Рентна плата за використання води: звітуємо і нараховуємо правильно у 2017 році

4926
З поміж інших податків окремі бюджетні установи сплачують рентну плату за спеціальне використання води. Оскільки на платника рентної плати покладається відповідальність за правильність обчислення, повноту і своєчасність її внесення до бюджету, а також за своєчасність подання контролюючим органам відповідних податкових декларацій, розглянемо разом нюанси її справляння. Так спільними зусиллями платники все зроблять правильно.

Рентна плата — це загальнодержавний податок, який справляється за користування:

  • надрами для видобування корисних копалин;
  • надрами в цілях, не пов’язаних з видобуванням корисних копалин; за користування радіочастотним ресурсом України;
  • за спеціальне використання води;
  • за спеціальне використання лісових ресурсів;
  • за транспортування нафти і нафтопродуктів магістральними нафтопроводами та нафтопродуктопроводами, транзитне транспортування трубопроводами аміаку територією України.

Із цього переліку нас цікавить рентна плата за спеціальне використання води, оскільки платниками саме цього виду рентної плати можуть бути бюджетні установи. Чому? Скільки? Коли? Відповіді на ці запитання з’ясуємо почергово.

Спочатку знайдемо законодавчу підставу, аби переконатися, що бюджетні установи справді можуть бути платниками рентної плата за спеціальне водокористування.

Хто є платником рентної плати за спецводокористування 2017

За відповіддю далеко ходити не потрібно. Відкриваємо Податковий кодекс України (ПК) і читаємо у ньому

пункт 255.1:

пункт 255.1:

платниками рентної плати за спеціальне використання води є

не є платниками рентної плати за спеціальне використання води

водокористувачі — суб’єкти господарювання незалежно від форми власності: юридичні особи, їх філії, відділення, представництва, інші відокремлені підрозділи без утворення юридичної особи (крім бюджетних установ), постійні представництва нерезидентів, а також фізичні особи — підприємці, які використовують воду, отриману шляхом забору води з водних об’єктів (первинні водокористувачі) та/або від первинних або інших водокористувачів (вторинні водокористувачі), та використовують воду для потреб гідроенергетики, водного транспорту і рибництва

водокористувачі, які використовують воду виключно для задоволення питних і санітарно-гігієнічних потреб (тобто використання води в туалетних, душових, ванних кімнатах і умивальниках та використання для утримання приміщень у належному санітарно-гігієнічному стані) населення (сукупності людей, які знаходяться на цій території в той чи інший період часу, незалежно від характеру та тривалості проживання, в межах їх житлового фонду та присадибних ділянок), у т. ч. для задоволення виключно власних питних і санітарно-гігієнічних потреб юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та платників єдиного податку

Зауважимо, що із 01.01.2018 коло платників рентної плати за воду значно розшириться. Відповідні зміни внесені до ПК Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в Україні» від 21.12.2016 №1797-VIII. І це ще не все — з цієї дати слід очікувати і змін в порядку нарахування податкових зобов’язань з рентної плати.

За якою ставкою сплачується рентна плата за спеціальне використання води

Оподатковується рентною платою за спеціальне використання води фактичний обсяг води, який використовують водокористувачі, з урахуванням обсягу втрат води в їх системах водопостачання. Саме він і є об’єктом оподаткування.

Обсяг використаної води, за який рентна плата не справляється, визначає підпункт 255.4.1 ПК.

Ставки рентної плати за спеціальне використання води встановлює пункт 255.5 ПК. Із 1 січня 2017 року він передбачає нові ставки (їх запровадив Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2017 році» від 20.12.2016 №1791-VIII).

(!) Наголосимо: ці ставки платники мають використовувати під час обчислення податкових зобов’язань з рентної плати за використання води за результатами господарської діяльності у 2017 році.

Отже, ставки рентної плати за спеціальне використання поверхневих вод є такими (див. табл. 1).

Таблиця 1

Басейни річок, включаючи притоки всіх порядків

Ставка рентної плати, грн. за 100 куб. м

Дніпра на північ від м. Києва (Прип’яті та Десни), включаючи м. Київ

49,8

Дніпра на південь від м. Києва (без Інгульця)

47,37

Інгульця

72,25

Сіверського Дінця

97,13

Південного Бугу (без Інгулу)

54,77

Інгулу

67,2

Дністра

29,84

Вісли та Західного Бугу

29,84

Пруту та Сірету

22,41

Тиси

22,41

Дунаю

19,97

Річок Криму

99,59

Річок Приазов’я

119,57

Інших водних об’єктів

54,77;

Ставки рентної плати за спеціальне використання підземних вод установлюють в таких розмірах (див. табл. 2).

Таблиця 2

Найменування регіону

Ставка рентної плати, грн. за 100 куб. м

Автономна Республіка Крим (крім м. Севастополя)

92,11

м. Севастополь

92,11

Області:

Вінницька

79,61

Волинська

82,23

Дніпропетровська

69,76

Донецька

94,66

Житомирська

79,61

Закарпатська

52,3

Запорізька:

Веселівський, Мелітопольський, Приазовський, Якимівський райони

79,61

інші адміністративно-територіальні одиниці області

72,25

Івано-Франківська:

Богородчанський, Верховинський, Долинський, Косівський, Надвірнянський, Рожнятівський райони

124,5

інші адміністративно-територіальні одиниці області

69,76

Київська:

Білоцерківський, Бородянський, Броварський, Васильківський, Іванківський, Кагарлицький, Києво-Святошинський, Макарівський, Миронівський, Обухівський, Поліський райони

57,87

інші адміністративно-територіальні одиниці області

68,28

Кіровоградська

92,11

Львівська

72,25

Луганська

104,56

Миколаївська

104,56

Одеська

87,16

Полтавська:

Великобагачанський, Гадяцький, Зіньківський, Лохвицький, Лубенський, Миргородський, Новосанжарський, Решетилівський, Хорольський, Шишацький райони

53,85

інші адміністративно-територіальні одиниці області

60,02

Рівненська:

Володимирецький, Здолбунівський, Костопільський, Рівненський, Сарненський, Острозький райони

64,24

інші адміністративно-територіальні одиниці області

74,62

Сумська:

Глухівський, Сумський, Роменський, Шосткинський райони

60,02

інші адміністративно-територіальні одиниці області

68,35

Тернопільська

97,13

Харківська

74,67

Херсонська

74,67

Хмельницька:

Деражнянський, Красилівський, Летичівський, Старокостянтинівський, Хмельницький, Полонський, Шепетівський райони

62,28

інші адміністративно-територіальні одиниці області

94,66

Черкаська

53,85

Чернівецька

87,16

Чернігівська:

Городнянський, Корюківський, Ічнянський, Сосницький, Сновський, Талалаївський райони

74,67

інші адміністративно-територіальні одиниці області

58,38

м. Київ

Коли платники рентної плати звітують за своїми податковими зобов’язаннями

За загальним правилом, якщо в установи є об’єкт оподаткування або показники, що підлягають декларуванню, вона зобов’язана подавати податкові декларації щодо кожного окремого податку, платником якого є (п. 49.2 ст. 49 ПК).

Базовий податковий (звітний) період для рентної плати дорівнює календарному кварталу. Платники рентної плати самостійно обчислюють суму податкових зобов’язань з рентної плати.

Про рентну плату за спеціальне водокористування за IV квартал 2016 року  потрібно звітувати у Податковій декларації з рентної плати, форму якої Мінфін затвердив наказом від 17.08.2015  № 719. А вже з I кварталу 2017 року і надалі платники мають звітувати про рентну плату за воду за новою формою, затвердженою наказом Мінфіну від 07.11.2016 № 927.

Граничні терміни подання податкової декларації з рентної плати та сплати (див. табл. 3).

Таблиця 3

Звітний період

Граничний термін подання податкових декларацій

Граничний термін сплати податкових зобов'язань

IV квартал 2016

9 лютого 2017

17 лютого 2017

І квартал 2017

10 травня 2017

19 травня 2017

II квартал 2017

9 серпня 2017

18 серпня 2017

III квартал 2017

9 листопада 2017

17 листопада 2017

IV квартал 2017

9 лютого 2017

19 лютого 2018

Платник податку подає податкові декларації з рентної плати за спеціальне використання води контролюючому органу за місцем податкової реєстрації. Так приписує робити підпункт 257.3.4 ПК.

Водночас податківці у своїх роз’ясненнях наголошують, що для забезпечення єдиного підходу до обліку платників рентної плати за воду та подання податкової звітності, цю норма ПК слід застосовувати дослухаючись до пункту 63.3 ПК. Тобто за неосновним місцем обліку — місцезнаходженням :

  • водних об’єктів або
  • об’єктів, які пов’язані з оподаткуванням або
  • об’єктів, через які провадиться діяльність з використанням обсягів води, отриманих шляхом забору з таких водних об’єктів.

Нагадаємо, що на вимогу статті 66 Бюджетного кодексу України, рентна плата за спеціальне використання води зараховується до загального фонду обласних бюджетів, обсягом 50%

Коли можна не подавати податкову декларацію з рентної плати

Платник рентної плати, який у звітному (податковому) році збирається використовувати воду лише виключно для власних питних та санітарно-гігієнічних потреб, може повідомити про відсутність у нього об’єкта оподаткування рентною платою контролюючий орган заявою, складеною у довільній формі. Це стане підставою для того, аби протягом звітного року не подавати податкову звітність з рентної плати за воду.

Головне для такого платника — подати таку заяву не пізніше граничного терміну подання податкової декларації за I квартал звітного року. Тобто у 2017 році — не пізніше 10 травня.

Якщо ж платник рентної плати не матиме об’єкта оподаткування лише у деяких звітних (податкових) періодах звітного (податкового) року, бо використовуватиме обсяги води у таких періодах лише для власних питних та санітарно-гігієнічних потреб, такий платник все рівно має подавати до контролюючого органу податкову звітність до кінця звітного (податкового) року. Адже податкова звітність з рентної плати подається наростаючим підсумком

Насамкінець нагадаємо, що останній день подання податкової декларації з рентної плати за IV квартал 2016 року — 09.02.2017. І під час розрахунку сум платиу у цій декларації бюджетні установи мають застосовувати минулорічні ставки, що діяли до 31.12.2016.



Підписка на статті

Підпишіться на розсилку, аби не прогавити жодної важливої та цікавої статті. Це БЕЗПЛАТНО. З нашою допомогою працювати легше!

Освітні заходи

Освітні заходи

Отримайте нові знання

Взяти участь

Інтернет-магазин

Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями

Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями з передплати і станьте читачем тижневика «Головбух:БЮДЖЕТ» та журналів «Головбух: Праця та зарплата» і «Держзакупівлі» просто зараз

Живе спілкування з редакцією















© Головбух: Бюджет, 2017. Усі права захищено
Повне або часткове копіювання будь-яких матеріалів порталу, цитування, публікація їх анотованих оглядів допускаються лише з письмового дозволу редакції порталу

Тижневик «Головбух: Бюджет», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14859-3830Р від 29.01.2009

Журнал «Держзакупівлі», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 18739-7539Р від 14.02.2012

Журнал «Головбух: праця та зарплата», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14961-3933 ПР від 05.03.2009


  • Ми в соцмережах
Коте теж здивований, але…


він знає, що зареєструється і скачає файли.
57 секунд на реєстрацію – і Ви теж зможете скачувати необхідні документи, форми, зразки тощо



У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Я тут вперше
на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль
Oops!.. Але публікацію можуть бачити лише зареєстровані користувачі



Приділіть лише 57 секунд реєстрації – і читатимете статті, актуальні запитання та відповіді на них


У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Я тут вперше
на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль