Операційна оренда: обліковуємо основні засоби з урахуванням змін

464
Із нового року запроваджено національне положення бухобліку «Оренда». Окрім цього, наразі діє новий План рахунків. Усе це вплинуло, зокрема, на облік операційної оренди. Розповімо, як саме ці нормативні зміни вплинуть на облік операційної оренди у бюджетних установ — орендарів та орендодавців.

Бюджетні установи з січня 2017 року облік операцій, пов’язаних з  орендою державного майна, у т. ч. з операційною орендою, мають вести за Національним положенням (стандартом) бухгалтерського обліку в державному секторі 126 «Оренда», затвердженим наказом Мінфіну від 24.12.2010 № 1629 (далі — НП(с)БОДС 126).

Операційна оренда — це оренда інша, ніж фінансова (яка передбачає передачу орендарю всіх ризиків та вигід, пов’язаних з правом користування та володіння активом).

Варто зауважити, що на окремі операції, пов’язані з операційною орендою основних засобів, вимоги національних стандартів Мінфін поширив ще з 2015 року.

Йдеться про вимоги розділу IV «Облік основних засобів в оренді» Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку основних засобів суб’єктів державного сектору, затверджених наказом Мінфіну від 23.01.2015 № 11. Тепер ці норми продубльовані у розділах ІІІ, V НП(с)БОДС 126.

Тож запровадження НП(с)БОДС 126 з 01.01.2017 не змінює обліку з операційної оренди основних засобів, ані для орендарів, ані для орендодавців.

І, як і раніше (тобто з 2015 року), продовжать вести облік, зокрема установи-орендарі, активів, отриманих в операційну оренду, та витрат на поліпшення об’єкта операційної оренди. Не зміняться основні засади обліку і в орендодавців стосовно активів, переданих в операційну оренду, та доходу від операційної оренди.

То що ж тоді змінилося в обліку?

Операції з операційної оренди на нових субрахунках

Із 01.01.2017 змінилися субрахунки та їх кореспонденція, за якими бюджетні установи мають обліковувати операції, пов’язані з операційною орендою.

Адже, як відомо, бюджетні установи тепер застосовують:

  •  План рахунків бухгалтерського обліку в державному секторі, затверджений наказом Мінфіну від 31.12.2013 № 1203;
  •  Типову кореспонденцію субрахунків бухгалтерського обліку для відображення операцій з активами, капіталом та зобов’язаннями розпорядниками бюджетних коштів та державними цільовими фондами, затверджену наказом Мінфіну від 24.12.2010 № 1629.

Зауважимо: за потреби можна застосовувати і власну кореспонденцію субрахунків, не передбачену Типовою кореспонденцією. Головне — при її введенні зберегти єдині методологічні засади, визначені НП(с)БОДС та іншими нормативно-правовими актами з бухобліку, та прописати цю кореспонденцію у власному розпорядчому документі про облікову політику.

Нюанси  визнання та відображення орендарем й орендодавцем у бухобліку операцій, пов’язаних з операційною орендою, розглянемо у  робочій ситуації.

Ситуація

Бухгалтерська служба бюджетної установи 16.02.2017 отримала примірник Акта приймання-передачі основних засобів.

Цим актом оформлено операцію, за якою бюджетна установа отримала в операційну оренду два приміщення адмінбудівлі, що перебувають на балансі іншої бюджетної установи.

В акті зазначено, що загальна площа орендованих приміщень становить 35 м2, а їх вартість — 463 750 грн. Разом з актом бухгалтерська служба отримала:

  •  договір оренди від 16.01.2017 № 1, де вказано що орендодавцем індивідуально визначеного майна, яке належить до державної власності, є Регіональне відділення Фонду державного майна;
  •  рахунок на оплату орендної плати за два місяці (січень, лютий) на суму 800 грн;
  •  договір про відшкодування витрат орендодавця на утримання орендованого майна та надання комунальних послуг орендарю від 23.01.2017 № 2;
  •  рахунок на відшкодування витрат, пов’язаних з утриманням орендованого майна та наданням комунальних послуг, на суму 293,40 грн.

Умовами договору оренди передбачено, що він діє до 31.12.2017, розмір місячної орендної плати становить 400 грн. (без ПДВ). Орендну плату орендар має перераховувати на спеціальний реєстраційний рахунок установи-балансоутримувача щомісяця у термін до 25 числа. Своєю чергою, установа-балансоутримувач має перерахувати до державного бюджету 50% від цієї суми, тобто 200 грн., протягом трьох днів після її надходження.

Потрібно відобразити операції, пов’язані з передачею в операційну оренду приміщень адмінбудівлі, у бухгалтерському обліку орендаря та балансоутримувача за умови, що бюджетні установи не зареєстровані платниками ПДВ.

Розв’язання

Бухгалтерський облік операцій, пов’язаних з передачею в операційну оренду приміщень адмінбудівлі, покажемо окремо для балансоутримувача та орендаря.

Детально про бухгалтерський облік операційної оренди у балансоутримувача читайте у статті Ф. Іскрижицької «Обліковуємо об’єкти оренди та орендні операції по-новому».

Детально про бухгалтерський облік операційної оренди  у балансоутримувача читайте у статті Ф. Іскрижицької «Обліковуємо об’єкти оренди та орендні операції по-новому».

Облік операційної оренди в установи-орендаря

Установа-орендар отримані в операційну оренду приміщення адмінбудівлі обліковує на позабалансовому рахунку 011 «Орендовані основні засоби розпорядників бюджетних коштів» за вартістю, зазначеною в договорі про оренду.

Орендні платежі установа-орендар визнає витратами протягом усього строку оренди (п. 3 розд. ІІІ НП(с)БОДС 126).

При цьому витрати на поліпшення (модернізацію, модифікацію, добудову, дообладнання, реконструкцію тощо) об’єкта операційної оренди (орендованих приміщень) вона має відобразити як капітальні інвестиції у створення (будівництво) іншого необоротного матеріального активу. Утім — лише тоді, коли це поліпшення зумовить збільшення майбутніх економічних вигід від використання об’єкта операційної оренди (приміщень) порівняно із первісно очікуваними (п. 2 розд. ІІІ НП(с)БОДС 126).

Кореспонденцію субрахунків з обліку операційної оренди, тобто з бухобліку операцій пов’язаних з отриманням в операційну оренду приміщень адмінбудівлі, у орендаря покажемо в Таблиці.

Таблиця

Кореспонденція субрахунків з відображенням у бухобліку операцій, пов’язаних з отриманням майна в операційну оренду

Зміст операції

Кореспонденція субрахунків

Сума, грн.

Підстава

Д-т/

надходження

К-т/

вибуття

Відображено на позабалансовому рахунку отримані в операційну оренду приміщення

011 «Орендовані основні засоби розпорядників бюджетних коштів»

-

463 750,00

П. 1 розд. ІІІ НП(с)БОДС 126

Відображено згідно з рахунком, отриманим від балансоутримувача, заборгованість з:

·  орендної плати

8013 «Матеріальні витрати» (КЕКВ** 2240 «Оплата послуг (крім комунальних»)

6415 «Розрахунки з іншими кредиторами»

800,00

П. 3 розд. ІІІ НП(с)БОДС 126

·  відшкодування витрат, пов’язаних з утриманням орендованого майна, які зобов’язаний проводити орендар

8013 «Матеріальні витрати» (КЕКВ** 2270 «Оплата комунальних послуг та енергоносіїв»)

6415 «Розрахунки з іншими кредиторами»

293,40

П. 3 розд. V НП(с)БОДС 126, п. 5.13***

Умовні скорочення:

Типовий договір — Типовий договір оренди індивідуально визначеного (нерухомого або іншого) майна, що належить до державної власності, затверджений наказом Фонду державного майна України від 23.08.2000 № 1774

Як бачимо, підходи до відображення в обліку операційної оренди, зокрема, основних засобів, отриманих в оренду, а також господарських операцій, пов’язаних з операційною орендою, у бухобліку орендаря не змінилися. Змінилися лише субрахунки обліку витрат, зобов’язань та рахунок позабалансового обліку, на якому їх нині обліковують.



Ваша персональна добірка.

    Підписка на статті

    Підпишіться на розсилку, аби не прогавити жодної важливої та цікавої статті. Це БЕЗПЛАТНО. З нашою допомогою працювати легше!

    Освітні заходи

    Освітні заходи

    Отримайте нові знання

    Взяти участь

    Інтернет-магазин

    Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями

    Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями з передплати і станьте читачем тижневика «Головбух:БЮДЖЕТ» та журналів «Головбух: Праця та зарплата» і «Держзакупівлі» просто зараз

    Живе спілкування з редакцією




    Розсилка









    © Головбух: Бюджет, 2017. Усі права захищено
    Повне або часткове копіювання будь-яких матеріалів порталу, цитування, публікація їх анотованих оглядів допускаються лише з письмового дозволу редакції порталу

    Тижневик «Головбух: Бюджет», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14859-3830Р від 29.01.2009

    Журнал «Держзакупівлі», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 18739-7539Р від 14.02.2012

    Журнал «Головбух: праця та зарплата», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14961-3933 ПР від 05.03.2009

    
    • Ми в соцмережах
    Коте теж здивований, але…


    він знає, що зареєструється і скачає файли.
    57 секунд на реєстрацію – і Ви теж зможете скачувати необхідні документи, форми, зразки тощо



    У мене є пароль
    нагадати
    Пароль надіслано на пошту
    Ввести
    Я тут вперше
    на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
    Введіть ел. пошту або логін
    Неправильний логін або пароль
    Неправильний пароль
    Введіть пароль
    Oops!.. Але публікацію можуть бачити лише зареєстровані користувачі



    Приділіть лише 57 секунд реєстрації – і читатимете статті, актуальні запитання та відповіді на них


    У мене є пароль
    нагадати
    Пароль надіслано на пошту
    Ввести
    Я тут вперше
    на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
    Введіть ел. пошту або логін
    Неправильний логін або пароль
    Неправильний пароль
    Введіть пароль