Строк укладення договору про закупівлю: чому важливо дотримувати

841
Замовники, провівши процедуру закупівлі, для постачання тих чи тих товарів або послуг укладають з постачальниками договори про закупівлю. Чи всі вони при цьому задумуються про необхідність дотримати строків укладення договорів, установлених Законом про публічні закупівлі? Якщо ні, їм варто прочитати цю статтю. Ми розкажемо, які наслідки матиме недотримання строків укладення договорів.

забезпечення потреб держави та територіальної громади установлює Закон України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2017 № 922-VIII (далі — Закон про публічні закупівлі). Його вимог передусім і має дотримати замовник, зокрема, в частині строку укладення договору про закупівлю. Адже юридичні наслідки нехтування  визначеними законодавством строками укладення договору можуть бути доволі неприємними. Та про все — розповімо почергово.

Укладення договору про закупівлю: основні правила

За результатами проведення процедури закупівлі між замовником і учасником має бути укладений договір про закупівлю, що передбачає надання послуг, виконання робіт або набуття права власності на товари.

Одразу ж наголосимо: закупівельне законодавство забороняє укладати договори, що передбачають оплату замовником товарів, робіт і послуг до/без проведення процедур закупівель (крім випадків, передбачених Законом про публічні закупівлі).

З тим, який саме вигляд  матиме договір про закупівлю, замовник має визначитися ще на початковому етапі. Адже на вимогу пункту 7 частини першої статті 22 Закону про публічні закупівлі тендерна документація обов’язково має містити проект договору про закупівлю, де обов’язково має бути визначений порядок змін його умов.

Договір про закупівлю сторони укладають відповідно до норм Цивільного кодексу України (ЦК) та Господарського кодексу України і обов’язково з урахуванням особливостей, визначених Законом про публічні закупівлі.

Які ж строки укладання договорів про закупівлю установлює Закон про публічні закупівлі?

Строки укладення договору про закупівлю

Як бачимо із Закону про публічні закупівлі, конкретні строки укладення договору про закупівлю залежать від закупівельної процедури.

Відкриті торги

За результатами проведення відкритих торгів замовник та переможець торгів мають дотримати таких строків укладення договору про закупівлю:

  • не раніше ніж через 10 календарних днів з дати оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу повідомлення про намір укласти договір про закупівлю (адже має бути забезпечене право на оскарження рішень замовника);
  • не пізніше ніж через 20 календарних днів з дня прийняття рішення про намір укласти договір про закупівлю.

Переговорна процедура

У разі застосування переговорної процедури закупівлі замовник укладає договір про закупівлю з учасником після проведення переговорів, дотримуючись з дня оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу повідомлення про намір укласти договір за результатами застосування переговорної процедури закупівлі таких строків укладення договору:

  • не раніше ніж через 10 календарних днів або 5 календарних днів в особливих випадках.

До таких випадків належать:

застосування переговорної процедури закупівлі, якщо виникла нагальна потреба у здійсненні закупівлі у зв’язку з виникненням особливих економічних чи соціальних обставин, замовники не можуть дотримати строків для проведення тендеру, а саме: пов’язаних з негайною ліквідацією наслідків надзвичайних ситуацій, а також наданням у встановленому порядку Україною гуманітарної допомоги іншим державам (п. 3 ч. 2 ст. 35 Закону про публічні закупівлі),

закупівля нафти, нафтопродуктів сирих, електричної енергії, послуг з її передання та розподілу, централізованого постачання теплової енергії, централізованого постачання гарячої води, послуг з централізованого опалення, послуг поштового зв’язку, поштових марок та маркованих конвертів, телекомунікаційних послуг, у т. ч. з трансляції радіо- та телесигналів, послуг з централізованого водопостачання та/або водовідведення та послуг з перевезення залізничним транспортом загального користування;

  • не пізніше ніж 35 календарних днів або 20 календарних днів в окреслених особливих випадках. Інакше, якщо договір про закупівлю не підписано у вказані строки, за Законом про публічні закупівлі замовник зобов’язаний скасувати переговорну процедуру закупівлі.

Нагадаємо важливі норми ЦК стосовно визначення строку:

По-перше, якщо останній день строку припадає на вихідний, святковий або інший неробочий день, що визначений відповідно до закону у місці вчинення певної дії, днем закінчення строку є перший за ним робочий день;

По-друге, якщо строк встановлено для вчинення дії, вона може бути вчинена до закінчення останнього дня строку. У разі, якщо ця дія має бути вчинена в установі, то строк спливає тоді, коли у цій установі за встановленими правилами припиняються відповідні операції.

Строк договору про закупівлю

Строком договору є час, протягом якого сторони можуть здійснити свої права і виконати свої обов'язки відповідно до договору (ч. 1 ст. 631 ЦК).

Нагадаємо, що перебіг строку починається з наступного дня після відповідної календарної дати або настання події, з якою пов'язано його початок.

Зауважимо, що лише протягом дії договору про закупівлю сторони можуть вносити зміни до договору про закупівлю сторони можуть тільки протягом дії цього договору. Так, після підписання договору про закупівлю до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі Закон про публічні закупівлі дозволяє змінювати істотні умови договору про закупівлю лише в чітко визначених частиною четвертою статті 36 Закону про закупівлю випадках.

Водночас закінчення строку договору не звільняє сторони від відповідальності за його порушення, яке мало місце під час дії договору.

Порушення строків укладення договору про закупівлю

Як установлює частина перша статті 37 Закону про публічні закупівлі, у разі укладення договору про закупівлю з порушенням установлених строків (про які ми вже сказали і які передбачені частиною другою статті 32 та абзацом восьмим частини третьої статті 35 Закону про публічні закупівлі) договір про закупівлю є нікчемним. Така вимога не стосується лише випадків зупинення перебігу строків укладення договорів у зв’язку з розглядом скарги органом оскарження відповідно до статті 18 Закону про публічні закупівлі.

Отже, у разі порушення встановлених Законом про публічні закупівлі строків укладення договору про закупівлю, такий договір визнається недійсним.

А як установлює частина перша статті 216 ЦК, недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов'язані з його недійсністю.

До того ж у разі недійсності правочину кожна із сторін зобов'язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину. Якщо ж таке повернення є неможливим, зокрема тоді, коли одержане полягає у користуванні майном, виконаній роботі, наданій послузі, сторонам доведеться відшкодувати вартість того, що одержано, за цінами, які існують на момент відшкодування.

Нагадаємо, що Держаудитслужба, користуючись наданими їй як органу державного фінансового контролю повноваженнями за Законом України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» від 26.01.1993  № 2939-ХII, може:

  • порушувати перед відповідними державними органами питання про визнання недійсними договорів, укладених із порушенням законодавства;
  • у судовому порядку стягувати у дохід держави кошти, отримані підконтрольними установами за незаконними договорами, без установлених законом підстав та з порушенням законодавств.

Отже, замовник, який порушив строки укладення договорів, може очікувати, що за результатами перевірки Держаудитслужба подасть до суду позов для стягнення до бюджету коштів за таким договором.



Ваша персональна добірка.

    Підписка на статті

    Підпишіться на розсилку, аби не прогавити жодної важливої та цікавої статті. Це БЕЗПЛАТНО. З нашою допомогою працювати легше!

    Освітні заходи

    Освітні заходи

    Отримайте нові знання

    Взяти участь

    Інтернет-магазин

    Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями

    Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями з передплати і станьте читачем тижневика «Головбух:БЮДЖЕТ» та журналів «Головбух: Праця та зарплата» і «Держзакупівлі» просто зараз

    Живе спілкування з редакцією












    © Головбух: Бюджет, 2017. Усі права захищено
    Повне або часткове копіювання будь-яких матеріалів порталу, цитування, публікація їх анотованих оглядів допускаються лише з письмового дозволу редакції порталу

    Тижневик «Головбух: Бюджет», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14859-3830Р від 29.01.2009

    Журнал «Держзакупівлі», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 18739-7539Р від 14.02.2012

    Журнал «Головбух: праця та зарплата», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14961-3933 ПР від 05.03.2009

    
    • Ми в соцмережах
    Коте теж здивований, але…


    він знає, що зареєструється і скачає файли.
    57 секунд на реєстрацію – і Ви теж зможете скачувати необхідні документи, форми, зразки тощо



    У мене є пароль
    нагадати
    Пароль надіслано на пошту
    Ввести
    Я тут вперше
    на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
    Введіть ел. пошту або логін
    Неправильний логін або пароль
    Неправильний пароль
    Введіть пароль
    Oops!.. Але публікацію можуть бачити лише зареєстровані користувачі



    Приділіть лише 57 секунд реєстрації – і читатимете статті, актуальні запитання та відповіді на них


    У мене є пароль
    нагадати
    Пароль надіслано на пошту
    Ввести
    Я тут вперше
    на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
    Введіть ел. пошту або логін
    Неправильний логін або пароль
    Неправильний пароль
    Введіть пароль