Як діяти, аби не припуститися бюджетного правопорушення

1326
Час від часу бюджетні установи припускаються бюджетних правопорушень. Якщо такі правопорушення знаходять ревізори, керівника установи та її посадових осіб можуть притягнути до відповідальності. Аби ви мали змогу уникнути тих чи тих бюджетних правопорушень, прочитайте кілька практичних порад від колишнього ревізора.

Спочатку з’ясуємо, що ж вважається бюджетним правопорушенням.

Бюджетне правопорушення — це порушення учасником бюджетного процесу встановлених Бюджетним кодексом України (БК) чи іншим бюджетним законодавством норм щодо складання, розгляду, затвердження, внесення змін, виконання бюджету та звітування про його виконання.

Детальний перелік дій бюджетної установи, які вважатимуться бюджетними правопорушеннями, містить стаття 116 БК.

Усі вони випливають із порушення важливого постулата, установленого бюджетним законодавством. Головний розпорядник бюджетних коштів зобов’язаний:

  • здійснювати управління бюджетними коштами у межах встановлених йому бюджетних повноважень;
  • забезпечувати ефективне, результативне цільове використання бюджетних коштів.

І приховати бюджетні правопорушення не вдасться, адже їх обов’язково виявлять ревізори в ході проведення ревізії фінансово-господарської діяльності установи.

Приклади бюджетних правопорушень установ

Наведемо кілька прикладів бюджетних правопорушень, виявлених ревізорами і зафіксованих в актах ревізії.

Нарахування поза межами бюджетних періодів

Нарахування заробітної плати або інших видатків установи поза межами бюджетних періодів є одним із найпоширеніших бюджетних правопорушень, які зазвичай констатують ревізори.

У цій ситуації стаття 3 БК не залишає бюджетній установі жодних інших варіантів, як проводити розрахунки лише в межах бюджетного періоду.

Вона наголошує, що бюджетний період для всіх бюджетів, що складають бюджетну систему України, становить один календарний рік, який починається 1 січня і закінчується 31 грудня того ж року.

Отже, бюджетна установа не має права на початку поточного року виплачувати виплати за минулий бюджетний рік (тобто бюджетний період, що закінчився). Натомість доволі часто у діяльності установ мають місце премії, які виплачуються за минулий бюджетний період.

Зауважимо: установа не припуститься бюджетного правопорушення і проплата видатків поточного бюджетного року за минулий бюджетний рік буде законною лише тоді, це коли матиме зареєстровану в органах Казначейства бюджетну заборгованість у Звіті про заборгованість за бюджетними коштами за формою формі № 7Д, № 7М.

Зазначене стосується не тільки нарахування заробітної плати, а й, скажімо, виконання робіт, які проводили у попередньому бюджетному періоді, а через недостатність кошторисних призначень їх оплатили в поточному бюджетному періоді.

Чому заробітну плату краще виплачувати за законодавством

Нарахування поза кошторисними призначеннями

Будь-які виплати, нараховані поза кошторисні призначення, трактуються як бюджетні правопорушення.

Згадаємо, зокрема, статтю 51 БК, яка говорить про те що керівники бюджетних установ утримують чисельність працівників, та здійснюють фактичні видатки на заробітну плату, лише в межах фонду заробітної плати, затвердженого для бюджетних установ у кошторисах.

Отже, приміром, виплату премії та інші види заохочень чи винагород, матеріальної допомоги слід проводити лише в межах затверджених кошторисних призначень.

Та й обсяг бюджетних зобов’язань, узятих установою протягом бюджетного періоду, має забезпечити зменшення рівня заборгованості та недопущення виникнення заборгованості за бюджетними коштами.

Тож установи повинні брати бюджетні зобов’язання та здійснювати платежі тільки в межах бюджетних асигнувань, встановлених кошторисами.

Якщо ж якась установа візьме зобов'язання без відповідних бюджетних асигнувань або з перевищенням повноважень, встановлених БК, законом про дербюджет (рішенням про місцевий бюджет), вони зазвичай не вважатимуться бюджетними зобов'язаннями і не підлягатимуть оплаті за рахунок бюджетних коштів.

Наголошуємо: взяття таких зобов'язань буде бюджетним правопорушенням. Відповідно, до бюджетної установи можуть застосовуватися заходи впливу за порушення бюджетного законодавства. Які саме установлює частина перша статті 117 БК.

Відповідальність за бюджетні правопорушення

Бюджетне законодавство містить чіткі норми, за якими для розпорядника чи одержувача бюджетних коштів, який вчинив бюджетне правопорушення, передбачена відповідальність.

Зокрема, як установлює стаття 121 БК, посадові особи, з вини яких допущено порушення бюджетного законодавства, несуть цивільну, дисциплінарну, адміністративну або кримінальну відповідальність згідно з законом.

До того ж за бюджетні правопорушення залежно від характеру вчинених діянь може бути притягнуто до цивільної дисциплінарної, адміністративної або кримінальної відповідальності:

  • керівника бюджетної установи;
  • інших відповідальних посадових осіб.

Хочу зосередити вашу увагу на відповідальності керівника установи. Зазвичай керівники думають, що коли, наприклад, допущено порушення бухгалтерського обліку, вони стосуються тільки головного бухгалтера чи працівників бухгалтерської служби в установі.

Однак, така думка є хибною. Аби її заперечити, процитуємо норму частини третьої статті 8 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 № 996-XIV.

Відповідальність за організацію бухгалтерського обліку та забезпечення фіксування фактів здійснення всіх господарських операцій у первинних документах, збереження оброблених документів, регістрів і звітності протягом встановленого терміну, але не менше трьох років, несе власник (власники) або уповноважений орган (посадова особа), який здійснює керівництво відповідно до законодавства та установчих документів. 

До аналогічного висновку нас спонукає і вказівка частини третьої статті 26 БК, у якій йдеться, що саме керівники розпорядників бюджетних коштів організовують внутрішній контроль і внутрішній аудит. Тобто запроваджують комплекс заходів для:

  • дотримання законності та ефективності використання бюджетних коштів;
  • досягнення результатів відповідно до встановленої мети, завдань, планів і вимог щодо діяльності бюджетної установи та її підвідомчих установ.

До того ж саме на керівників покладено обов’язок забезпечити внутрішній контроль як у своїх закладах, так і в підвідомчих бюджетних установах.

Отже, висновок формується сам собою: головний бухгалтер завжди має повідомляти керівникові про всі операції з використання бюджетних коштів, а керівник, ознайомлюючись з ними, має пам’ятати, що у разі бюджетного правопорушення він також нестиме відповідальність.



Ваша персональна добірка.

    Підписка на статті

    Підпишіться на розсилку, аби не прогавити жодної важливої та цікавої статті. Це БЕЗПЛАТНО. З нашою допомогою працювати легше!

    Освітні заходи

    Освітні заходи

    Отримайте нові знання

    Взяти участь

    Інтернет-магазин

    Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями

    Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями з передплати і станьте читачем тижневика «Головбух:БЮДЖЕТ» та журналів «Головбух: Праця та зарплата» і «Держзакупівлі» просто зараз

    Живе спілкування з редакцією




    Розсилка









    © Головбух: Бюджет, 2017. Усі права захищено
    Повне або часткове копіювання будь-яких матеріалів порталу, цитування, публікація їх анотованих оглядів допускаються лише з письмового дозволу редакції порталу

    Тижневик «Головбух: Бюджет», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14859-3830Р від 29.01.2009

    Журнал «Держзакупівлі», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 18739-7539Р від 14.02.2012

    Журнал «Головбух: праця та зарплата», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14961-3933 ПР від 05.03.2009

    
    • Ми в соцмережах
    Коте теж здивований, але…


    він знає, що зареєструється і скачає файли.
    57 секунд на реєстрацію – і Ви теж зможете скачувати необхідні документи, форми, зразки тощо



    У мене є пароль
    нагадати
    Пароль надіслано на пошту
    Ввести
    Я тут вперше
    на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
    Введіть ел. пошту або логін
    Неправильний логін або пароль
    Неправильний пароль
    Введіть пароль
    Oops!.. Але публікацію можуть бачити лише зареєстровані користувачі



    Приділіть лише 57 секунд реєстрації – і читатимете статті, актуальні запитання та відповіді на них


    У мене є пароль
    нагадати
    Пароль надіслано на пошту
    Ввести
    Я тут вперше
    на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
    Введіть ел. пошту або логін
    Неправильний логін або пароль
    Неправильний пароль
    Введіть пароль