяття бюджетного зобов’язання, з урахуванням законодавства у сфері закупівель.

Зауважте, що органи Казначейства не реєструють зобов’язання, зокрема, в разі відсутності у розпорядника:

  •   бюджетних коштів бюджетних асигнувань, встановлених кошторисом;
  •  документів щодо закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до законодавства у сфері закупівель.

У таких випадках органи Казначейства не реєструють зобов’язань та/або фінансових зобов’язань, а застосовують заходи впливу за порушення бюджетного законодавства, визначені БК.

Варто зазначити, що положення законодавства у сфері публічних закупівель надають можливість замовнику організовувати (планувати) та здійснювати (оголошувати) процедуру закупівлі на основі очікуваної вартості предмета закупівлі й не зобов’язують при плануванні в обов’язковому порядку керуватися затвердженими кошторисними призначеннями.

Проте під час укладання договору про закупівлю (до затвердження відповідних бюджетних асигнувань або на суму, що перевищує затверджені бюджетні асигнування) замовнику можуть завадити норми бюджетного законодавства.

Реалізація договірних відносин

Як наслідок, на початку року в замовників можуть виникнути певні проблеми з реалізацією договірних зобов’язань та можливістю забезпечити потребу в товарах, роботах чи послугах.

Щоб вийти з такої ситуації, замовник міг би, як завше, прописати в договорі про закупівлю умови щодо виникнення бюджетних зобов’язань залежно від реального фінансування видатків. Однак тут є два «але».

По-перше, як свідчить практика, деякі органи Казначейства відмовляють замовникам у реєстрації таких договорів, посилаючись на норми бюджетного законодавства. Тому в цій ситуації перед оголошенням закупівлі замовнику буде не зайве звернутися за консультацією до органу Казначейства, у якому він обслуговується.

По-друге, нині складається судова практика, коли суд визнає подібні умови договору щодо оплати недійсними. Розглянемо це далі.

Так, договір про закупівлю укладають відповідно до норм Господарського кодексу України та Цивільного кодексу України (ЦК) з урахуванням особливостей, визначених Законом України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII.

Згідно з частиною першою статті 202 ЦК правочином є дія особи, спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов’язків.

Особи, які вчиняють правочин, мають право обумовити настання або зміну прав та обов’язків обставиною, щодо якої невідомо, настане вона чи ні (відкладальна обставина).

Якщо у зобов’язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін). Зобов’язання, строк (термін) виконання якого визначений вказівкою на подію, яка неминуче має настати, підлягає виконанню з настанням цієї події (ч. 1 ст. 530 ЦК).

Окрім цього, ЦК встановлює, що зміст правочину не може суперечити його нормам, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.

Підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою — третьою, п’ятою та шостою статті 203 ЦК. 

При цьому якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).

Отже, контрагент за договором може звернутися до суду з метою визнання недійсними окремих положень договору, укладеного з ним замовником.

Так, відповідно до приписів частини третьої статті 626 ЦК договір є двостороннім, якщо правами та обов’язками наділені обидві сторони договору. Тож за двостороннім правочином правами та обов’язками наділяють обидві сторони договору.

Водночас частиною п’ятою статті 626 ЦК передбачено, що договір є відплатним, якщо інше не встановлено договором, законом або не випливає із суті договору.

Суди критично ставляться до визначення сторонами договору подій, що мають неминуче настати, адже така подія повинна мати ознаки абсолютної невідворотності, неминучості, тобто дійсно має настати.

Разом з тим, як свідчить судова практика, надходження коштів з Державного бюджету України суди не вважають обставиною, що має неминуче настати. Як наслідок, подібні положення в договорі про закупівлю суди вважають такими, що суперечать нормам статей 212 та 530 ЦК.

Зауважте, статтею 217 ЦК передбачено, що недійсність окремої частини правочину не має наслідком недійсності інших його частин і правочину в цілому, якщо можна припустити, що правочин був би вчинений і без включення до нього недійсної частини.

(!) Із рішенням Вищого господарського суду України від 26 жовтня 2016 року у справі № 910/1459/16 можна ознайомитися в Єдиному державному реєстрі судових рішень за посиланням: reyestr.court.gov.ua.

Тож, якщо органи вищого рівня зобов’язують замовника провести процедури закупівлі ще до затвердження бюджетних призначень, радимо ознайомити їх із зазначеною судовою практикою.

Ярослава ДУБРОВА, консультант з публічних закупівель, Київ



Підписка на статті

Підпишіться на розсилку, аби не прогавити жодної важливої та цікавої статті. Це БЕЗПЛАТНО. З нашою допомогою працювати легше!

Освітні заходи

Освітні заходи

Отримайте нові знання

Взяти участь

Інтернет-магазин

Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями

Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями з передплати і станьте читачем тижневика «Головбух:БЮДЖЕТ» та журналів «Головбух: Праця та зарплата» і «Держзакупівлі» просто зараз

Живе спілкування з редакцією










© Головбух: Бюджет, 2017. Усі права захищено
Повне або часткове копіювання будь-яких матеріалів порталу, цитування, публікація їх анотованих оглядів допускаються лише з письмового дозволу редакції порталу

Тижневик «Головбух: Бюджет», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14859-3830Р від 29.01.2009

Журнал «Держзакупівлі», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 18739-7539Р від 14.02.2012

Журнал «Головбух: праця та зарплата», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14961-3933 ПР від 05.03.2009


  • Ми в соцмережах
Даруємо корисності просто зараз!

Ви ще не з нами?!

Зареєструйтеся та отримайте безлімітний доступ не лише до завантаження файлів у цьому матеріалі, але й до:
форм та зразків для скачування
консультацій експертів
✓ професійних безплатних вебінарів
✓ спілкування з колегами-практиками та експертами

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Я тут вперше
І отримати доступ на сайт
Знадобиться лише хвилина!
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль
Вибачте, що перервали Вас

Потрібно лише 57 секунд, щоб зареєструватися і продовжити читання.
А ще для Вас:
аналіз усіх податкових новацій
✓ найсвіжіші бухгалтерські новини

Також у червні запрошуємо безкоштовно відвідати вебінар «ПДВ у бюджетних установах: підводні камені бухобліку» та отримати СЕРТИФІКАТ

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Я тут вперше
І отримати доступ на сайт
Знадобиться лише хвилина!
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль