Практика допорогових торгів: чому ліпше не припускатися порушень

2737
Законодавство про публічні закупівлі не встановлює для замовників чітких правил проведення допорогових торгів. Тому іноді вони припускаються порушень. Розповімо, до чого можуть призвести дії горе-порушників.

Закон України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі — Закон про публічні закупівлі) обов’язково застосовують всі замовники, якщо вартість предмета закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) дорівнює або перевищує 200 тис. грн, а робіт — 1,5 млн грн.

Якщо ж планується провести закупівлю на суму, меншу окреслених меж (тобто допорогові закупівлі), замовник набагато вільніший у своїх діях. Він може на власний розсуд вирішити, використовувати  чи ні електронну систему закупівель для відбору постачальника товару (товарів), надавача послуги (послуг) та виконавця робіт для укладення договору.

Стаття 2 Закону про публічні закупівлі висуває до нього лише такі вимоги:

  • дотримуватися принципів здійснення публічних закупівель, установлених цим Законом;
  • якщо закупівлю товарів, робіт і послуг проведено без використання електронної системи закупівель, обов’язково оприлюднити звіт про укладені договори в системі електронних закупівель протягом одного дня з дня укладення договору про закупівлю.

Оскільки детальні правила допорогових торгів законодавчо не визначені, часто виникає ризик для замовника припуститися порушення під час їх проведення.

Допорогові торги: має бути локальний документ

Як відомо, порядок здійснення допорогових закупівель  у разi проведення замовником вiдбору постачальника товару (товарiв), надавача послуги (послуг) та виконавця робiт iз використанням електронної системи закупiвель прописано у наказі ДП «Зовнішторгвидав України» від 13.04.2016 № 35 (далі — Порядок № 35).

З огляду на його норми замовники розробляють і затверджують власні положення про допорогові закупівлі (адже Порядок № 35 не є обов’язковим нормативним актом).

Здавалося б, прописані у положенні про допорогові закупівлі умови замовники мають виконувати. Утім, на жаль, практика торгів свідчить, що замовники іноді не дотримують як Порядку № 35, так тих умов, які самі ж і прописалиі у власному документі про допорогові торги. Скажімо, провівши закупівлю в системі ProZorro можуть не укласти договір з тим учасником, який став переможцем. Або ж можуть захотіти внести зміни в договір про закупівлю на етапі його укладення чи на півдороги, коли процедура не завершена, припинити її.

Буває й так, у разі коли допорогові торги проводяться в електронній системі закупівель, що під час уточнення умов тендерної документації замовник не реагує на уточнення учасників і не надає їм жодної відповіді.

Що може очікувати на таких горе-замовників?

Оскарження допорогових торгів у Комісії

По-перше, учасник може звернутися до Комісії з розгляду звернень.

Замовник повинен відповісти на прохання учасника уточнити умови закупівлі. Це передбачено в Порядку № 35.

Іноді ж замовник може сказати, що це локальний документ і він не обов’язковий, отже, на звернення він має право не відповідати. Утім, вимога учасника в електронній системі закупівель, на яку не відповів замовник,  автоматично стає зверненням і переходить до Комісії з розгляду звернень. Навіть тоді, коли замовник відповідає учаснику, але останнього не влаштовує отримана відповідь, звернення учасника також переходить до Комісії з розгляду звернень.

Комісії з розгляду звернень за результатами розгляду виносить відповідне рішення.

Що ж робитиме далі учасник, якщо, наприклад, замовник не збирається дослухатися до рішення Комісії?

Скарга на недотримання внутрішніх документів за допорогових торгів

Найвірогідніше, він звернеться до органу управління вищого рівня такого замовника.

Орган вищого рівня має відреагувати на таке звернення, якщо побачить якісь ознаки невідповідності вимогам внутрішніх, локальних нормативно-правових актів такого замовника при прийнятті рішень. Адже, якщо у такого замовника є наказ чи розпорядження, затверджене органом вищого рівня про проведення допорогової закупівлі, він має дотримувати його положень.

Звернення з позовом до суду за порушень під час допорогових торгів

Окрім цього, ніхто не зможе заборонити учаснику звернутися з відповідним позовом до суду.

І коли учасник звертається до суду, він може попросити суд призупинити проведення процедури закупівлі та призупинити вчинення будь-яких дій замовником стосовно цієї закупівлі. Уявляєте, в якій ситуації опиниться замовнику, у якого потреба в якихось товарах чи послугах є дуже нагальною (як кажуть, на вчора).

Звернення до Держаудитслужби

Інструментом впливу на замовника може стати звернення учасників до Держаудитслужби як органу державного фінансового контролю в сфері публічних закупівель.

Посадові особи Держаудитслужби можуть перевірити, приміром, як дотримується замовник принципів закупівель.

Маються на увазі передусім такі принципи публічних закупівель, як:

  • максимальна економія та ефективність;
  • відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель;
  • недискримінація учасників.

І попри те що йдеться не про надпорогові закупівлі, замовники змушені будуть пояснити ревізорам, як саме вони дотримувались таких принципів закупівель, провівши закупівлі за прямим договором.

Звернення до громадських організацій

Поширення інформації про недоброчесного замовника поміж громадських організацій може також мати неприємні наслідки для такого замовника.

Адже нині активно працюють активісти моніторингового порталу ProZorro та спільноти реформаторів державних закупівель. Юридична підтримка ними скривдженого учасника може бути доволі дієвим засобом під час вирішення справ у судах.

Трапляється, що замовника діяти законно змушує звернення громадських активістів до правоохоронних органів з відповідною заявою. Звичайно, якщо у такого замовника можуть бути  ризики ознаки наявності кримінально-карних дій.



Ваша персональна добірка.

    Підписка на статті

    Підпишіться на розсилку, аби не прогавити жодної важливої та цікавої статті. Це БЕЗПЛАТНО. З нашою допомогою працювати легше!

    Освітні заходи

    Освітні заходи

    Отримайте нові знання

    Взяти участь

    Інтернет-магазин

    Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями

    Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями з передплати і станьте читачем тижневика «Головбух:БЮДЖЕТ» та журналів «Головбух: Праця та зарплата» і «Держзакупівлі» просто зараз

    Живе спілкування з редакцією












    © Головбух: Бюджет, 2017. Усі права захищено
    Повне або часткове копіювання будь-яких матеріалів порталу, цитування, публікація їх анотованих оглядів допускаються лише з письмового дозволу редакції порталу

    Тижневик «Головбух: Бюджет», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14859-3830Р від 29.01.2009

    Журнал «Держзакупівлі», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 18739-7539Р від 14.02.2012

    Журнал «Головбух: праця та зарплата», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14961-3933 ПР від 05.03.2009

    
    • Ми в соцмережах
    Коте теж здивований, але…


    він знає, що зареєструється і скачає файли.
    57 секунд на реєстрацію – і Ви теж зможете скачувати необхідні документи, форми, зразки тощо



    У мене є пароль
    нагадати
    Пароль надіслано на пошту
    Ввести
    Я тут вперше
    на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
    Введіть ел. пошту або логін
    Неправильний логін або пароль
    Неправильний пароль
    Введіть пароль
    Oops!.. Але публікацію можуть бачити лише зареєстровані користувачі



    Приділіть лише 57 секунд реєстрації – і читатимете статті, актуальні запитання та відповіді на них


    У мене є пароль
    нагадати
    Пароль надіслано на пошту
    Ввести
    Я тут вперше
    на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
    Введіть ел. пошту або логін
    Неправильний логін або пароль
    Неправильний пароль
    Введіть пароль