Перевірка Держпраці у 2017 році: як тепер шукатимуть порушників у сфері праці

1883
Уряд затвердив новий Порядок, за яким проходитимуть перевірки Держпраці у 2017 році. А точніше — інспекційні відвідування. Хто отримав повноваження контролювати дотримання законодавства про працю та як саме це відбуватиметься — розповімо докладно.

Перевірки Держпраці 2017 року проходитимуть за новим порядком, а точніше — за Порядком державного контролю за додержанням законодавства про працю,затвердженим постановою КМУ від 26.04.2017 № 295 (далі — Порядок № 295). Тож варто розповісти про його новації.

Хто проводитиме перевірки з Держпраці

Державний нагляд та контроль за додержанням законодавства про працю покладено на Держпраці (ч. 1 ст. 259 Кодекс законів про працю України).

Головними дійовими особами в цьому є посадові особи Держпраці та її територіальних органів — інспектори праці. А з 01.01.2017 до них додалися і посадовці ОМС.

Так, вони тепер також можуть проводити перевірки у сфері праці та зайнятості, накладати штрафи за порушення, складати протоколи про адміністративні правопорушення. Таке право виконавчим органам міських рад міст обласного значення та сільських, селищних, міських рад об’єднаних територіальних громад надає Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 № 280/97-ВР. А механізм реалізації такого права на практиці нормотворці прописали в Порядку № 295.

Для того аби окремі посадовці органів місцевого самоврядування мали змогу перевіряти роботодавців, а саме: своєчасну та повну оплата праці, додержання мінімальних гарантій в оплаті праці, оформлення трудових відносин, Держпраці видаватиме їм службове посвідчення інспектора праці.

Зауважимо: 

Держпраці вестиме реєстр виданих посвідчень, а також наглядатиме за тим, як посадовці органів місцевого самоврядування виконуватимуть делеговані повноваження.

Перевірки Держпраці? Ні, відтепер — інспекційне відвідування

Раніше на періодичність перевірок впливати такі критерії ризику, як заборгованість з виплати зарплати, невідповідність кількості працівників суб’єкта господарювання обсягам виробництва тощо. Та Порядком № 295 такі критерії ризику скасовані.

У минулому залишилися і такі поняття, як «планова перевірка Держпраці» і «позапланова перевірка Держпраці». На заміну перевіркам у сфері праці запроваджені нові форми контролю — інспекційні відвідування та невиїзні інспектування.

Інспекційне відвідування інспектора  праці

Підстави для інспекційного відвідування визначені у пункті 5 Порядку № 295.

Інспекційне відвідування інспектора праці Держпраці, як і раніше, ініціюватиме за зверненням працівника, трудові права якого порушено. Водночас тепер з’явилися і нові підстави, за яких проводитимуть контрольний захід.

ДФС, Держстат, Пенсійний фонд щомісяця аналізують інформацію з державних реєстрів та повідомляють Держпраці про ймовірні порушення.

Передусім відстежуватимуть тих роботодавців, які використовують працю фізичних осіб на умовах договорів ЦПХ, переукладають їх упродовж року. Тож  роботодавцю, у якого понад 30% осіб працюють за договорами ЦПХ, слід чекати на візит інспектора праці. І звісно, під час такого візиту, він докладе максимум зусиль, аби з’ясувати, чи не приховані, бува, трудові відносини за договорами підряду.

Як відбуватиметься інспекційне відвідування? За загальним правилом, інспектор праці має повідомити роботодавця про свій візит. Однак, коли є ймовірність нелегальної праці, Порядок № 295 надає йому право не інформувати про відвідування, якщо це зашкодить перевірці.

Єдиний документ, який повинен пред’явити інспектор, — посвідчення інспектора праці. А ось передбачене раніше направлення на перевірку, підписане керівником органу контролю, тепер ніхто виписувати не буде. Воно також залишилося у минулому.

Отже, тепер роботодавець може лише перевірити, чи є в інспектора посвідчення. Якщо його немає — можна не допускати інспектора до інспектування (пп. 2 п. 14 Порядку).

Натомість інспектор з праці наділений широкими правами. Якщо йдеться про неоформлені трудові відносини, він має право:

  • безперешкодно і в будь-яку годину доби проходити до будь-яких приміщень, де використовують найману працю;
  • фіксувати відвідування засобами аудіо-, фото- та відеотехніки.

Інспектор має право наодинці або в присутності свідків ставити працівникам об’єкта відвідування запитання, що стосуються законодавства про працю, отримувати від них усні чи письмові пояснення (пп. 3 п. 11 Порядку).

До того ж інспектор може вимагати від роботодавця будь-які документи, що передбачені законодавством про працю і стосуються предмету інспектування:

Єдине, що вилучати оригінали фінансово-господарських, бухгалтерських та інших документів, комп’ютери та їх частини, пункт 11 Порядку № 295 йому забороняє.

Вимоги інспектора праці надати доступ до приміщень і робочих місць, документи для ознайомлення, їх копії чи витяги, пояснення є обов’язковими для виконання (п. 12 Порядку).

Тобто наразі інспектора з праці під час інспектувань має дотримати таких вимог:

  • мати з собою службове посвідчення;
  • дотримувати законодавства про охорону праці.

Роботодавець, який вважає, що дії інспектора праці є неправомірними, може оскаржити їх в установленому законом порядку.

Невиїзне інспектування

Новою формою контрольного заходу в сфері праці є невиїзне інспектування.

Рішення про невиїзне інспектування ухвалює керівник органу контролю або його заступник. Таке рішення обов’язково погоджують із роботодавцем.

А застосовують невиїзне інспектування у разі, коли порушення законодавства про працю не стосується оформлення трудових відносин.

У такому разі інспектор з праці може просто затребувати документи та пояснення з питань, що є підставою для контрольного заходу, і розглянути їх у приміщенні органу контролю, без відвідування роботодавця.

За результатами інспекційного відвідування а також невиїзного інспектування інспектор складає відповідний акт, а якщо виявить порушення законодавства про працю — припис про їх усунення (п. 19 Порядку). Як це відбуватиметься та як діяти роботодавцю, який не погоджується з висновками у акті, — детально читайте у статті І. Іванченко «».

Недопущення до перевірки з праці

Мабуть, кожен роботодавець знає про чималі розміри штрафів, які він може отримати, коли не допускатиме до перевірки інспектора з праці чи перешкоджатиме у діяльності інспектора праці.

Про штрафи за порушення законодавства у сфері праці ми вже писали тут:

Перешкодами у діяльності інспектора праці у розумінні Порядку № 295 є (п. 16 Порядку № 295):

  • відмова у допуску до проведення відвідування;
  • ненадання інформації, необхідної для проведення інспекційного відвідування або невиїзного інспектування;
  •  створення перепон у реалізації інших прав, передбачених пунктом 11  Порядку №295, наприклад, недопуск у приміщення, де використовують найману працю, перешкоджання у відеофіксації інспектування, ненадання робочого місця для конфіденційних розмов із працівниками.

Насамкінець зауважимо: тепер роботодавця не притягнуть до відповідальності, якщо він виконає припис про усунення порушень у встановлений строк. У цьому разі заходів щодо притягнення до відповідальності не вживатимуть ані щодо роботодавця (ст. 265 КЗпП), ані щодо його посадових осіб (п. 28 Порядку № 295).

Утім, якщо інспектор праці виявив використання праці неоформлених працівників, несвоєчасну і не в повному обсязі виплату заробітної плати, недодержання мінімальних гарантій в оплаті праці, — уникнути відповідальності роботодавцю не вдасться. Заходи щодо притягнення до відповідальності роботодавця та його посадових осіб будуть вжиті одночасно із внесенням припису незалежно від факту усунення порушень під час інспекційного відвідування або невиїзного інспектування.



Ваша персональна добірка.

    Підписка на статті

    Підпишіться на розсилку, аби не прогавити жодної важливої та цікавої статті. Це БЕЗПЛАТНО. З нашою допомогою працювати легше!

    Освітні заходи

    Освітні заходи

    Отримайте нові знання

    Взяти участь

    Інтернет-магазин

    Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями

    Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями з передплати і станьте читачем тижневика «Головбух:БЮДЖЕТ» та журналів «Головбух: Праця та зарплата» і «Держзакупівлі» просто зараз

    Живе спілкування з редакцією




    Розсилка









    © Головбух: Бюджет, 2017. Усі права захищено
    Повне або часткове копіювання будь-яких матеріалів порталу, цитування, публікація їх анотованих оглядів допускаються лише з письмового дозволу редакції порталу

    Тижневик «Головбух: Бюджет», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14859-3830Р від 29.01.2009

    Журнал «Держзакупівлі», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 18739-7539Р від 14.02.2012

    Журнал «Головбух: праця та зарплата», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14961-3933 ПР від 05.03.2009

    
    • Ми в соцмережах
    Коте теж здивований, але…


    він знає, що зареєструється і скачає файли.
    57 секунд на реєстрацію – і Ви теж зможете скачувати необхідні документи, форми, зразки тощо



    У мене є пароль
    нагадати
    Пароль надіслано на пошту
    Ввести
    Я тут вперше
    на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
    Введіть ел. пошту або логін
    Неправильний логін або пароль
    Неправильний пароль
    Введіть пароль
    Oops!.. Але публікацію можуть бачити лише зареєстровані користувачі



    Приділіть лише 57 секунд реєстрації – і читатимете статті, актуальні запитання та відповіді на них


    У мене є пароль
    нагадати
    Пароль надіслано на пошту
    Ввести
    Я тут вперше
    на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
    Введіть ел. пошту або логін
    Неправильний логін або пароль
    Неправильний пароль
    Введіть пароль