Оскарження допорогових закупівель: що варто знати замовнику

370
У механізмі оскарження допорогових закупівель на початку червня відбулися зміни — припинила роботу Комісія з розгляду звернень на допорогових закупівлях. Але ж допорогових закупівель не поменшало і конфліктні ситуації під час таких закупівель мають бути вирішені. На запитання, чому припинила роботу Комісія та як тепер відбуватиметься процес оскарження таких закупівель, відповів старший аналітик Transparency International Україна Володимир Нестуля.

Сьогодні і замовників, і учасників цікавить питання конкурентних допорогових закупівель, у тому числі і оскарження допорогових закупівель.

Для замовників конкурентні допорогові закупівлі — це як  можливість зекономити кошти, так і додаткове навантаження на їх співробітників. Для бізнесу — чудова можливість збільшити прибутки. Цікавить це і громадян. Адже це заощадження наших податків, які потенційно можуть бути направлені на додаткові закупівлі чи інші потреби. Є багато позицій «за» і «проти»обов’язку замовників проводити допорогові закупівлі за спрощеною процедурою. Це питання треба ретельно вивчати, аби вийти на оптимальне для всіх рішення. Утім, наразі поговоримо про зміни в оскарженні допорогових закупівель.

Чому ж припинила роботу Комісії з розгляду звернень на можливі порушення при здійсненні допорогових закупівель?

Спочатку трохи історії. Комісія працювала з липня 2015 року. В перші місяці до неї входили представник МЕРТ, представник АМКУ та ТІ Україна. Це було таке собі хоббі в позаробочий час — розглядати звернення бізнесу в рамках пілотного проекту й намагатися зібрати інформацію про типові порушень чи помилки; рекомендувати замовникам і бізнесу як їх уникати/усувати.

В перший місяць роботи Комісії ми отримали всього 7 звернень. Проте система ProZorro стрімко зростала, і з ростом кількості допорогових закупівель об’єктивно зростала й кількість отримуваних звернень. Якщо в липні 2015 року було оголошено 2250 закупівель, то вже в листопаді цього року ми досягли рівня 10 000 закупівель, а починаючи з серпня 2016 року їх кількість вже не опускалася нижче за 20 000 закупівель/місяць.

Уже в кінці 2015 року трьох волонтерів не вистачало для розгляду усіх звернень, що надходили від учасників. Тоді нам вдалося заручитися підтримкою МФ «Відродження», а пізніше Open Contracting Partnership, Omidyar Network та проекту «Прозорість і підзвітність у державному управлінні та послугах», що реалізується за підтримки USAID, UKaid та Eurasia Foundation й найняти парт-тайм юристів, які взяли на себе роботу Комісії. 

Розуміючи важливість цього інструменту як чи не єдиного механізму захисту інтересів учасників на допорогових закупівлях, ми звернулися до ДП «Прозорро» із проханням надати можливість реагувати на звернення через функціонал системи, аби потім було простіше стежити за статистикою. Власне, до першого етапу вступу Закону «Про публічні закупівлі» в дію нам таку можливість надали (пізніше ми розробили дешборд в модулі аналітики). І як тільки її підключили вал звернень знову зріс в рази.

Із 60 звернень в березні ми одразу стрибнули до 382 в квітні й вже не опускалися на рівень нижчий за 400 звернень/місяць. У березні —травні 2017 року ми отримували 700-800 звернень на місяць (загалом близько 3% від кількості конкурентних допорогових закупівель).

Ми завжди намагалися дотримуватися терміну, встановленого наказом № 35 ДП «Прозорро» — 14 днів. Проте доволі часто протягом цих днів замовник уже укладав договір та завантажував його до системи, чим блокував будь-які рекомендації Комісії. Тому розгляд звернень припинявся. Ті ж звернення, які були повноцінно розглянуті в переважній більшості просто ігнорувалися замовниками — лише 20% рекомендацій бралися до уваги.

До того ж, технічно допорогова процедура блокувалася у випадку відсутності рішення Комісії. Враховуючи середній термін розгляду звернення в 14 днів дуже часто траплялося так, що «прості допорогові закупівлі» перетворювалися у процедури, складніші та триваліші за відкриті торги, чим відштовхували тих замовників, які добровільно користувалися своїм правом, від проведення відкритих конкурентних допорогів.

Механізму якось вплинути на замовника у нас просто не було. Члени Комісії не бачили результатів своєї роботи, оскільки вони ігнорувалися. А частина замовників, напевне, вирішила не використовувати конкурентні допороги через їх тривалість у разі наявності нерозглянутого звернення.

Паралельно з роботою Комісії ми запустили портал dozorro.org, де кожен учасник системи може залишити свій критичний коментар та надіслати звернення до керівних організацій замовника й контролерів. Ми побачили, що такий механізм значно дієвіший аніж надання рекомендаційних рішень в системі ProZorro.

Власне, сукупність цих факторів і змусили нас звернутися до ДП «Прозорро» і МЕРТ із повідомленням про те, що ми припиняємо діяльність Комісії й концентруємося на формуванні спільноти, яка би реагувала на відгуки, що надходять через портал dozorro.org. І вже 15 червня в Києві збираються представники 16 регіональних організацій для початку цієї діяльності.

На нашу думку, такий механізм буде значно дієвішим, оскільки ми розраховуємо реагувати на 100% звернень й готувати за ними офіційні листи до замовника, керівної організації та контролерів. А це вже їх точно зобов’яже реагувати, адже є відповідні закони. Такий формат роботи має збільшити відсоток реагування на порушення.

Щодо роботи Комісії — вона закрилася, проте допорогові вимоги залишилися. Наразі останнє слово все одно лишається за учасником і у разі ігнорування звернення в системі ризик-індикаторів це буде враховано. Якщо учасник оцінив відповідь на звернення негативно — це також йде в індикатори.

Звісно всі ці заходи – це не системне вирішення проблеми й усунення причин. Врегульовувати питання проведення допорогів та контролю цих закупівель треба на законодавчому рівні.

Сьогодні майже ніхто не несе відповідальності за порушення при допорогових закупівлях, на яких теж витрачаються мільярди. Контролюючі органи в той бік навіть не дивляться. І у разі небажання замовника чи його керівника відкрито здійснювати торги, шансів добитися справедливості на допорогах наразі не так уже й багато.

Проте, ми не залишаємо бізнес сам-на-сам з такими замовниками. Ми контролюємо й розглядаємо звернення тепер вже через портал DOZORRO. Там у тому числі вже працюють і такі замовники, як Укрпошта, Енергоатом, підприємства і установи Маріупольської міськради, Енергоатом тощо. Ми поступово залучаємо все більше замовників до реагування на відгуки через портал. Ми інтегруємося з майданчиками для більшої зручності роботи усіх сторін. Додаємо статистику реагувань за контролюючими органами і багато іншого.

Віктор Нестуля, старший аналітик Transparency International Україна, координатор напрямку реформування державних закупівель, співкоординатор системи ProZorro від ТІ Україна

Як бачимо, можливість оскарження допорогових закупівель залишилася, наразі вона перейшла в площину функціоналу DoZorro.

Джерело: сайт ProZorro



Ваша персональна добірка.

    Підписка на статті

    Підпишіться на розсилку, аби не прогавити жодної важливої та цікавої статті. Це БЕЗПЛАТНО. З нашою допомогою працювати легше!

    Освітні заходи

    Освітні заходи

    Отримайте нові знання

    Взяти участь

    Інтернет-магазин

    Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями

    Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями з передплати і станьте читачем тижневика «Головбух:БЮДЖЕТ» та журналів «Головбух: Праця та зарплата» і «Держзакупівлі» просто зараз

    Живе спілкування з редакцією












    © Головбух: Бюджет, 2017. Усі права захищено
    Повне або часткове копіювання будь-яких матеріалів порталу, цитування, публікація їх анотованих оглядів допускаються лише з письмового дозволу редакції порталу

    Тижневик «Головбух: Бюджет», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14859-3830Р від 29.01.2009

    Журнал «Держзакупівлі», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 18739-7539Р від 14.02.2012

    Журнал «Головбух: праця та зарплата», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14961-3933 ПР від 05.03.2009

    
    • Ми в соцмережах
    Коте теж здивований, але…


    він знає, що зареєструється і скачає файли.
    57 секунд на реєстрацію – і Ви теж зможете скачувати необхідні документи, форми, зразки тощо



    У мене є пароль
    нагадати
    Пароль надіслано на пошту
    Ввести
    Я тут вперше
    на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
    Введіть ел. пошту або логін
    Неправильний логін або пароль
    Неправильний пароль
    Введіть пароль
    Oops!.. Але публікацію можуть бачити лише зареєстровані користувачі



    Приділіть лише 57 секунд реєстрації – і читатимете статті, актуальні запитання та відповіді на них


    У мене є пароль
    нагадати
    Пароль надіслано на пошту
    Ввести
    Я тут вперше
    на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
    Введіть ел. пошту або логін
    Неправильний логін або пароль
    Неправильний пароль
    Введіть пароль