Принципи публічних закупівель, або чого хоче від замовників Закон

466
Під час проведення публічних закупівель замовники мають чітко слідувати встановленим закупівельним законодавством правилам. А дотримання ними принципів закупівель покликане забезпечити головну мету — відкритість і прозорість закупівельного процесу. Бо ж недарма розробники електронної системи закупівель часто повторювали, що головний принцип ProZorro звучить так: «Всі бачать все».

Під час закупівлі товарів, робіт і послуг для потреб держави та територіальної громади нині жоден замовник не зможе обійтися без норм Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі — Закон про публічні закупівлі). Чи точніше — не може обійти норми Закону.

Запроваджуючи в дію Закон про публічні закупівлі та проведення закупівель через електронну систему Prozorro, нормотворці передусім прагнули через прозорість закупівель забезпечити їх ефективність, створити конкурентне середовище у сфері публічних закупівель, запобігти проявам корупції.

А щоб замовники не забували про головну мету прозорих закупівель, окремою статтею Закону для них прописані принципи закупівель. І пам’ятати про них слід протягом усього закупівельного процесу: від планування до укладення договору про закупівлю.

На принципах закупівель, яких має дотримувати замовник під час закупівель 2017 року, зупинимося докладніше в цій статті. Спробуємо за порадами розробників Проекту гармонізації системи державних закупівель в Україні зі стандартами ЄС проаналізувати, чого саме вимагає Закон про публічні закупівлі, зобов’язуючи замовників чітко їх дотримуватися.

Дотримувати принципів закупівель потрібно не лише тід час здійснення надпорогових закупівель товарів, робіт і послуг, а й у разі допорогів.

Отже, стаття 3 Закону про публічні закупівлі містить вказівку, аби замовники здійснювали закупівлі за такими принципами:

Принцип 1. Добросовісна конкуренція серед учасників

Норми Закону про публічні закупівлі передбачають вільну конкуренцію серед учасників. І замовник має її підтримувати.

Утім, іноді створити ситуацію з недобросовісною конкуренцією можуть самі учасники. Трапляється, що учасники торгів домовляються між собою про узгоджені дії при участі у торгах (змова між учасниками).

У ситуації зі змовою між учасниками замовник має своєчасно відреагувати (скажімо, у разі участі пов’язаних осіб). Важливими є також відповідні дії АМКУ, що встановлять факт змови та забезпечать внесення таких суб’єктів господарювання до реєстру відомостей про рішення органів Комітету щодо визнання вчинення суб’єктами господарювання порушень законодавства про захист економічної конкуренції.

Принцип 2. Максимальна економія та ефективність

Принцип максимальної економії та ефективності є одним найважливіших принципів закупівель.

На чому насамперед має зупинитися замовник, коли встановлює технічні вимоги до предмета закупівлі, — на  «максимальній економії» чи «максимальній ефективності».

Звичайно, про потребу економити бюджетні кошти, потрібно завжди пам’ятати.

Проте замовник має усвідомити, що без зваженого підходу до формування технічних вимог можна закупити менш якісний предмет закупівлі. Як наслідок, замовник отримає низьку ефективність закупівлі, а з часом — змушений буде додатково витрачати кошти через значні витрати на експлуатацію чи використання придбаного товару (роботи, послуги) за нібито низькою ціною.

Отже, замовник має подбати про найефективніше витрачання бюджетних коштів, не забуваючи, при цьому про економію.

Принцип 3. Відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель

Замовник дотримує цього принципу через оприлюднення документів з питань закупівель на веб-порталі Уповноваженого органу. Так забезпечується вільний доступ до документації, розмішеної на веб-порталі Уповноваженого органу та авторизованих електронних майданчиках.

Принцип 4. Недискримінація учасників

Для дотримання принципу недискримінації учасників під час проведення процедур закупівель замовник повинен, зокрема:

  • забезпечити рівні умови для участь у процедурах закупівель вітчизняним та іноземним учасникам;
  • перевірити, аби його тендерна документація не містила вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників. Наприклад, вимоги про місцезнаходження учасника торгів лише у певному регіоні, вимоги, що обмежують конкуренцію в технічній специфікації.
  • не застосовувати під час переговорів дискримінаційний підхід до різних учасників та розкривати іншим учасникам запропоновані рішення або іншу конфіденційну інформацію, отриману від учасника, який бере участь у переговорах, без його згоди.

Принцип 5. Об’єктивна та неупереджена оцінка тендерних пропозицій

Цей принцип важливий для того, аби отримати оптимальний результат закупівлі.

Замовник має забезпечити рівне та об’єктивне ставлення до всіх учасників.

Принцип 6. Запобігання корупційним діям і зловживанням

Боротьба з корупцією наразі є одним із найпріоритетніших завдань державної політики. Проведення закупівель через електронну систему ProZorro є вагомим кроком у боротьбі проявами корупції в сфері  закупівель, що раніше часто трималася на особистих домовленостях і закритості.

Самі по собі конкурсні механізми у сфері публічних закупівель мають запобігти проявам корупції. Також запобігти корупційним діям покликана встановлена законодавством відповідальність посадових осіб замовника та учасника за порушення законодавства у цій сфері.

Замовник дотримується цього принципу передусім шляхом забезпечення прозорості і доступності інформації про закупівлі, підзвітності та контролю у сфері закупівель.

Для цього він:

  • оприлюднює в електронному вигляді максимально можливу кількість документів, пов’язаних із закупівлями;
  • звітує про проведені закупівлі.

Увага!

Суб’єкти господарювання за вчинені ними корупційні та інші правопорушення не допускаються до участі у торгах.



Ваша персональна добірка.

    Підписка на статті

    Підпишіться на розсилку, аби не прогавити жодної важливої та цікавої статті. Це БЕЗПЛАТНО. З нашою допомогою працювати легше!

    Освітні заходи

    Освітні заходи

    Отримайте нові знання

    Взяти участь

    Інтернет-магазин

    Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями

    Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями з передплати і станьте читачем тижневика «Головбух:БЮДЖЕТ» та журналів «Головбух: Праця та зарплата» і «Держзакупівлі» просто зараз

    Живе спілкування з редакцією












    © Головбух: Бюджет, 2017. Усі права захищено
    Повне або часткове копіювання будь-яких матеріалів порталу, цитування, публікація їх анотованих оглядів допускаються лише з письмового дозволу редакції порталу

    Тижневик «Головбух: Бюджет», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14859-3830Р від 29.01.2009

    Журнал «Держзакупівлі», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 18739-7539Р від 14.02.2012

    Журнал «Головбух: праця та зарплата», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14961-3933 ПР від 05.03.2009

    
    • Ми в соцмережах
    Коте теж здивований, але…


    він знає, що зареєструється і скачає файли.
    57 секунд на реєстрацію – і Ви теж зможете скачувати необхідні документи, форми, зразки тощо



    У мене є пароль
    нагадати
    Пароль надіслано на пошту
    Ввести
    Я тут вперше
    на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
    Введіть ел. пошту або логін
    Неправильний логін або пароль
    Неправильний пароль
    Введіть пароль
    Oops!.. Але публікацію можуть бачити лише зареєстровані користувачі



    Приділіть лише 57 секунд реєстрації – і читатимете статті, актуальні запитання та відповіді на них


    У мене є пароль
    нагадати
    Пароль надіслано на пошту
    Ввести
    Я тут вперше
    на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
    Введіть ел. пошту або логін
    Неправильний логін або пароль
    Неправильний пароль
    Введіть пароль