Оприбуткування благодійної допомоги в бюджетних установах

2491
Бюджетна установа, яка отримала благодійну допомогу у грошовому вигляді, має відобразити таку допомогу в бухгалтерському обліку. Про цей постулат зазвичай пам’ятає кожен бухгалтер. А ось коли така допомога надходить в натуральній формі — про нього інколи забувають. Приміром, отримала установа від благодійника бензин. Його використали, а про облік і не згадали. А це, до речі, є порушенням бюджетного законодавства і може обернутися досить неприємними наслідками.

Справді, бухгалтер установи повинен подбати про оприбуткування благодійної допомоги не лише тоді, коли отримав її у вигляді коштів. Облік благодійної допомоги потрібно обов’язково вести і тоді, коли її установа отримала у негрошовій формі.

Як це зробити, визначено у Порядку отримання благодійних (добровільних) внесків і пожертв від юридичних та фізичних осіб бюджетними установами і закладами освіти, охорони здоров’я, соціального захисту, культури, науки, спорту та фізичного виховання для потреб їх фінансування, затвердженому постановою КМУ від 04.08.2000 № 1222 (далі — Порядок № 1222).

Саме Порядком № 1222 передбачено, що бюджетні установи можуть отримувати благодійну допомогу:

  • у грошовій формі для потреб фінансування установи;
  • як товари, роботи, послуги.

Про що ж має подбати бухгалтер, якщо установа отримала благодійну допомогу у натуральній формі? Таку допомогу він повинен відобразити в кошторисі, зарахувавши до відповідної групи надходжень доходів бюджету, провести касові і фактичні видатки та оприбуткувати.

Розповімо про це далі докладно.

Документальне оформлення надходження благодійної допомоги

Необхідність документування господарських операцій під час їх проведення або безпосередньо після їх завершення передбачено в частині першій статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 № 996-XIV (далі — Закон про бухоблік).

Тож, як і будь-які господарські операції, операції з надходження благодійної допомоги потребують документального оформлення.

Насамперед установа має надіслати благодійнику лист-клопотання про надання благодійної допомоги. У листі варто прописати:

  • у разі надання благодійної допомоги у вигляді товарів — перелік конкретних товарів;
  • у разі потреби в грошовій допомозі — банківські реквізити.

Далі керівник установи має укласти договір про надання благодійної допомоги.

Оприбуткування благодійної допомоги та відображення її в обліку установи проводять на підставі належно оформлених:

  • накладних на відпуск товарів;
  • актів приймання-передачі основних засобів;
  • актів приймання-передачі виконаних робіт (наданих послуг);
  • квитанцій;
  • платіжних доручень.

Відбувається передання/отримання благодійної допомоги так:

  • благодійник передає установі об’єкти, що надаються як благодійна допомога, разом з первинними документами (чи їх копіями);
  • ці об’єкти має прийняти створена за наказом керівника установи комісія, у складі якої обов’язково є працівник бухгалтерської служби (а для підпорядкованих установ — представники органу вищого рівня).

Комісія для отриманих як благодійна допомога об’єктів має скласти акт. В акті зазначають найменування, кількість і вартість отриманих об’єктів тощо.

Якщо комісія не має достовірної інформації про вартість отриманих об’єктів, її визначають на рівні справедливої вартості на дату отримання.

Відображення благодійної допомоги у складі спецфонду кошторису

Благодійна допомога, отримана установами від благодійників, належить до першої підгрупи другої групи власних надходжень (ч. 4 ст. 13 Бюджетного кодексу України; БК).

Тому після отримання благодійної допомоги установа вносить зміни до спеціального фонду кошторису за іншими джерелами власних надходжень бюджетних установ відповідно до пункту 49 Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ, затвердженого постановою КМУ від 28.02.2002 № 228.

Операції в натуральній формі установи провадять у межах планових показників і обов’язково відображають в бухгалтерському обліку виконання державного та місцевих бюджетів.

У разі проведення операцій у натуральній формі установи складають та подають до органів Казначейства не пізніше останнього робочого дня місяця довідку про надходження у натуральній формі (п. 12.7 Порядку казначейського обслуговування місцевих бюджетів, затвердженого наказом Мінфіну від 23.08.2012 № 938).

На підставі цієї довідки органи Казначейства відображають зазначені операції в обліку з виконання бюджету. А установи, своєю чергою, отримують виписку з рахунку на підтвердження зарахування та списання (касові видатки) цих сум зі спеціальних реєстраційних рахунків.

Оприбуткування благодійної допомоги в бюджетних установах

Інформацію про доходи бюджетні установи формують за Національним положенням (стандартом) бухгалтерського обліку в державному секторі (далі — НП(с)БОДС) 124 «Доходи», затвердженим наказом Мінфіну від 24.12.2010 № 1629 (далі — НП(с)БОДС 124).

Благодійна допомога за класифікацією доходів за НП(с)БОДС 124 відповідає доходам від необмінних операцій (абз. 4 пп. 1.2 розд ІІ).

Для обліку таких доходів застосовується субрахунок 7511 «Доходи за необмінними операціями».

Не відобразили в обліку благодійну допомогу 2017 — припустилися порушення

Якщо ж у бухгалтерському обліку та звітності бюджетної установи благодійна допомога не буде відображена — це вважатиметься порушенням бюджетного законодавства, зокрема порушенням встановлених вимог щодо ведення бухгалтерського обліку та складання звітності про виконання бюджетів (п. 33 ч. 1 ст. 116 БК).

Адже всі надходження та витрати бюджету, як передбачено в частині п’ятій статті 56 БК, слід відображати на рахунках у хронологічному порядку відповідно до встановленої законодавством процедури. Усі бухгалтерські записи, як ми вже згадували, мають бути підтверджені документально.

Отже, неоприбуткована благодійна допомога вважається бюджетним правопорушенням.

Відповідальність за це порушення у вигляді накладення штрафу на керівника установи та зупинення операцій з бюджетними коштами (п. 2 ч. 1 ст. 117 БК) передбачено в Порядку зупинення операцій з бюджетними коштами, затвердженому постановою КМУ від 19.01.2011 № 21.



Підписка на статті

Підпишіться на розсилку, аби не прогавити жодної важливої та цікавої статті. Це БЕЗПЛАТНО. З нашою допомогою працювати легше!

Освітні заходи

Освітні заходи

Отримайте нові знання

Взяти участь

Інтернет-магазин

Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями

Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями з передплати і станьте читачем тижневика «Головбух:БЮДЖЕТ» та журналів «Головбух: Праця та зарплата» і «Держзакупівлі» просто зараз

Живе спілкування з редакцією















© Головбух: Бюджет, 2017. Усі права захищено
Повне або часткове копіювання будь-яких матеріалів порталу, цитування, публікація їх анотованих оглядів допускаються лише з письмового дозволу редакції порталу

Тижневик «Головбух: Бюджет», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14859-3830Р від 29.01.2009

Журнал «Держзакупівлі», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 18739-7539Р від 14.02.2012

Журнал «Головбух: праця та зарплата», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14961-3933 ПР від 05.03.2009


  • Ми в соцмережах
Коте теж здивований, але…


він знає, що зареєструється і скачає файли.
57 секунд на реєстрацію – і Ви теж зможете скачувати необхідні документи, форми, зразки тощо



У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Я тут вперше
на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль
Oops!.. Але публікацію можуть бачити лише зареєстровані користувачі



Приділіть лише 57 секунд реєстрації – і читатимете статті, актуальні запитання та відповіді на них


У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Я тут вперше
на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль