Як і коли створюється бухгалтерська служба бюджетної установи

42
Бухгалтерська служба — серце бюджетної установи. Уся інформація про активи і кошти, доходи і витрати установи акумулюється саме тут. А як бути установам, де працівників небагато, а штатом передбачені лише посади головного бухгалтера і касира без створення окремого підрозділу? Звернімося за відповіддю до нормативних актів.

Бухгалтерська служба бюджетної установи створюється для організації в ній бухгалтерського обліку.

Із передбачених частиною четвертою статті 8 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 № 996-XIV форм бухгалтерського обліку для бюджетних установ прийнятні такі:

  • введення до штату посади бухгалтера або створення бухгалтерської служби на чолі з головним бухгалтером;
  •  ведення бухгалтерського обліку централізованою бухгалтерією.

Завдання та функціональні обов’язки бухгалтерської служби у бюджетних установах, повноваження її керівника визначає Кабінет Міністрів України. І тут послуговуються Типовим положенням про бухгалтерську службу бюджетної установи, затвердженим постановою КМУ від 26.01.2011 № 59 (далі — Типове положення), яке лише підтверджує згадані форми організації бухгалтерського обліку в бюджетних установах.

Умови утворення бухгалтерської служби в установі

Бухгалтерська служба утворюється як самостійний структурний підрозділ бюджетної установи, вид якого залежить від обсягу, характеру та складності бухгалтерської роботи(п. 2 Типового положення). Це може бути: департамент, управління, відділ, сектор.

Положення про бухгалтерську службу бюджетної установи має затвердити її керівник.

Керівником бухгалтерської служби є головний бухгалтер, який підпорядковується та є підзвітним керівникові бюджетної установи або його заступникові (п. 9 Типового положення).

Функції бухгалтерської служби може виконувати й централізована бухгалтерія, яка веде облік виконання кошторисів установ, які утримуються за рахунок коштів відповідних бюджетів.

Часто-густо в бюджетних установах за штатним розписом передбачені посади головного бухгалтера, бухгалтера (спеціаліста, який виконує обов’язки бухгалтера) та/або касира без створення окремого структурного підрозділу з ведення бухгалтерського обліку, тобто бухгалтерської служби. Така ситуація характерна для органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

Бухгалтерська служба в органах державної влади

Самостійні структурні підрозділи місцевих державних адміністрацій можуть мати у своєму штаті головного бухгалтера та провідного спеціаліста, на яких покладено обов’язки з ведення бухгалтерського обліку. Якщо за такої ситуації керуватись нормами Типового положення, то має бути створена бухгалтерська служба, яку очолюватиме головний бухгалтер.

Постанова КМУ «Про упорядкування структури апарату центральних органів виконавчої влади, їх територіальних підрозділів та місцевих державних адміністрацій» від 12.03.2005 № 179 дозволяє в межах управлінь, відділів місцевих державних адміністрацій створювати такі структурні підрозділи, як сектори з чисельністю працівників не менш як 2 одиниці.

Завдяки цій нормі управління районних (обласних) державних адміністрацій вдаються до такого кроку, як створення сектору з бухгалтерського обліку, який і виконує повноваження бухгалтерської служби.

Інакше з сільськими та селищними радами.

Бухгалтерська служба в органах місцевого самоврядування

Візьмемо Схему посадових окладів керівних працівників і спеціалістів апарату сільських і селищних рад та їх виконавчих органів(крім сільських, селищних рад і їх виконавчих органів, що представляють інтереси об’єднаних територіальних громад), наведену в додатку 54 до постанови КМУ «Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів» від 09.03.2006 № 268. У зазначеній схемі є посади «Головний бухгалтер», «Спеціаліст I категорії», «Спеціаліст II категорії».

Відповідно до підпункту 5 частини 1 статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 № 280/97-ВР питання затвердження за пропозицією сільського, селищного голови структури виконавчих органів ради, загальної чисельності апарату ради та її виконавчих органів вирішується винятково на пленарних засіданнях сільської, селищної ради.

Тож створення структурного підрозділу з ведення бухгалтерського обліку віддано на розсуд сільських та селищних рад.

Ведення бухгалтерського обліку, якщо немає бухгалтерської служби

За відсутності бухгалтерської служби вводиться посада спеціаліста, на якого покладається виконання обов’язків бухгалтерської служби, тобто бухгалтера. Посадову інструкцію такого спеціаліста також має затвердити керівник бюджетної установи.

А чи можна вводити посаду головного бухгалтера, якщо в установі не створено бухгалтерську службу?

За вимогами пункту 13 Типового положення головний бухгалтер здійснює керівництво діяльністю бухгалтерської служби, забезпечує раціональний та ефективний розподіл посадових обов’язків між її працівниками. Тож виходить, що єдиний бухгалтер установи може виконувати окремі обов’язки головного бухгалтера, однак за відсутності підлеглих йому немає ким керувати.

Посаду «головний бухгалтер» доцільно вводити, коли у штаті установи є й інші спеціалісти, до функціональних обов’язків яких належить ведення бухгалтерського обліку в установі.



Ваша персональна добірка.

    Підписка на статті

    Підпишіться на розсилку, аби не прогавити жодної важливої та цікавої статті. Це БЕЗПЛАТНО. З нашою допомогою працювати легше!

    Освітні заходи

    Освітні заходи

    Отримайте нові знання

    Взяти участь

    Інтернет-магазин

    Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями

    Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями з передплати і станьте читачем тижневика «Головбух:БЮДЖЕТ» та журналів «Головбух: Праця та зарплата» і «Держзакупівлі» просто зараз

    Живе спілкування з редакцією




    Розсилка









    © Головбух: Бюджет, 2017. Усі права захищено
    Повне або часткове копіювання будь-яких матеріалів порталу, цитування, публікація їх анотованих оглядів допускаються лише з письмового дозволу редакції порталу

    Тижневик «Головбух: Бюджет», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14859-3830Р від 29.01.2009

    Журнал «Держзакупівлі», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 18739-7539Р від 14.02.2012

    Журнал «Головбух: праця та зарплата», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14961-3933 ПР від 05.03.2009

    
    • Ми в соцмережах
    Коте теж здивований, але…


    він знає, що зареєструється і скачає файли.
    57 секунд на реєстрацію – і Ви теж зможете скачувати необхідні документи, форми, зразки тощо



    У мене є пароль
    нагадати
    Пароль надіслано на пошту
    Ввести
    Я тут вперше
    на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
    Введіть ел. пошту або логін
    Неправильний логін або пароль
    Неправильний пароль
    Введіть пароль
    Oops!.. Але публікацію можуть бачити лише зареєстровані користувачі



    Приділіть лише 57 секунд реєстрації – і читатимете статті, актуальні запитання та відповіді на них


    У мене є пароль
    нагадати
    Пароль надіслано на пошту
    Ввести
    Я тут вперше
    на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
    Введіть ел. пошту або логін
    Неправильний логін або пароль
    Неправильний пароль
    Введіть пароль