Добрими намірами вимощена дорога в пекло, або Як у березні перерахувати зарплату грудня

212
Бюджетна установа у грудні 2015 року не підвищила посадові оклади держслужбовців, адже трактування Постанови КМУ № 1013 доволі неоднозначні. Однак Уряд іншою постановою — від 11.02.2016 № 77 — уточнив, що підвищення потрібно було зробити. Ситуація ускладнена ще й тим, що бюджетна установа у своїй діяльності має керуватись нормами Бюджетного кодексу України. А вони, зокрема, забороняють у поточному бюджетному періоді нараховувати заробітну плату за минулий бюджетний період.

Одразу на думку спадає вислів: «Рука давця не збідніє до кінця». А як інакше можна охарактеризувати ситуацію, яка наприкінці 2015 року запаморочила голови бухгалтерам бюджетних установ. А конкретніше — бухгалтерам держорганів та органів місцевого самоврядування.

Саме вони потрапили під жорна постанови КМУ «Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких нормативно-правових актів» від 09.12.2015 № 1013 (далі — Постанова № 1013).

Ідея була начебто чудова: з 1 грудня 2015 року у межах видатків на оплату праці, затверджених у кошторисах, на 25% підвищити посадові оклади керівних працівників, спеціалістів і службовців органів виконавчої влади, місцевого самоврядування, прокуратури та інших органів. Однак, коли почали втілювати її на практиці, з’ясувалося, що все не так просто.

Каменем спотикання стала лаконічна, стисла норма пункту 1 Постанови № 1013:

«3) у межах видатків на оплату праці, затверджених у кошторисах органів виконавчої влади, місцевого самоврядування, прокуратури та інших органів, за рахунок виплат, пов’язаних з індексацією, надбавок, доплат, премій підвищуються на 25% посадові оклади керівних працівників, спеціалістів і службовців, розміри яких затверджено:

…додатками 1-37, 431, 432, 48-55 до постанови КМУ від 09.03.2006 № 268».

На жаль, останнім часом усе більше з’являється прецедентів, коли одну й ту саму норму прочитають кілька фахівців одного профіля, а висновки кожен зробить свої. І навіть — протилежні, з урахуванням власного досвіду та за власною логікою. Теж саме сталося і в грудні 2015 року.

Що мав на увазі нормотворець, коли видавав на гора наведену норму, відомо тільки йому одному. Прочитавши її, практики-бухгалтери поділилися на клуби за ризиками:

  • відчайдушні — підвищили посадові оклади своїм працівникам;
  • обережні — не змінили посадові оклади працівників.

Упевнені, телефони профільного трудового відомства були тоді не те що червоними, вони були ще й геть гарячими від кількості звернень бідолашних бухгалтерів.

Треба дати шану фахівцям Мінсоцполітики. Як ніколи, вони оперативно відреагували на ситуацію та поділилися з бухгалтерською спільнотою своїм баченням. Щоправда, зробили це листом (див. лист від 16.12.2015 № 19113/0/14-15/13).

Однак і тут є доречним вислів: «Хотіли, як краще, а вийшло, як завжди». Хіба ж візьме до уваги лист, що має інформаційний характер, володар бюджетної скарбниці (обласного, районного, міського рівня тощо), повноваження якого дозволяють з двох бід — затвердити штатні розписи з підвищеними окладами чи відмовити та залишити все, як є, — обрати меншу, тобто економрежим.

За порадами у такій ситуації до нас з розпачем зверталися бухгалтери бюджетних установ. Наша відповідь була такою: із 01.12.2015 потрібно підвищувати посадові оклади, встановлені у штатних розписах. Тобто посадові оклади держслужбовців, фахівців та службовців, посадових осіб органів місцевого самоврядування, які у вересні 2015 року встановлено на рівні 1378 грн., мали зрости з 1378 до 1723 грн. На це тижневик «Головбух:БЮДЖЕТ» своєчасно зорієнтував своїх читачів у публікації «Упорядковуємо структуру зарплати працівникам бюджетних установ за ЄТС та держорганів» № 47/2015.

Повернення до витоків

Аби уникнути різних підходів до визначення посадових окладів працівників, КМУ прийняв постанову «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 р. № 1078 і від 9 грудня 2015 р. № 1013» від 11.02.2016 № 77 (далі — Постанова № 77), що набрала чинності 24.02.2016.

У ній йдеться, що керівники державних та інших органів, які не провели відповідне підвищення посадових окладів, мають здійснити перерахунок заробітної плати працівників (УВАГА!) за грудень 2015 року та за січень — лютий 2016 року.

Проте у цій ситуації на арені з’яв­ляється усіма забутий та попраний (далі розповімо про це докладніше) Бюджетний кодекс України (БК). Річ у тім, що норми бюджетного законодавства позбавляють бюджетну установу можливості
у поточному бюджетному періоді (році) нараховувати заробітну плату за минулий бюджетний період. Пояснимо чому.

Нарахування — лише в межах бюджетного періоду

Частиною першою статті 3 БК визначено, що бюджетний період для всіх бюджетів, що складають бюджетну систему України, становить один календарний рік, який починається 1 січня кожного року і закінчується 31 грудня того ж року.

Тож якщо бюджетний період закінчився, у наступному періоді нараховувати та виплачувати заробітну плату за цей період неприпустимо. А проводити виплати за минулі бюджетні періоди можна лише за наявності заборгованості, зареєстрованої за такими виплатами в органах Казначейства та відображеної у формі № 7д, № 7м «Звіт про заборгованість за бюджетними коштами» (додаток 11 до Порядку складання фінансової, бюджетної та іншої звітності розпорядниками та одержувачами бюджетних коштів, затвердженого наказом Мінфіну від 24.01.2012 № 44).

Змоделюємо ситуацію, коли керівник установи приймає рішення у поточному періоді (березень 2016 року) виплатити заробітну плату, нараховану за минулий бюджетний період (грудень 2015 року), без зареєстрованої заборгованості. Будьте певні, що свого часу ревізори в актах ревізії виплачену суму заробітної плати визнають як виплачену незаконно на порушення статті 3 БК.

Санкції ревізорів

Якщо установа донарахує заробітну плату у поточному бюджетному періоді за минулий, до неї за результатами ревізії застосують заходи впливу за порушення бюджетного законодавства.

Також фінінспектори у межах наданих їм повноважень можуть вжити заходи для притягнення до адміністративної відповідальності працівників, дії яких призвели до порушення установою бюджетного законодавства.

А от незаконно виплачену у поточному бюджетному періоді за минулий бюджетний період суму донарахованої заробітної плати на вимогу фінінспекторів доведеться повернути до бюджету.

Такі, на жаль, реалії сьогодення. І ми з ними маємо рахуватися. Утім, у просторі періодичних друкованих видань з’явилися експертні поради, які скеровують бухгалтерів хибним шляхом. Доведемо це.

Зміна структури заробітної плати

Перша хибна порада. Не робити донарахування заробітної плати за грудень 2015 року, а просто змінити структуру заробітної плати. Для цього потрібно внести відповідні зміни до наказів керівника, що встановлювали розміри премій (надбавок) у грудні 2015 року.

Контраргумент редакції. Такий підхід не узгоджується з нормами Кодексу законів про працю України.

У грудні 2015 року заробітну плату працівникам нараховували на підставі штатного розпису, наказів керівника про встановлення певних розмірів надбавок, доплат, премій. Якщо при нарахуванні цих складових заробітної плати бухгалтер не припустився лічильних помилок, то роботодавець не має жодних підстав для зменшення їх розміру.

Зміна структури передбачає зменшення однієї виплати або її скасування (приміром, премії) та збільшення розміру посадового окладу. Виплата премії у грудні 2015 року з правової точки зору була цілком законною. У зв’язку зі зменшенням розміру грудневої премії, що її працівник отримав на руки, та недонарахуванням посадового окладу він може звернутися до суду. За таких обставин суд прийме рішення на користь працівника.

Не виключаємо, що керівник установи може переконати працівників пожертвувати частиною премії для донарахування посадового окладу. Утім, досягнути бажаного (тобто у такий спосіб збільшити суми посадового окладу та інших виплат) йому не вдасться.

У разі добровільного повернення працівниками цьогоріч на рахунок установи частини отриманої у грудні 2015-го премії, такі кошти мають бути перераховані до бюджету (ст. 3 БК). На це ми звертали увагу читачів у публікації «Перерахунок лікарняних наприкінці року: уникаємо помилок» № 08/2015.

Донарахування заробітної плати без бюджетних асигнувань

Інші хибні поради. В установи немає жодних підстав збільшувати посадові оклади працівникам, зменшуючи інші грудневі виплати. Їй достатньо звернутися до головного розпорядника з проханням виділити в поточному році додаткові асигнування на оплату праці (з урахуванням підвищення посадових окладів із грудня 2015 року).

Можна також донарахувати посадові оклади за грудень 2015 року, січень — лютий 2016 року навіть у разі, якщо не вдалося збільшити асигнування на зарплату, завдяки зверненню до головного розпорядника бюджетних коштів, економії заробітної плати за іншими статтями тощо (тобто без бюджетних асигнувань).

Якщо ж додаткових асигнувань від головного розпорядника установа не дочекалася, то донарахований та невиплачений посадовий оклад протягом поточного року потрібно обліковувати за кредитом субрахунку 661 «Розрахунки із заробітної плати». І лише за наявності в обліку кредиторської заборгованості бухгалтер зможе включити витрати на її погашення до розрахунку потреби в коштах на заробітну плату на наступний рік.

Контраргументи редакції. Як, скажіть нам, бухгалтер може обліковувати таку кредиторську заборгованість, якщо без бюджетних асигнувань вона не підлягає реєстрації в органах Державної казначейської служби України (далі — органи Казначейства)? Тобто, аби включити витрати на погашення такої заборгованості до розрахунку потреби в коштах на заробітну плату на наступний рік, бухгалтер має показати небюджетну заборгованість у річній звітності установи?

А чи знають порадники, що у разі, коли за даними річного звіту про виконання державного та місцевих бюджетів у головного розпорядника бюджетних коштів є кредиторська заборгованість, що виникла за рахунок взяття зобов’язань без відповідних бюджетних асигнувань або з порушенням норм, установлених БК, законодавчими та іншими нормативно-правовими актами в частині перевищення повноважень, органи Казначейства надають інформацію про неї у розрізі розпорядників бюджетних коштів до органів Держфінінспекції для вжиття заходів згідно з вимогами законодавства України (п. 5.3 Порядку реєстрації та обліку бюджетних зобов’язань розпорядників бюджетних коштів та одержувачів бюджетних коштів в органах Державної казначейської служби України, затвердженого наказом Мінфіну від 02.03.2012 № 309).

Тобто про взяття зобов’язань без бюджетних асигнувань буде повідомлено органам Держфінінспекції, і для вжиття заходів ревізори проведуть позапланову ревізію фінансово-господарської діяльності установи.

До того ж, нарахувавши у повному розмірі посадові оклади працівникам без бюджетних асигнувань, установа порушить бюджетне законодавство (а саме частину першу статті 51 БК).

Отже, взяття таких зобов’язань є порушенням бюджетного законодавства. Витрати бюджету на покриття таких зобо­в’язань не здійснюються (ч. 4 ст. 48 БК). Ба більше, включати такі зобов’язання до розрахунків потреби в бюджетних коштах на наступний рік не можна.

Не все так погано, або Нитка Аріадни

Щойно ми розклали по поличках як пропоновані поради, апологети яких, звісно ж, мали на меті вирішення такої складної для бюджетної установи ситуації, так і наслідки, що чекають на установу, коли вона донарахує у такий спосіб заробітну плату працівникам.

Якщо керівник установи прийме рішення не проводити перерахунку заробітної плати працівникам за грудень 2015 року (бо це суперечить БК), то ревізори під час ревізії в установі донарахують потрібні суми працівникам. Адже вони трактуватимуть їх, як недоотримання працівниками заробітної плати на порушення підпункту 3 пункту 1 Постанови № 1013. І установа не зможе оскаржити такі дії ревізорів, оскільки підвищення посадових окладів у грудні 2015 року передбачено нормативно-правовими актами.

Не зайве нагадати, що ревізори під час оформлення результатів ревізії порушення законодавства, яких припустилася установа, фіксують в констатуючій частині акта ревізії. При цьому вони обов’язково посилаються на норми законів чи інших нормативно-правових актів, які порушено, та зазначають винних у їх допущенні осіб (абз. 5 п. 35 Порядку проведення інспектування Державною фінансовою інспекцією, її територіальними органами, затвердженого постановою КМУ від 20.04.2006 № 550). А щоб встановити винних осіб, ревізори під час ревізії в установі всебічно досліджують виявлені порушення, пояснення, отримані від працівників, причетних до них, посадові інструкції працівників тощо.

Тож, хочемо ми того чи не хочемо, але мають бути винні особи, які стали заручниками ситуації під впливом фінансового органу чи-то посадових осіб установи, які неправильно зрозуміли глибокий зміст, вкладений нормотворцями.

Якби Постанова № 1013 не зобов’я­зувала підвищувати посадові оклади у грудні 2015 року, ніколи б на світ не з’явив­ся норматив (Постанова № 77), що штовхає бухгалтера на порушення бюджетного законодавства. А саме, спонукає донарахувати заробітну плату у поточному бюджетному періоді за минулий.

Для законного виходу з цієї ситуації установа має донарахувати заробітну плату за грудень 2015 року за рахунок посадової особи, яка припустилась помилки (так би мовити, визнана умовно винною).

Тобто така посадова особа внесе кошти на реєстраційний рахунок установи, що і стануть джерелом для виплати донарахованих сум за грудень 2015-го. А бухгалтер донарахування заробітної плати за грудень 2015 року спрямує бухгалтерськими проведеннями не на видатки установи поточного року, а на розрахунки з умовно винною особою. А як поповнити джерело коштів умовно винної посадової особи, досвідчений бухгалтер за підтримки керівника установи завжди знайде.

У такому разі підстав для трактування порушення бюджетного законодавства у ревізорів не буде. Адже установа здійснила донарахування суми заробітної плати за грудень 2015-го не за рахунок асигнувань поточного бюджетного періоду, а за рахунок іншого джерела (тобто виправила помилку самостійно).

А от із донарахуванням заробітної плати за січень — лютий 2016 року проблем не виникає. Проводити перерахунок заробітної плати протягом поточного бюджетного періоду установа може без будь-яких перешкод. Як джерело таких виплат, згодяться і збільшення бюджетних асигнувань фонду оплати праці головним розпорядником бюджетних коштів, і економія фонду оплати праці.

Як бачите, базуючись лише на нормах законодавства, ми довели, що спровокована Постановою № 77 ситуація із підвищенням посадових окладів працівникам за грудень 2015-го є патовою. Водночас запропонували порятунок у цій, здавалось би, безвихідній ситуації. І зауважте — за таких дій посадові особи установи жодним чином не порушать бюджетного законодавства.

Тетяна ПІДНЕБЕСНА,

головний редактор тижневика «Головбух:БЮДЖЕТ»

Людмила КРАВЧЕНКО,

керівник експертної групи МЦФЕР: Головбух



Ваша персональна добірка.

    Підписка на статті

    Підпишіться на розсилку, аби не прогавити жодної важливої та цікавої статті. Це БЕЗПЛАТНО. З нашою допомогою працювати легше!

    Освітні заходи

    Освітні заходи

    Отримайте нові знання

    Взяти участь

    Інтернет-магазин

    Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями

    Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями з передплати і станьте читачем тижневика «Головбух:БЮДЖЕТ» та журналів «Головбух: Праця та зарплата» і «Держзакупівлі» просто зараз

    Живе спілкування з редакцією












    © Головбух: Бюджет, 2017. Усі права захищено
    Повне або часткове копіювання будь-яких матеріалів порталу, цитування, публікація їх анотованих оглядів допускаються лише з письмового дозволу редакції порталу

    Тижневик «Головбух: Бюджет», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14859-3830Р від 29.01.2009

    Журнал «Держзакупівлі», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 18739-7539Р від 14.02.2012

    Журнал «Головбух: праця та зарплата», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14961-3933 ПР від 05.03.2009

    
    • Ми в соцмережах
    Коте теж здивований, але…


    він знає, що зареєструється і скачає файли.
    57 секунд на реєстрацію – і Ви теж зможете скачувати необхідні документи, форми, зразки тощо



    У мене є пароль
    нагадати
    Пароль надіслано на пошту
    Ввести
    Я тут вперше
    на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
    Введіть ел. пошту або логін
    Неправильний логін або пароль
    Неправильний пароль
    Введіть пароль
    Oops!.. Але публікацію можуть бачити лише зареєстровані користувачі



    Приділіть лише 57 секунд реєстрації – і читатимете статті, актуальні запитання та відповіді на них


    У мене є пароль
    нагадати
    Пароль надіслано на пошту
    Ввести
    Я тут вперше
    на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
    Введіть ел. пошту або логін
    Неправильний логін або пароль
    Неправильний пароль
    Введіть пароль