Списання палива в зимовий період: обгрунтовуємо застосування надбавки

784
Списання палива в зимовий період має свої особливості. Бухгалтер, списуючи паливо на роботу автомобіля взимку, часто застосовує підвищений коефіцієнт. Однак у такому разі він має запастися потрібними підтвердними документами. Розглянемо навіщо.

За усталеним правилом бухгалтер установи списує паливо за фактичними витратами, що не перевищують нормативних витрат, встановлених у Нормах витрат палива і мастильних матеріалів на автомобільному транспорті, затверджених наказом Мінтрансу від 10.02.1998 № 43 (далі — Норми № 43). Тобто бухгалтер, списуючи паливо, має стежити, щоб фактичні його витрати не перевищували нормативних.

Водночас норми витрат палива можуть збільшуватися або зменшуватися залежно від дорожніх, кліматичних та інших чинників, встановлених у Нормах № 43, відповідно до коефіцієнтів коригування. І застосування таких коефіцієнтів має бути документально підтвердженим.

Списання палива — на підставі первинних документів

Підставою для списання палива, використаного автотранспортним засобом, є первинні документи.

Оскільки нині немає законодавчо затвердженої форми документа для списання палива, установа може розробити власний первинний документ, який містить всі необхідні реквізити. За основу можна, приміром, взяти форму дорожнього листа (наказ Держкомстату від 17.02.1998 № 74).

Окрім цього, кількість та вартість використаного впродовж місяця палива розраховують у відомості, яку установа розроблює самостійно. Форму відомості наказом затверджує керівник установи, а порядок її заповнення прописують в обліковій політиці установи.

Вартість списаного палива у розрізі матеріально відповідальних осіб, марок палива та кодів економічної класифікації видатків відображають у меморіальному ордері № 13 «Накопичувальна відомість витрачання матеріалів» за формою № 396 (бюджет), затвердженою наказом Держказначейства від 27.07.2000 № 68.

Списання палива в зимовий період: як використовувати надбавку

У холодну пору року норми витрат палива підвищуються за підпунктом 3.1.1 Норм № 43, і залежить таке підвищення від фактичної температури повітря навколишнього середовища.

Залежно від фактичної середньої (для звітного періоду експлуатації) температури повітря в межах певного діапазону за даними Укргідрометцентру, інших достовірних офіційних джерел або за результатами належно задокументованих власних вимірювань установи застосовують надбавку до норм витрат палива (абз. 1 прим. 1 до пп. 3.1.1 Норм № 43).

Надбавка до норм витрат палива в холодну пору року є такою:

·         від 0 °C (включно) і до – 5 °C включно — до 2%;

·         нижче ніж – 5 °C і до – 10 °C включно — до 4%;

·         нижче ніж – 10 °C і до – 15 °C включно — до 6%;

·         нижче ніж – 15 °C і до – 20 °C включно — до 8%;

·         нижче ніж – 20 °C і до – 25 °C включно — до 10%;

·         нижче ніж – 25 °C — до 12%.

Розраховуючи норми списання палива, можна брати значення середньодобової температури або за потреби середньої температури за певну частину доби (ніч, ранок, день, вечір) чи їх комбінації (наприклад, середня температура за ранок — день або за ранок — день — вечір), що припадає на час експлуатації автотранспортного засобу.

Середнє значення температури встановлюють за показниками на час початку і кінця руху транспортного засобу, відображеного в первинних документах.

Також можна виділяти окремі періоди (час) експлуатації та пробіг, що йому відповідає, з установленням на ці періоди (частину маршруту) індивідуальних значень надбавки (наприклад, рух у нічний час в холодну пору року при температурі, що є значно нижчою за середньодобову).

Якщо установа проводить власне вимірювання температури, вона призначає для цього відповідальну особу. При цьому важливо пам’ятати, що температурні показники, зафіксовані установою, не повинні мати містити істотних розбіжностей з даними Укргідрометцентру.

Наказом керівника установи обумовлюють рішення про застосування фіксованого значення надбавки з першого дня встановлення мінусової температури у відповідному діапазоні або ж про щоденний її перегляд залежно від коливань температури та фактичних потреб.

Зауважимо: якщо на вулиці температура істотно підвищилася порівняно з температурою на момент впровадження в установі надбавки, таку надбавку не застосовують для списання палива (принаймні на рівні раніше встановленого значення).

Тобто коли температура часто змінюється (є частими її коливання біля нульової позначки з постійним підвищенням до плюсової), ліпше або взагалі не використовувати надбавку, або ж переглядати її щодня залежно від фактичної температури повітря.

Отже, встановлення надбавки для списання палива в умовах плюсової температури є необгрунтованим. На цьому наполягало Мінтрансзв’язку в листі від 10.11.2009 № 5391-01/07/19-09.

Якщо ж установа під час списання палива застосувала надбавку до норм витрат палива, не маючи для цього документального підтвердження, це може призвести до негативних наслідків. Під час проведення ревізії перевіряльники визнають таке списання палива — понаднормовим. Що саме обов’язково перевірять перевіряльники і чим це загрожуватиме установі — читайте у статті Л. Кравченко «На те щука в річці, щоб карась не дрімав, або Як ревізори перевіряють списання палива».



Ваша персональна добірка.

    Підписка на статті

    Підпишіться на розсилку, аби не прогавити жодної важливої та цікавої статті. Це БЕЗПЛАТНО. З нашою допомогою працювати легше!

    Освітні заходи

    Освітні заходи

    Отримайте нові знання

    Взяти участь

    Інтернет-магазин

    Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями

    Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями з передплати і станьте читачем тижневика «Головбух:БЮДЖЕТ» та журналів «Головбух: Праця та зарплата» і «Держзакупівлі» просто зараз

    Живе спілкування з редакцією




    Розсилка









    © Головбух: Бюджет, 2017. Усі права захищено
    Повне або часткове копіювання будь-яких матеріалів порталу, цитування, публікація їх анотованих оглядів допускаються лише з письмового дозволу редакції порталу

    Тижневик «Головбух: Бюджет», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14859-3830Р від 29.01.2009

    Журнал «Держзакупівлі», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 18739-7539Р від 14.02.2012

    Журнал «Головбух: праця та зарплата», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14961-3933 ПР від 05.03.2009

    
    • Ми в соцмережах
    Коте теж здивований, але…


    він знає, що зареєструється і скачає файли.
    57 секунд на реєстрацію – і Ви теж зможете скачувати необхідні документи, форми, зразки тощо



    У мене є пароль
    нагадати
    Пароль надіслано на пошту
    Ввести
    Я тут вперше
    на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
    Введіть ел. пошту або логін
    Неправильний логін або пароль
    Неправильний пароль
    Введіть пароль
    Oops!.. Але публікацію можуть бачити лише зареєстровані користувачі



    Приділіть лише 57 секунд реєстрації – і читатимете статті, актуальні запитання та відповіді на них


    У мене є пароль
    нагадати
    Пароль надіслано на пошту
    Ввести
    Я тут вперше
    на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
    Введіть ел. пошту або логін
    Неправильний логін або пароль
    Неправильний пароль
    Введіть пароль