Забезпечення диференціації заробітної плати: чи можливо

5861
Із 1 січня 2017 в системі оплати праці сталися кардинальні зміни: удвічі підвищено розмір мінімальної заробітної плати, вона вже не застосовується як розрахункова величина для визначення посадових окладів, а аби заробіток працівників не був меншим за 3200 грн., виплачуватимуть доплату до мінімальної заробітної плати. До того ж керівники установ мають подбати ще й про забезпечення диференціації заробітної плати 2017 року, адже не можна допускати «зрівнялівки» в оплаті праці некваліфікованих та кваліфікованих працівників.

Так, з огляду на останні зміни законодавства про працю, роботодавці не можуть виплачувати працівникам за виконану місячну норму праці заробітну плату, меншу мінімального розміру. А визначення посадових окладів (тарифних ставок) законотворці прив’язали до прожиткового мінімуму, установленого для працездатних осіб.

Утім, оскільки в бюджетній сфері посадові оклади (тарифні ставки) працівників окремих тарифних розрядів набагато менші за розмір мінімальної зарплати, може статися так, що усі ці працівники отримуватимуть однакову, мінімальну, зарплату. Аби цього не сталося, Уряд зобов’язав керівників установ забезпечити диференціацію заробітної плати.

Як виникла потреба в забезпеченні диференціації заробітної плати

Із 1 січня 2017 року мінімальний розмір оплати праці за виконану працівником місячну (годинну) норму праці становить 3200 грн. Такий розмір мінімальної заробітної плати є державною соціальною гарантією, обов'язковою на всій території України для підприємств усіх форм власності і господарювання.

Мінімальна заробітна плата не застосовується як розрахункова величина для визначення посадових окладів та заробітної плати працівників та інших виплат. А мінімальний посадовий оклад (тарифну ставку) установлюється в розмірі, не меншому від прожиткового мінімуму, установленого для працездатних осіб на 1 січня календарного року.

Увага!

До внесення змін у колективні договори й угоди всіх рівнів щодо незастосування мінзарплати як розрахункової величини вона застосовується в розмірі прожиткового мінімуму для працездатних осіб (із 01.01.2017 — 1600 грн.).

Водночас кожен роботодавець із 1 січня 2017 року має дотримати законодавчу вимогу: «якщо нарахована заробітна плата працівника, який виконав місячну норму праці, є нижчою за законодавчо встановлений розмір мінімальної заробітної плати, слід провести доплату до рівня мінімальної заробітної плати» (ст. 31 Закону України «Про оплату праці» від 24.03.1995 № 108/95-ВР; далі — Закон про оплату праці).

Саме ця норма і спровокувала надалі появу іншої, вже урядової, вимоги: «забезпечити диференціацію заробітної плати працівників». Навіщо і як саме? З’ясуємо все почергово.

Нові розміри посадових окладів (тарифних ставок) за ЄТС

Нагадаємо, що з 1 січня 2017 року  розмір посадового окладу (тарифної ставки) працівника 1-го тарифного розряду становить 1600 грн.

На основі цього розміру посадового окладу (тарифної ставки) працівника 1-го тарифного розряду, встановленого у розмірі прожиткового мінімуму для працездатних осіб на 1 січня календарного року, з 1 січня 2017 р. розраховуються посадові оклади (тарифні ставки, ставки заробітної плати).

Уряд своєю постановою КМУ «Про оплату праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери» від 28.12.2016 № 1037 (далі — Постанова № 1037) затвердив нові розміри посадових окладів (тарифних ставок) для працівників з оплатою праці за ЄТС (див. табл.), і їх слід запровадити з 01.01.2017.

Розміри посадових окладів (тарифних ставок) за ЄТС з 01.01.2017

Тарифний розряд

Тарифний коефіцієнт

Посадовий оклад (тарифна ставка), грн.

1-й

1,00

1600

2-й

1,09

1744

3-й

1,18

1888

4-й

1,27

2032

5-й

1,36

2176

6-й

1,45

2320

7-й

1,54

2464

8-й

1,64

2624

9-й

1,73

2768

10-й

1,82

2912

11-й

1,97

3152

12-й

2,12

3392

13-й

2,27

3632

14-й

2,42

3872

15-й

2,58

4128

16-й

2,79

4464

17-й

3,00

4800

18-й

3,21

5136

19-й

3,42

5472

20-й

3,64

5824

21-й

3,85

6160

22-й

4,06

6496

23-й

4,27

6832

24-й

4,36

6976

25-й

4,51

7216

При цьому пунктом 2 Постанови № 1037 Уряд зобов’язав керівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери:

  •  запровадити з 01.01.2017 у штатному розписі нові розміри посадових окладів (тарифних ставок, ставок заробітної плати), визначених з огляду на розмір посадового окладу (тарифної ставки) працівника 1-го тарифного розряду ЄТС;
  •  забезпечити диференціацію заробітної плати працівників, які отримують заробітну плату на рівні мінімальної у межах фонду оплати праці, через встановлення доплат, надбавок, премій з урахуванням складності, відповідальності та умов виконуваної роботи, кваліфікації працівника, результатів його роботи.

Як забезпечити диференціацію заробітної плати

Нові положення статті 6 Закону про оплату праці встановлюють: схема посадових окладів (тарифних ставок) працівників установ, закладів та організацій, що фінансуються з бюджету, формується, окрім мінімального розміру посадового окладу (тарифної ставки), встановленого КМУ, на основі міжпосадових (міжкваліфікаційних) співвідношень розмірів посадових окладів (тарифних ставок) і тарифних коефіцієнтів.

Роботодавець має відносити виконувані роботи до певних тарифних розрядів і присвоювати кваліфікаційні розряди працівникам згідно з професійними стандартами (кваліфікаційними характеристиками) за погодженням із виборним органом первинної профспілкової організації (профспілковим представником).

Такими професійними стандартами чи кваліфікаційними характеристиками професій працівників визначаються вимоги до кваліфікаційних та спеціальних знань працівників, їх завдання, обов’язки та спеціалізація.

Обов’язок визначити

  • порядок розроблення та затвердження професійних стандартів покладено на Кабмін;
  • порядок розроблення та затвердження кваліфікаційних характеристик — на Мінсоцполітики.

А допоки професійних стандартів не затверджено, керівникам установ не легко буде виконати вимогу із забезпечення диференціації заробітної плати. Насамперед це стосується оплати праці працівників з 1-го по 11-й тарифний розряди, посадові оклади яких менші, ніж мінімальна заробітна плата.

Установлення окремим кваліфікованим працівникам надбавок і доплат у граничних розмірах відповідно до законодавства загалом лише підніме нараховану їм заробітну плату до рівня мінімальної заробітної плати.

Далі забезпечення диференціації заробітної плати залежатиме від фінансування установи, тобто про 100%-ву гарантію підвищення оплати праці кваліфікованих працівників наразі говорити не можна.

Можна сподіватися лише на те, що фонд заробітної плати установам доведуть у такому розмірі, який дав би змогу встановлювати кваліфікованим працівникам премії у відповідному розмірі.

Так, на нашу думку, єдиним важелем для керівників установ у забезпеченні диференціації заробітної плати є внесення  (за потреби) відповідних змін до положення про преміювання установи. Адже керівники бюджетних установ, закладів та організацій мають право в межах фонду заробітної плати, затвердженого в кошторисах, затверджувати порядок і розміри преміювання працівників відповідно до їх особистого внеску в загальні результати роботи (пп. «в» п. 4 постанови КМУ «Про оплату праці працівників на основі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери» від 30.08.2002 № 1298).

Зауважимо, що чинні нормативні акти граничний розмір преміювання не обмежують. Тож головне, аби були наявні кошти на оплату праці та положення про преміювання установи, розроблене з дотриманням норм законодавства.

Сподіватимемося, що Уряд все ж таки подбає про гідну заробітну плату кваліфікованим працівникам. І якщо вже він зобов’язав керівників установ забезпечити диференціацію заробітної плати, то установам будуть виділені для цього додаткові кошти.



Ваша персональна добірка.

    Підписка на статті

    Підпишіться на розсилку, аби не прогавити жодної важливої та цікавої статті. Це БЕЗПЛАТНО. З нашою допомогою працювати легше!

    Освітні заходи

    Освітні заходи

    Отримайте нові знання

    Взяти участь

    Інтернет-магазин

    Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями

    Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями з передплати і станьте читачем тижневика «Головбух:БЮДЖЕТ» та журналів «Головбух: Праця та зарплата» і «Держзакупівлі» просто зараз

    Живе спілкування з редакцією












    © Головбух: Бюджет, 2017. Усі права захищено
    Повне або часткове копіювання будь-яких матеріалів порталу, цитування, публікація їх анотованих оглядів допускаються лише з письмового дозволу редакції порталу

    Тижневик «Головбух: Бюджет», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14859-3830Р від 29.01.2009

    Журнал «Держзакупівлі», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 18739-7539Р від 14.02.2012

    Журнал «Головбух: праця та зарплата», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14961-3933 ПР від 05.03.2009

    
    • Ми в соцмережах
    Коте теж здивований, але…


    він знає, що зареєструється і скачає файли.
    57 секунд на реєстрацію – і Ви теж зможете скачувати необхідні документи, форми, зразки тощо



    У мене є пароль
    нагадати
    Пароль надіслано на пошту
    Ввести
    Я тут вперше
    на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
    Введіть ел. пошту або логін
    Неправильний логін або пароль
    Неправильний пароль
    Введіть пароль
    Oops!.. Але публікацію можуть бачити лише зареєстровані користувачі



    Приділіть лише 57 секунд реєстрації – і читатимете статті, актуальні запитання та відповіді на них


    У мене є пароль
    нагадати
    Пароль надіслано на пошту
    Ввести
    Я тут вперше
    на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
    Введіть ел. пошту або логін
    Неправильний логін або пароль
    Неправильний пароль
    Введіть пароль