Антикорупційна програма юридичної особи: складаємо за методрекомендаціями НАЗК

827
Антикорупційне законодавство вимагає, аби органи влади мали свої антикорупційні програми та призначили осіб, відповідальних за їх реалізацію. Відтепер у цій справі вони мають помічника — НАЗК затвердила Методичні рекомендації щодо підготовки антикорупційних програми органів влади.

Статті 22 і 24 Господарського кодексу України висувають вимогу до суб’єктів господарювання державного та комунального секторів економіки — запровадити антикорупційну програму в порядку, визначеному законом.

Антикорупційна програма — це комплекс правил, стандартів і процедур щодо виявлення, протидії та запобігання корупції у діяльності юридичної особи. При чому не лише в апараті органу влади, а й у сфері діяльності, у якій цей орган забезпечує формування чи реалізує державну політику.

Пригадаємо спочатку, який саме порядок та вимоги до антикорупційної програми установлює головний антикорупційний закон — Закон України «Про запобігання корупції» від 14.10.2014 № 1700-VII (далі — Закон № 1700).

Хто саме повинен мати антикорупційну програму

До юридичних осіб, які зобов’язані запровадити антикорупційну програму, належать:

  • міністерства, інші центральні органи виконавчої влади,
  • інші державні органи, юрисдикція яких поширюється на всю територію України,
  • обласні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації,
  • державні цільові фонди,
  • Апарат РНБО, НБУ, Адміністрація Президента України, Апарат ВРУ, Секретаріат КМУ, Секретаріат Уповноваженого ВРУ з прав людини, Генпрокуратура, СБУ.

Окрім цього, обов’язково антикорупційну програму повинні мати:

  •  державні, комунальні підприємства, господарські товариства (у яких державна або комунальна частка перевищує 50%), де середньооблікова чисельність працюючих за звітний (фінансовий) рік перевищує 50 осіб, а обсяг валового доходу від реалізації продукції (робіт, послуг) за цей період перевищує 70 млн. грн.;
  •  юридичні особи, які є учасниками попередньої кваліфікації, учасниками процедури закупівлі за законом про закупівлі, якщо вартість закупівлі товару (товарів), послуги (послуг), робіт дорівнює або перевищує 20 млн. грн.

Як скласти антикорупційну програму

Рішенням від 19.01.2017 № 31 НАЗК затвердило Методичні рекомендації щодо підготовки антикорупційних програми органів влади (далі — Методрекомендації).

Методрекомендації зазначають, що процес підготовки антикорупційної програми має бути прозорим і відкритим. До нього залучають громадськість та експертів, які володіють як теоретичними, так і практичними знаннями про особливості роботи органу та сферу його регулювання.

Заходи, сформовані в антикорупційні програмі,  мають бути спрямованими на досягнення конкретного результату та максимально зрозумілими для їх реалізації.

Вони є обов’язковими до виконання усіма юридичними особами, що становлять систему органу влади враховуючи його організаційну структуру (у т. ч. його центральний апарат, його територіальні органи, підприємства, установи, організації, що входять до сфери його управління тощо).

Що саме включають до змісту антикорупційної програми органу влади

Антикорупційна програма органу влади має передбачати:

  • визначення засад загальної відомчої політики щодо запобігання та протидії корупції у відповідній сфері, заходи з їх реалізації, а також з виконання антикорупційної стратегії та державної антикорупційної програми;
  • оцінку корупційних ризиків у діяльності органу, установи, організації, причини, що їх породжують та умови, що їм сприяють;
  • заходи щодо усунення виявлених корупційних ризиків, осіб, відповідальних за їх виконання, строки та необхідні ресурси;
  • навчання та заходи з поширення інформації щодо програм антикорупційного спрямування;
  • процедури щодо моніторингу, оцінки виконання та періодичного перегляду програм;
  • інші спрямовані на запобігання корупційним та пов’язаним з корупцією правопорушенням заходи.

Приклади того, як саме на практиці відобразити означену інформацію, НАЗК навела у Методрекомендаціях.

Як відбувається затвердження, погодження та запровадження антикорупційних програм

З огляду на особливості системи управління, які функціонують у органах влади, визначається спосіб затвердження антикорупційної прграми (див. табл.).

Орган

Ким/як затверджується

У міністерствах, інших центральних органах виконавчої влади, Секретаріаті Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, Генеральній прокуратурі України, Службі безпеки України, обласних, Київській та Севастопольській міських державних адміністраціях

Їх керівниками

Національному банку України

Правлінням банку

У Апараті РНБО

Секретарем РНБО

У Рахунковій палаті, Центральній виборчій комісії, Вищій раді правосуддя, Верховній Раді Автономної Республіки Крим обласних радах, Київській та Севастопольській міських радах

Їх рішеннями

Антикорупційну програму затверджують після колективного обговорення з працівниками юридичної особи.

Після затвердження антикорупційної програми до трудових договорів, правил внутрішнього розпорядку юрособи включають положення про обов’язкове дотримання антикорупційної програми. За потреби його включають і до договорів, які укладає юрособа.

Як передбачено Методрекомендаціями, антикорупційну програму органу влади слід погодити в НАЗК. Для цього органи влади направляють до НАЗК затверджену в установленому порядку антикорупційну програму в паперовому вигляді.

Хто відповідає за реалізацію антикорупційної програми

Для реалізації антикорупційної програми призначається особа, відповідальна за реалізацію антикорупційної програми, правовий статус якої встановлює Закон № 1700 (далі — Уповноважений).

Права і обов’язки уповноваженого як посадової особи, відповідальної за запобігання корупції, та підпорядкованих йому працівників (за наявності) визначаються в антикорупційній програмі юридичної особи.

Уповноважений є посадовою особою юридичної особи, що призначається відповідно до законодавства про працю керівником юридичної особи або її учасниками (засновниками) у порядку, передбаченому ухваленою антикорупційною програмою.

Уповноваженим може бути фізична особа, яка здатна за своїми діловими та моральними якостями, професійним рівнем, станом здоров’я виконувати відповідні обов’язки.



Підписка на статті

Підпишіться на розсилку, аби не прогавити жодної важливої та цікавої статті. Це БЕЗПЛАТНО. З нашою допомогою працювати легше!

Освітні заходи

Освітні заходи

Отримайте нові знання

Взяти участь

Інтернет-магазин

Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями

Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями з передплати і станьте читачем тижневика «Головбух:БЮДЖЕТ» та журналів «Головбух: Праця та зарплата» і «Держзакупівлі» просто зараз

Живе спілкування з редакцією















© Головбух: Бюджет, 2017. Усі права захищено
Повне або часткове копіювання будь-яких матеріалів порталу, цитування, публікація їх анотованих оглядів допускаються лише з письмового дозволу редакції порталу

Тижневик «Головбух: Бюджет», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14859-3830Р від 29.01.2009

Журнал «Держзакупівлі», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 18739-7539Р від 14.02.2012

Журнал «Головбух: праця та зарплата», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14961-3933 ПР від 05.03.2009


  • Ми в соцмережах
Коте теж здивований, але…


він знає, що зареєструється і скачає файли.
57 секунд на реєстрацію – і Ви теж зможете скачувати необхідні документи, форми, зразки тощо



У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Я тут вперше
на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль
Oops!.. Але публікацію можуть бачити лише зареєстровані користувачі



Приділіть лише 57 секунд реєстрації – і читатимете статті, актуальні запитання та відповіді на них


У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Я тут вперше
на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль