Закупівлі за рамковою угодою: від ризиків до переваг

403
У разі коли кільком замовникам потрібно закупити одну й ту саму продукцію (тобто один і той самий предмет закупівлі), аби обрати постачальника такої продукції, вони можуть застосувати закупівлі за рамковою угодою. Проаналізуємо докладніше їх особливості.

Завдяки закупівлі за рамковою угодою у разі повторюваних закупівель замовники обирають певних суб’єктів господарювання, які у визначений час зможуть задовольнити їхні потреби. Що таке рамкова угода?

Рамкова угода — це правочин, який укладається одним чи кількома замовниками (централізованими закупівельними організаціями) у порядку, встановленому Законом України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі — Закон про публічні закупівлі), з одним чи кількома учасниками процедури закупівлі з метою визначення основних умов закупівлі окремих товарів і послуг для укладення відповідних договорів про закупівлю протягом строку дії рамкової угоди.

Об’єднання повторюваних та однорідних закупівель надає різним замовникам можливість провести закупівлі продукції під час одної процедури торгів. А оскільки у такому разі замовникам не потрібно щоразу проводити повторні торги для здійснення стандартних закупівель, очікуваною є економія коштів та часу і таких замовників, і загалом на  державному секторі.

Проаналізуємо, які переваги отримують замовники і учасники рамкової угоди державні закупівлі.

Практичні вигоди у разі закупівель за рамковою угодою

Як для замовників, так і для постачальників очевидними є така вигода від закупівель за рамковими угодами, як тривала ділова співпраця. Адже рамкову угоду можна укладати строком до чотирьох років.

Окрім цього, такі закупівлі забезпечують можливість сформувати зведену потребу в інтересах кількох замовників та провести меншу кількість торгів.

До того ж замовники отримають додаткову економія за рахунок обсягу і тривалості рамкової угоди.

Невже закупівлі за рамковими угодами мають лише плюси, спитаєте ви.

Потенційні ризики у разі рамкової угоди

Звичайно, як для замовника, так і для учасників, закупівлі за рамковими угодами можуть нести і потенційні ризики. І про них сторони мають знати.

Це:

  • ризик обмеження конкуренції на ринку на час дії рамкової угоди;
  • ризик зменшеної гнучкості замовника у разі появи більш якісних і новітніх товарів (за тими самими або навіть нижчими цінами) і продавців;
  • потенційний ризик щодо безумовного права замовника відмовитись від укладання договору про закупівлю за рамковою угодою, який стримує вигідні пропозиції учасників.

Загальні правила закупівель за рамковими угодами

Рамкові угоди мають великий економічний вплив на ринки. З огляду на це, вони повинні діяти за суворими загальними правилами, що покликані утримувати визначену систему в правових рамках з дотриманням загальних принципів конкуренції, рівного ставлення та прозорості.

Перелічимо основні з них.

1. Замовник, який  укладає рамкову угоду, може укласти договори про закупівлю на основі такої рамкової угоди лише протягом строку її дії. А строк дії рамкових угод не повинен перевищувати чотирьох років.

2. Кожен договір про закупівлю, укладений за умовами рамкової угоди, має відповідати загальним принципам, якими керуються державні договори, тоді як рамкова угода укладається на основі положень законодавства про закупівлі.

3. Сторони рамкової угоди обираться на основі критеріїв визначення переможців торгів, передбачених законодавством про закупівлі.

Як бачимо, укладення рамкових угод — справа не легка і дуже серйозна. Тому розглянемо її детальніше.

Якими бувають рамкові угоди

Насамперед зауважимо, що рамкові угоди різняться залежно від вичерпності передбачених умов угоди.

1. З одного боку, можливі рамкові угоди, у яких зафіксовано всі умови (ціни, кількість, технічні характеристики тощо).

За таких обставин умови, що стосуються конкретних індивідуальних  замовлень, носять обов’язковий характер для сторін рамкової угоди.

2. З другого боку, сторони фактично можуть укладати рамкові угоди, у яких не зафіксовані всі умови.

Такі угоди є неповними за визначенням, бо вони насправді не містять певних умов або не передбачають обов’язковості всіх умов (скажімо, ціни, кількість, технічні характеристики),  що необхідні для виконання на основі таких рамкових угод майбутніх замовлень без укладання сторонами додаткового договору. Тобто окремі умови за таких угод мають бути конкретизовані на наступному етапі додаткового конкурсу.

Нюанси укладення рамкових угод

Алгоритм проведення закупівель за рамковими угодами встановлює стаття 13 Закону про публічні закупівлі.

Закупівля за рамковими угодами проводиться в порядку, аналогічному проведенню процедури відкритих торгів, однак з урахуванням вимог статті 13 Закону про публічні закупівлі. Рамкові угоди укладаються також за вимогами  цієї статті.

Особливості укладення і виконання рамкових угод визначає Уповноважений орган.

Замовник (або ЦЗО) повинен вказати в оголошенні про проведення закупівлі за рамковою угодою  конкретну кількість майбутніх учасників рамкової угоди наперед, виходячи з того, що є два взаємовиключних види рамкової угоди:

рамкова угода, укладена з одним суб’єктом господарювання як стороною рамкової угоди

рамкова угода, укладена з певною кількістю суб’єктів господарювання як сторонами рамкової угоди

Рамкова угода з одним учасником

У разі угоди з одним учасником в оголошенні про проведення закупівлі за рамковою угодою зазначається число «1» як кількість учасників.

(!) На думку фахівців Проекту гармонізації системи державних закупівель в Україні зі стандартами ЄС, наразі слід дуже обережно розглядати укладення рамкової угоди з одним учасником на кілька років.

Це має бути винятковим випадком, належно обгрунтованим на підставі об’єктивної ринкової ситуації існування обмеження ринку певного товару чи послуги (наприклад, послуга мобільного зв’язку).

Оскільки абсолютна більшість товарів і послуг, які можуть закуповуватися за рамковими угодами, належать до досить конкурентних ринків, для їх закупівлі доцільніше (у т. ч. з точки зору ризиків контролю) застосовувати рамкові угоди з кількома учасниками.

Рамкова угода з кількома учасниками

У разі рамкової угоди з кількома учасниками абзацом першим частини четвертої статті 13 Закону про публічні закупівлі визначено число «3» як мінімально можлива кількість учасників рамкової угоди. Тобто в оголошенні вказують число «3» або «4» або «5» тощо.

Спрощену процедуру відбору передбачено лише за найнижчою ціною (це також має бути зазначено у рамковій угоді), що передбачає такі дії:

  • у разі виникнення потреби замовника на поставку товару (надання послуги) – подання ним заявки-запиту всім учасникам рамкової угоди з кількістю партії, місцем і термінами поставки з метою одержання від учасників цінових пропозицій у встановлений на розсуд замовника у заявці строк;
  • у відповідь на заявку-запит учасники подають цінові пропозиції у встановлений у заявці строк;
  • договір про закупівлю на поставку товару (надання послуги) укладається з учасником, який подав цінову пропозицію з найнижчою ціною.

Варто згадати й про спеціальне правило абзацу 2 частини четвертої статті 13 Закону про публічні закупівлі, яке з урахуванням абзаців п’ятого і шостого частини першої статті 31 цього Закону допускає можливість укладення угоди з меншою, ніж заявлена в оголошенні кількістю учасників, але не менше  трьох. Це можливо, коли: надійшло пропозицій у кількості меншій, ніж заявлена кількість учасників, або відхилені отримані тендерні пропозиції на підставах, установлених Законом про публічні закупівлі.



Ваша персональна добірка.

    Підписка на статті

    Підпишіться на розсилку, аби не прогавити жодної важливої та цікавої статті. Це БЕЗПЛАТНО. З нашою допомогою працювати легше!

    Освітні заходи

    Освітні заходи

    Отримайте нові знання

    Взяти участь

    Інтернет-магазин

    Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями

    Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями з передплати і станьте читачем тижневика «Головбух:БЮДЖЕТ» та журналів «Головбух: Праця та зарплата» і «Держзакупівлі» просто зараз

    Живе спілкування з редакцією












    © Головбух: Бюджет, 2017. Усі права захищено
    Повне або часткове копіювання будь-яких матеріалів порталу, цитування, публікація їх анотованих оглядів допускаються лише з письмового дозволу редакції порталу

    Тижневик «Головбух: Бюджет», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14859-3830Р від 29.01.2009

    Журнал «Держзакупівлі», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 18739-7539Р від 14.02.2012

    Журнал «Головбух: праця та зарплата», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14961-3933 ПР від 05.03.2009

    
    • Ми в соцмережах
    Коте теж здивований, але…


    він знає, що зареєструється і скачає файли.
    57 секунд на реєстрацію – і Ви теж зможете скачувати необхідні документи, форми, зразки тощо



    У мене є пароль
    нагадати
    Пароль надіслано на пошту
    Ввести
    Я тут вперше
    на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
    Введіть ел. пошту або логін
    Неправильний логін або пароль
    Неправильний пароль
    Введіть пароль
    Oops!.. Але публікацію можуть бачити лише зареєстровані користувачі



    Приділіть лише 57 секунд реєстрації – і читатимете статті, актуальні запитання та відповіді на них


    У мене є пароль
    нагадати
    Пароль надіслано на пошту
    Ввести
    Я тут вперше
    на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
    Введіть ел. пошту або логін
    Неправильний логін або пароль
    Неправильний пароль
    Введіть пароль