Які переваги отримають замовники, що проводитимуть централізовані закупівлі

378
Закупівлі через централізовані закупівельні організації стартували — ЦЗО оголосила про перший тендер. Маємо надію на його успішне проведення. Адже від результатів роботи першої ЦЗО залежить запровадження централізованих закупівель для усіх замовників. Розповімо, які переваги отримають у такому разі замовники.

Закупівельники час від часу згадують про те, що часто їхнім особам, відповідальним за проведення процедур закупівель, було б добре мати кращий рівень знань у проведенні закупівель.

Зазвичай у тендерному комітеті замовника — його працівники, які разом із своїми основними обов’язками, виконують додаткові  з організації та проведення процедур закупівель. І часто така додаткова робота не оплачується. Тож стимулу  в таких членів тендерного комітету підвищувати рівень своїх знань немає.

До речі, наразі налічується майже 15 000 тендерних комітетів, і в них задіяні (ліпше сказати, що додатково навантажені, окрім своєї роботи) більше 200 000 осіб.

Відповідно, це відображається на ефективності організації та проведення закупівель. Як можна її підвищити?

Один із способів закупівель — через централізовані закупівельні організації

Закон України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі — Закон про публічні закупівлі) визначає три способи організації закупівельної діяльності:

І за Законом про публічні закупівлі замовник може обирати, чи використовувати один із  передбачених способів, чи комбінувати різні підходи.

Допоки більшість із замовників не мають змоги брати участь у централізованих закупівлях. Надію на позитивні зміни вселяє рішення Уряду (постанова від 23.11.2016 № 928) про впровадження пілотного проекту зі створення централізованої закупівельної організації у підпорядкуванні Мінекономрозвитку. Ним визначено:

  • перелік товарів і послуг для проведення процедур централізованих закупівель в інтересах замовників рівня центральних органів виконавчої влади;
  • процес взаємодії між централізованою закупівельною організацією і зацікавленими замовниками у межах пілотного проекту.

Участь у пілотному проекті є абсолютно добровільною та безкоштовною.

У рамках пілотного проекту відповідальною за виконання функцій централізованої закупівельної організації визначена державна установа «Професійні закупівлі», утворена Мінекономрозвитку. І наразі вже відомо про першу оголошену централізовану закупівлю.

Уже в першому півріччі 2017 року очікується укладення перших рамкових угод та проведення відкритих торгів для замовників, які виявили бажання стати учасниками пілотного проекту. Які ж переваги обіцяють нам апологети централізованих закупівель?

Переваги закупівель через централізовані закупівельні організації

Замовник

Отримавши можливість проводити закупівлі через централізовані закупівельні органіції, замовник нарешті зможе:

  • позбавитися невластивих для себе функцій;
  • спростити проведення процедур закупівель;
  • знизити ризики перевірок і звинувачень у корупції.

Як бачимо, передбачається передусім професіоналізація проведення закупівель.

Учасники

Отримають свої переваги і учасники. Адже дії і вимоги професійної закупівельної організації будуть близькими і зрозумілими постачальникам. Та й обсяги, за якими проводитиме закупівлі централізована організація, будуть набагато цікавішими для постачальників.

Окрім цього, компанії-постачальники зможуть налагодити довгострокові стратегічні відносини, враховуючи застосування рамкових угод.

Держава

Бонуси держави та громадськості у разі проведення закупівель для потреб державних установ та громади через централізовані закупівельні організації — ефективність використання коштів та краща контрольованість.

Та й як підтверджує практика Європейського Союзу, через централізовані закупівлі скорочуються державні витрати і знижується рівень корупції.

Під час проведення централізованих закупівель планується досягти не менше 15% економії бюджетних коштів за рахунок акумуляції обсягів та стандартизації.

Тож якщо під час пілотного проекту вдасться забезпечити ефективні та якісні закупівлі, КМУ визначить загальні особливості створення та діяльності централізованих закупівельних організацій, а отже, цей інструмент закупівель зможуть застосовувати всі замовники.

Які ж особливості мають централізовані закупівлі?

Особливості закупівель через централізовані закупівельні організації

Поняття «централізовані закупівельні організації» (ЦЗО) запозичено з права і досвіду країн ЄС і передбачає здійснення закупівлі певного переліку товарів і послуг через спеціально визначену закупівельну організацію.

Централізовані закупівельні організації це

юридичні особи, що визначаються КМУ, Радою міністрів АР Крим, органами місцевого самоврядування як замовники, які організовують і проводять процедури закупівель та закупівлі за рамковими угодами в інтересах замовників відповідно до Закону про публічні закупівлі.

Централізовані закупівельні організації набувають усіх прав та обов’язків замовників, що визначені Законом про публічні закупівлі, та несуть відповідальність згідно із законами України.

Централізована закупівельна організація може функціонувати на різних рівнях управління: на національному, регіональному чи місцевому.

Централізованою закупівельною організацією має бути високопрофесійний закупівельник, до штату якого входять кваліфіковані маркетологи, юристи, закупівельними. Вона забезпечить:

  • не менше 90% успішно завершених процедур закупівель (на сьогодні за статистикою таких закупівель лише 43%);
  • для замовника економію ресурсів та часу на проведення процедур закупівель до 50%.

Централізована закупівельна організація в інтересах замовників:

  • оприлюднює інформацію про закупівлю, дотримуючись порядку і строків, установлених Законом про публічні закупівлі;
  • обирає процедуру закупівлі;
  • розглядає та приймає рішення щодо скарг суб’єктів оскарження;
  • надає роз’яснення щодо тендерної документації;
  • усуває порушення під час проведення процедури закупівлі;
  • розглядає тендерні пропозиції;
  • вертається за підтвердженням інформації, наданої учасникам, до органів державної влади, підприємств, установ та організацій відповідно до їх компетенції;
  • визначає переможця та приймає рішення про намір укласти з ним договір;
  • приймає рішення про скасування торгів чи визнання їх такими, що не відбулися, керуючись при цьому статтею 31 Закону про публічні закупівлі.

Варто згадати  про  планування закупівель замовника (як допорогових закупівель у додатках до річного плану закупівель, так і післяпорогових закупівель у річному плані закупівель), а також оприлюднення затверджених планів в електронній системі закупівель. Звичайно, що поряд із планами замовника централізована закупівельна організація оприлюднюватиме і закупівельні плани для забезпечення своєї діяльності.

Окрім цього, централізована закупівельна організація після укладення рамкової угоди проводить відбір та/або конкурентний відбір в інтересах замовника. Вона надсилає запрошення всім учасникам, з якими укладено рамкову угоду, подати пропозиції щодо укладення договору про закупівлю із зазначенням строку, достатнього для підготовки своїх пропозицій.

Зауважимо: 

замовник не позбавлений права відмовитися від послуг централізованої закупівельної організації.

Однак про таку відмову замовник повинен  не пізніше дня оприлюднення оголошення про проведення процедури закупівлі письмово повідомити цю організацію, вказавши причини відмови.  

Насамкінець нагадаємо, що наразі типові єдині правила для всіх централізованих закупівель стосовно особливостей створення та діяльності централізованих закупівельних організацій, які має встановити своєю постановою Уряд, не затверджені. Найвірогідніше, спочатку доведеться дочекатися результатів перших централізованих закупівель.



Ваша персональна добірка.

    Підписка на статті

    Підпишіться на розсилку, аби не прогавити жодної важливої та цікавої статті. Це БЕЗПЛАТНО. З нашою допомогою працювати легше!

    Освітні заходи

    Освітні заходи

    Отримайте нові знання

    Взяти участь

    Інтернет-магазин

    Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями

    Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями з передплати і станьте читачем тижневика «Головбух:БЮДЖЕТ» та журналів «Головбух: Праця та зарплата» і «Держзакупівлі» просто зараз

    Живе спілкування з редакцією












    © Головбух: Бюджет, 2017. Усі права захищено
    Повне або часткове копіювання будь-яких матеріалів порталу, цитування, публікація їх анотованих оглядів допускаються лише з письмового дозволу редакції порталу

    Тижневик «Головбух: Бюджет», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14859-3830Р від 29.01.2009

    Журнал «Держзакупівлі», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 18739-7539Р від 14.02.2012

    Журнал «Головбух: праця та зарплата», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14961-3933 ПР від 05.03.2009

    
    • Ми в соцмережах
    Коте теж здивований, але…


    він знає, що зареєструється і скачає файли.
    57 секунд на реєстрацію – і Ви теж зможете скачувати необхідні документи, форми, зразки тощо



    У мене є пароль
    нагадати
    Пароль надіслано на пошту
    Ввести
    Я тут вперше
    на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
    Введіть ел. пошту або логін
    Неправильний логін або пароль
    Неправильний пароль
    Введіть пароль
    Oops!.. Але публікацію можуть бачити лише зареєстровані користувачі



    Приділіть лише 57 секунд реєстрації – і читатимете статті, актуальні запитання та відповіді на них


    У мене є пароль
    нагадати
    Пароль надіслано на пошту
    Ввести
    Я тут вперше
    на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
    Введіть ел. пошту або логін
    Неправильний логін або пароль
    Неправильний пароль
    Введіть пароль