Обслуговування в установах банків державного сектору: переходити чи ні

129
Уряд затвердив порядок обслуговування коштів місцевих бюджетів в установах банків державного сектору. Розглянемо, на кого поширюється цей порядок, які банки віднесено до установ банків державного сектору та які обмеження діють при відкритті рахунків.

Із 01.01.2015 за рішенням Верховної Ради АР Крим, відповідної місцевої ради при виконанні місцевих бюджетів бюджетні кошти у частині бюджету розвитку та власних надходжень бюджетних установ можуть обслуговуватися установами банків державного сектору.

Таке право місцеві ради отримали відповідно до абзацу третього частини другої статті 78 Бюджетного кодексу України (БК).

Утім, для його реалізації Уряд за погодженням з НБУ мав визначити порядок обслуговування коштів місцевих бюджетів у частині бюджету розвитку та власних надходжень бюджетних установ в установах банків державного сектору, а також особливості ведення бухгалтерського обліку виконання місцевих бюджетів та складання звітності про виконання місцевих бюджетів щодо таких коштів. Зробив це Уряд майже через півроку — лише 10.06.2015 набрав чинності Порядок обслуговування коштів місцевих бюджетів у частині бюджету розвитку та власних надходжень бюджетних установ в установах банків державного сектору (далі — Порядок обслуговування коштів), затверджений постановою КМУ від 14.05.2015 № 378.

Тож далі розглянемо основні правила та можливості в обслуговуванні коштів місцевих бюджетів, визначені Урядом.

Установи банків державного сектору

Відповідно до пункту 2 Порядку обслуговування до установ банків державного сектору відносять:

  • державний банк — банк, 100% статутного капіталу якого належать державі (ч. 1 ст. 7 Закону України «Про банки і банківську діяльність» від 07.12.2000 № 2121-ІІІ);
  • банк, у якому держава прямо та/або опосередковано володіє 75% чи більше статутного капіталу та/або голосів.

За інформацією, розміщеною на офіційному сайті НБУ, сформуємо у Таблиці перелік установ банків державного сектору за частками держави в їх статутному капіталі.

Перелік установ банків державного сектору

Найменування

Частка держави
у статутному капіталі установи банку, %

Публічне акціонерне товариство «Державний ощадний банк України» (Ощадбанк)

100,0000

Публічне акціонерне товариство «Державний експортно-імпортний банк України» (Укрексімбанк)

100,0000

Публічне акціонерне товариство «Державний земельний банк»

100,00

Публічне акціонерне товариство «Родовід банк»

99,9937

Публічне акціонерне товариство акціонерний банк «Український банк реконструкції та розвитку»

99,9945

Публічне акціонерне товариство акціонерний банк «Укргазбанк»

94,6984

Сфера дії Порядку обслуговування

Розроблений на виконання статті 78 БК Порядок обслуговування стосується:

  • місцевих фінансових органів у частині коштів бюджету розвитку відповідного місцевого бюджету;
  • розпорядників коштів місцевих бюджетів (далі — розпорядники).

Абзацом третім частини другої статті 78 БК та п. 3 Порядку обслуговування як необхідну передумову обрання державного банку визначено прийняття місцевою радою під час затвердження місцевого бюджету рішення про обслуговування в державному банку бюджетних коштів у частині бюджету розвитку та власних надходжень бюджетних установ. Таке рішення приймають до початку бюджетного періоду і протягом такого періоду не змінюють.

Тому якщо розпорядник обрав для обслуговування державний банк, він має не тільки погодити його з головним розпорядником. Потрібно, щоб той прийняв рішення про обслуговування розпорядника в державному банку при затвердженні місцевого бюджету до початку бюджетного періоду.

Отже, комунальним вишам, що утримуються за рахунок коштів місцевих бюджетів, право на розміщення власних надходжень на рахунках державного банку (надане частиною другою статті 70 Закону України «Про вищу освіту» від 01.07.2014 № 1556-VII, що набрала чинності 06.09.2014), у 2015 році не вдасться реалізувати.

Нагадаємо, що таке право також передбачено для державних вишів, наукових установ та закладів культури, що утримуються за рахунок Державного бюджету України, — частиною дев’ятою статті 13 та частиною сьомою статті 43 БК. Однак норми Порядку обслуговування на них не поширюються. Для них, найвірогідніше, буде розроблений інший норматив.

Не всі кошти розпорядників обслуговуватимуть в державному банку. Залишки бюджетних коштів на рахунках місцевих бюджетів (у частині бюджету розвитку) та розпорядників коштів місцевих бюджетів (у частині власних надходжень) на кінець бюджетного періоду, що передує переходу на банківське обслуговування, залишаються на єдиному казначейському рахунку. За рішенням місцевої ради їх використають у наступному бюджетному періоді відповідно до кошторисів (п. 12 Порядку обслуговування).

Відкриття рахунків

Після прийняття місцевою радою рішення про розміщення бюджетних коштів в державному банку та вибору такого банку місцеві фінансові органи та розпорядники відповідно до Інструкції про порядок відкриття, використання і закриття рахунків у національній та іноземних валютах, затвердженої постановою Правління НБУ від 12.11.2003 № 492, відкривають поточні рахунки (далі — рахунок).

Розглянемо разом, скільки таких рахунків можуть відкривати розпорядники.

Відповідно до пункту 6 Порядку обслуговування місцеві фінансові органи та/або розпорядники відкривають у державних банках необхідну кількість рахунків для зарахування коштів відповідно до класифікації власних надходжень бюджетних установ та здійснення витрат.

Водночас місцеві фінансові органи мають:

  • контролювати зарахування до бюджету розвитку надходжень, визначених частиною першою статті 71 БК (п. 15 Порядку обслуговування);
  • вести бухгалтерський облік усіх надходжень до бюджету розвитку на рахунки, відкриті в державних банках за видами надходжень (кодів класифікації доходів); сумами коштів, перерахованими розпорядникам для проведення ними витрат за рахунок таких коштів (п. 24 Порядку обслуговування).

А також місцеві фінансові органи та розпорядники забезпечують виконання місцевих бюджетів за видатками згідно з порядком, передбаченим статтею 46 БК та іншими нормативно-правовими актами, що регламентують бюджетний процес.

З огляду на зазначене, кількість відкритих рахунків у державному банку не може бути меншою за кількість:

  • видів надходжень, що надходять до бюджету розвитку, — для місцевих фінансових органів;
  • груп власних надходжень — для розпорядників.

У разі обслуговування бюджетних коштів у державному банку контроль за виконанням бюджетних повноважень при зарахуванні надходжень бюджету, взятті бюджетних зобов’язань розпорядниками та проведенням платежів за цими зобов’язаннями в частині коштів бюджету розвитку виконуватимуть місцеві фінансові органи.

Після відкриття (закриття) рахунків у державному банку розпорядники зобов’язані у триденний строк поінформувати про це орган Казначейства та місцевий фінансовий орган.

Тож перш ніж прийняти рішення про обслуговування в державному банку, варто зважити всі «за» та «проти», адже функції органу Казначейства в частині контролю будуть перекладені на місцеві фінансові органи, а в частині власних надходжень — розпорядників. 



Ваша персональна добірка.

    Підписка на статті

    Підпишіться на розсилку, аби не прогавити жодної важливої та цікавої статті. Це БЕЗПЛАТНО. З нашою допомогою працювати легше!

    Освітні заходи

    Освітні заходи

    Отримайте нові знання

    Взяти участь

    Інтернет-магазин

    Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями

    Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями з передплати і станьте читачем тижневика «Головбух:БЮДЖЕТ» та журналів «Головбух: Праця та зарплата» і «Держзакупівлі» просто зараз

    Живе спілкування з редакцією




    Розсилка









    © Головбух: Бюджет, 2017. Усі права захищено
    Повне або часткове копіювання будь-яких матеріалів порталу, цитування, публікація їх анотованих оглядів допускаються лише з письмового дозволу редакції порталу

    Тижневик «Головбух: Бюджет», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14859-3830Р від 29.01.2009

    Журнал «Держзакупівлі», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 18739-7539Р від 14.02.2012

    Журнал «Головбух: праця та зарплата», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14961-3933 ПР від 05.03.2009

    
    • Ми в соцмережах
    Коте теж здивований, але…


    він знає, що зареєструється і скачає файли.
    57 секунд на реєстрацію – і Ви теж зможете скачувати необхідні документи, форми, зразки тощо



    У мене є пароль
    нагадати
    Пароль надіслано на пошту
    Ввести
    Я тут вперше
    на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
    Введіть ел. пошту або логін
    Неправильний логін або пароль
    Неправильний пароль
    Введіть пароль
    Oops!.. Але публікацію можуть бачити лише зареєстровані користувачі



    Приділіть лише 57 секунд реєстрації – і читатимете статті, актуальні запитання та відповіді на них


    У мене є пароль
    нагадати
    Пароль надіслано на пошту
    Ввести
    Я тут вперше
    на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
    Введіть ел. пошту або логін
    Неправильний логін або пароль
    Неправильний пароль
    Введіть пароль