Складання фінансової та бюджетної звітності: не припускаємося помилок

1078
Складання фінансової та бюджетної звітності — важливий і відповідальний процес. І попри те що бухгалтери бюджетних установ роблять це постійно, уникнути помилок при цьому вдається не всім. Рік у рік органи Казначейства виявляють у річній звітності типові помилки.

Обов’язок складання фінансової та бюджетної звітності покладено на головного бухгалтера бюджетної установи. Тож передусім йому слід проштудіювати вимоги основного документа, що регулює цей процес — Порядку складання фінансової, бюджетної та іншої звітності розпорядниками та одержувачами бюджетних коштів, затвердженого наказом Мінфіну від 24.01.2012 № 44 (далі — Порядок № 44). І звичайно, слід ураховувати усі внесені до нього зміни.

Скажімо, 2016 року до Порядку № 44 зміни вносилися двічі:

  • наказом Мінфіну від 02.02.2016 № 28;
  • наказом Мінфіну від 02.06.2016 № 523.

Звернемося до Порядку № 44 нині і  ми. І пригадаємо спочатку головні правила складання фінансової та бюджетної звітності:

1) звітність повинна бути достовірною. Інформація, наведена у звітності, є достовірною, якщо вона не містить помилок та перекручень;

2) звітність має відповідати аналогічним даним бухгалтерського обліку та звітності органів Казначейства;

3) звітність повинна містити інформацію про всі проведені господарські операції, які відображені в бухгалтерському обліку.

За які періоди звітувати

Звітним періодом для складання фінансової та бюджетної звітності є:

Для місячної бюджетної звітності

Період, що починається 1 січня і закінчується в останній день звітного місяця

Для квартальної фінансової та бюджетної звітності

Період, що починається 1 січня і закінчується в останній день звітного кварталу

Для річної фінансової та бюджетної звітності

Бюджетний період, що становить один календарний рік, який починається 1 січня кожного року і закінчується 31 грудня того самого року, якщо не буде визначено інший період у випадках, визначених законодавством

Окрім перелічених, є й інші звітні періоди, однак можливі вони лише для особливих ситуацій:

  • для бюджетних установ, створених протягом звітного року, — період від їх створення до кінця звітного року;
  • для бюджетних установ, що створені та припиняють свою діяльність у зв’язку із закінченням строку, на який вони створювались, протягом звітного року, — період від дати створення до дати припинення діяльності таких бюджетних установ;
  • для бюджетних установ, що припиняють свою діяльність шляхом реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації, — період з початку звітного року до моменту припинення їх діяльності.

Які строки подання річної фінансової та бюджетної звітності

Строки подання фінансової звітності розпорядниками коштів державного і місцевих бюджетів установлює пункт 6 Порядку подання фінансової звітності, затвердженого постановою КМУ від 28.02.2000 № 419 (див. табл.).

Вид звітності

Строк подання

Квартальна звітність

не пізніше ніж 15 числа місяця, що настає за звітним кварталом

Річна фінансова звітність

не пізніше ніж 22 січня року, що настає за звітним роком

Фінансова звітність розпорядниками коштів державного і місцевих бюджетів подається розпорядникам вищого рівня з відміткою органів Казначейства про її відповідність даним обліку про виконання бюджетів. 

(!) Водночас розпорядники бюджетних коштів, що перебувають на тимчасово окупованій території та/або на території проведення антитерористичної операції, можуть подавати фінансову звітність розпорядникам вищого рівня без відмітки органів Казначейства про її відповідність даним обліку про виконання бюджетів.

 Головні розпорядники коштів державного бюджету подають квартальну та річну зведену фінансову звітність:

  •  Казначейству за встановленим ним графіком;
  • Рахунковій палаті.

Органи місцевого самоврядування, які здійснюють управління майном підприємств комунальної власності, подають зведену фінансову звітність про використання бюджетних коштів відповідним місцевим органам виконавчої влади:

  •  щокварталу не пізніше 25 числа місяця, що настає за звітним кварталом;
  •  щороку не пізніше 25 лютого наступного за звітним року.

У межах зазначених строків органи Казначейства встановлюють терміни (графіки) подання до них фінансової звітності.

Бюджетна звітність подається до органів Казначейства в терміни, встановлені для фінансової звітності.

Як уникнути помилок під час складання фінансової та бюджетної звітності

Попри те що Порядком № 44 чітко про писані правила та вимоги до складання звітності, бухгалтери бюджетних установ часто-густо припускаються помилок та порушень. Але ж їх обов’язково виявлять працівники органів Казначейства під час прийняття звітності бюджетних установ!

Розповімо, на що насамперед звертають в органі Казначейства особливу увагу.

Дані звітності бюджетної установи за формами, наведеними у Порядку № 44, органи Казначейства перевіряють в частині їх відповідності:

  • аналогічним даним, відображеним у бухгалтерському обліку органів Казначейства;
  • окремим показникам форм фінансової та бюджетної звітності згідно з вимогами пункту 2.5 Порядку № 44;
  • вимогам Порядку № 44.

Окрім того, органи Казначейства перевіряють дані зведеної звітності головних розпорядників коштів державного та місцевого бюджетів та розпорядників нижчого рівня, що мають свою мережу.

Як свідчить практика перевірок річної фінансової та бюджетної звітності органами Казначейств, бюджетні установи припускаються таких типових помилок при складанні звітності:

  • невідповідність даних складеної установами звітності аналогічним даним бухгалтерського обліку та звітності органів Казначейства;
  • невідповідність окремих показників форм складеної звітності (передбачених додатком 36 до Порядку № 44) за вимогами пункту 2.5 Порядку № 44;
  • надання довідок про підтвердження залишків за рахунками, рух коштів за якими у звітному році не здійснювався;
  • відображення у бюджетній звітності відновлення касових видатків минулих бюджетних періодів;
  • відображення отриманих та перерахованих установою залишків коштів на початок звітного року як надходжень та видатків поточного бюджетного періоду;
  • відображення без дотримання вимог Порядку № 44 сум:

нестач і крадіжок та інших сум, що підлягають утриманню з працівників установи;

розрахунків з підзвітними особами;

дебіторської та кредиторської заборгованості з простроченим терміном;

списаної дебіторської та кредиторської заборгованості;

незареєстрованої кредиторської заборгованості;

небюджетних фінансових зобовязань (кредиторської заборгованості).

Також трапляється, що головний розпорядник коштів державного та місцевого бюджетів або розпорядник нижчого рівня, що має свою мережу, не враховують у своїй річній звітності дані звітності тих установ, які припинили діяльність. Та й самі установи, що припиняють діяльність, іноді також забувають подати до органів Казначейства свою звітність в обсязі річної.

Нагадаємо: якщо звітність складена згідно з вимогами Порядку № 44, відповідний орган Казначейства має завізувати усі примірники звітності, тобто засвідчити підписом, печаткою або штампом на кожній сторінці всіх форм звітності та форм щодо розкриття елементів звітності (п. 1.14 Порядку № 44). І лише завізована органом Казначейства звітність підлягає консолідації у зведеній звітності розпорядників вищого рівня та органами Казначейства у звітності про виконання бюджетів.

Читайте про фінансову звітність за новим порядком



Ваша персональна добірка.

    Підписка на статті

    Підпишіться на розсилку, аби не прогавити жодної важливої та цікавої статті. Це БЕЗПЛАТНО. З нашою допомогою працювати легше!

    Освітні заходи

    Освітні заходи

    Отримайте нові знання

    Взяти участь

    Інтернет-магазин

    Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями

    Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями з передплати і станьте читачем тижневика «Головбух:БЮДЖЕТ» та журналів «Головбух: Праця та зарплата» і «Держзакупівлі» просто зараз

    Живе спілкування з редакцією




    Розсилка









    © Головбух: Бюджет, 2017. Усі права захищено
    Повне або часткове копіювання будь-яких матеріалів порталу, цитування, публікація їх анотованих оглядів допускаються лише з письмового дозволу редакції порталу

    Тижневик «Головбух: Бюджет», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14859-3830Р від 29.01.2009

    Журнал «Держзакупівлі», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 18739-7539Р від 14.02.2012

    Журнал «Головбух: праця та зарплата», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14961-3933 ПР від 05.03.2009

    
    • Ми в соцмережах
    Коте теж здивований, але…


    він знає, що зареєструється і скачає файли.
    57 секунд на реєстрацію – і Ви теж зможете скачувати необхідні документи, форми, зразки тощо



    У мене є пароль
    нагадати
    Пароль надіслано на пошту
    Ввести
    Я тут вперше
    на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
    Введіть ел. пошту або логін
    Неправильний логін або пароль
    Неправильний пароль
    Введіть пароль
    Oops!.. Але публікацію можуть бачити лише зареєстровані користувачі



    Приділіть лише 57 секунд реєстрації – і читатимете статті, актуальні запитання та відповіді на них


    У мене є пароль
    нагадати
    Пароль надіслано на пошту
    Ввести
    Я тут вперше
    на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
    Введіть ел. пошту або логін
    Неправильний логін або пароль
    Неправильний пароль
    Введіть пароль