Запровадження програмно-цільового методу на місцевому рівні: основні засади і особливості

75
Децентралізація системи міжбюджетних відносин неможлива без перерозподілу фінансового ресурсу на користь місцевих органів влади. Тож органи місцевого самоврядування нині отримали самостійність у наповненні своїх бюджетів і проведення видатків, а також розширені джерела формування дохідної бази місцевих бюджетів. А для максимально ефективного використання фінансових ресурсів передбачено запровадження програмно-цільового методу на місцевому рівні.

Запровадження програмно-цільового методу на місцевому рівні регулюють норми Бюджетного кодексу України (БК).

Зокрема, із 1 січня 2017 року діє положення пункту 18 pозділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» БК, що зобов’язує місцеві бюджети, які мають правовідносини з державним бюджетом, у 2017 році застосовувати програмно-цільовий метод.

Водночас застосування програмно-цільового методу на місцевому рівні відбувається за рішенням відповідної місцевої ради. Якщо рішення про застосування програмно-цільового методу у бюджетному процесі на рівні місцевих бюджетів не прийнято, використовується тимчасова класифікація видатків та кредитування місцевих бюджетів (абз. З ч. 2 ст. 10 БК).

У разі застосування програмно-цільового методу на місцевому рівні місцеві бюджети застосовують програмну класифікацію видатків та кредитування бюджету, структуру кодування якої затверджено наказом Мінфіну «Про затвердження Структури кодування програмної класифікації видатків та кредитування місцевих бюджетів і Типової програмної класифікації видатків та кредитування місцевих бюджетів/Тимчасової класифікації видатків та кредитування для бюджетів місцевого самоврядування, які не застосовують програмно-цільового методу» від 02.12.2014 № 1195.

Програмна класифікація видатків та кредитування місцевого бюджету формується місцевим фінансовим органом за пропозиціями, поданими головними розпорядниками бюджетних коштів під час складання проекту рішення про місцевий бюджет у бюджетних запитах (ч. 2 ст.10 БК). Під час формування програмної класифікації ураховують вимоги Типової програмної класифікації видатків та кредитування місцевих бюджетів, яка затверджується Мінфіном.

Нормативне підґрунтя для застосування програмно-цільового методу на місцевому рівні

Концепцію запровадження програмно-цільового  методу планування та виконання місцевих бюджетів визначено розпорядженням КМУ «Про схвалення Концепції реформування місцевих бюджетів» від 23.05.2007 № 308-р. Основні підходи до запровадження програмно-цільового методу складання та виконання місцевих бюджетів затверджені наказом Мінфіну від 02.08.2010 № 805.

Задля розмежування повноважень, прав і відповідальності головного розпорядника коштів місцевого бюджету та відповідальних виконавців бюджетних програм у процесі складання, затвердження та виконання місцевих бюджетів за програмно-цільовим методом та встановлення правил складання бюджетних програм затверджені також (наказ Мінфіну від 26.08.2014 № 836):

  • Інструкція про статус та особливості участі в бюджетному процесі відповідальних виконавців бюджетних програм місцевих бюджетів;
  • Правила складання паспортів бюджетних програм місцевих бюджетів та звітів про їх виконання (далі — Правила);
  • форма паспорта бюджетної програми місцевого бюджету;
  • форма звіту про виконання паспорта бюджетної програми місцевого бюджету.

Особливості застосування програмно-цільового методу на місцевому рівні

Програмно-цільовий метод у бюджетному процесі це — метод управління бюджетними коштами для досягнення конкретних результатів за рахунок бюджету із застосуванням оцінки ефективності використання бюджетних коштів на всіх стадіях бюджетного процесу.

Основними складовими програмно-цільового методу є:

  • бюджетні програми;
  • відповідальні виконавці;
  • паспорти бюджетних програм;
  • результативні показники бюджетних програм.

Паспорти бюджетних програм головного розпорядника затверджують:

  • за спільним наказом головного розпорядника та фіноргану;
  • у трьох примірниках;
  • протягом 45 днів від дати набрання чинності рішенням про місцевий бюджет (в окремих випадках, — упродовж двох тижнів після настання відповідних випадків (п. 1.6 Правил).

Якщо ж фінорган не створено згідно із законом та функції фіноргану забезпечує сільський, селищний, міський (міста районного значення) голова, який за бюджетним законодавством виконує функції головного розпорядника коштів відповідного місцевого бюджету (якщо місцевою радою не створено виконавчий орган), паспорти бюджетних програм головного pозпоpядникa затверджують розпорядчим документом голови відповідної місцевої ради.

Ефективність бюджетних програм оцінюють на підставі аналізу результативних показників бюджетних програм, а також іншої інформації, що міститься в бюджетних запитах, кошторисах, паспортах бюджетних програм, звітах про виконання кошторисів та звітах про виконання паспортів бюджетних програм.

Результати оцінки ефективності бюджетних програм є підставою для нових управлінських рішень. Вони, зокрема, можуть передбачати:

  • внесення в установленому порядку змін до бюджетних призначень поточного бюджетного періоду; 
  • внесення пропозицій, у т.ч. щодо зупинення реалізації відповідних бюджетних програм, у випадку невикористання коштів або неефективного використання коштів.

Тож можемо зробити висновок, що застосування програмно-цільового методу на місцевому рівні дає можливість:

  • перевести планування місцевих бюджетів на середньострокову перспективу;
  • залишити у минулому практику фінансування за принципом утримання бюджетних установ;
  • перейти до оптимального співвідношення бюджетних видатків і надання послуг високої якості населенню, тобто досягнути значного економічного і соціального ефекту;
  • прийняття виважених управлінських рішень.

Завдяки програмно-цільовому методу планування місцевих бюджетів має підвищитися відповідальність розпорядників бюджетних коштів за досягнення кінцевого результату. А також — зрости поінформованість членів місцевих громад про напрями витрачання коштів бюджету територіальної громади.



Підписка на статті

Підпишіться на розсилку, аби не прогавити жодної важливої та цікавої статті. Це БЕЗПЛАТНО. З нашою допомогою працювати легше!

Освітні заходи

Освітні заходи

Отримайте нові знання

Взяти участь

Інтернет-магазин

Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями

Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями з передплати і станьте читачем тижневика «Головбух:БЮДЖЕТ» та журналів «Головбух: Праця та зарплата» і «Держзакупівлі» просто зараз

Живе спілкування з редакцією















© Головбух: Бюджет, 2017. Усі права захищено
Повне або часткове копіювання будь-яких матеріалів порталу, цитування, публікація їх анотованих оглядів допускаються лише з письмового дозволу редакції порталу

Тижневик «Головбух: Бюджет», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14859-3830Р від 29.01.2009

Журнал «Держзакупівлі», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 18739-7539Р від 14.02.2012

Журнал «Головбух: праця та зарплата», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14961-3933 ПР від 05.03.2009


  • Ми в соцмережах
Коте теж здивований, але…


він знає, що зареєструється і скачає файли.
57 секунд на реєстрацію – і Ви теж зможете скачувати необхідні документи, форми, зразки тощо



У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Я тут вперше
на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль
Oops!.. Але публікацію можуть бачити лише зареєстровані користувачі



Приділіть лише 57 секунд реєстрації – і читатимете статті, актуальні запитання та відповіді на них


У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Я тут вперше
на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль