Контроль за додержанням законодавства про працю органами місцевого самоврядування: як запровадити нові повноваження

84
Із початку 2017 року до повноважень виконавчих органів місцевих рад додалися повноваження з контролю за додержанням законодавства про працю. Нещодавно Держпраці роз’яснила, які саме обов’язки вони передбачають, як їх документально оформити та покласти на працівників обов’язок з виконання.

Повноваження органів місцевого самоврядування визначає Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 № 280/97-ВР (далі — Закон № 280).

Тепер дотримуючись вимог статті 34 Закону № 280, працівники органів місцевого самоврядування мають з-поміж іншого виконувати повноваження у сфері контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення (далі — контрольні повноваження).

Такі повноваження провадять за:

  • Порядком здійснення державного нагляду за додержанням законодавства про працю, затвердженим постановою КМУ від 26.04.2017 № 295 (далі — Порядок № 295);
  • Порядком накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, затвердженим постановою КМУ від 17.07.2013 № 509.

А щоб міські ради міст обласного значення чи об’єднаних тергромад документально оформили покладення таких повноважень, Держпраці розтлумачила (лист від 22.06.2017 № 6827/1/4-ДП-17), як правильно діяти.

Хто відповідатиме за контрольні повноваження органів місцевого самоврядування

Виконання контрольних повноважень потребуватиме від міських рад міст обласного значення чи об’єднаних тергромад:

  • або створення нового органу;
  • або покладення повноважень на діючий виконавчий орган.

Той чи той варіант обрати — рада вирішує сама, головне — врахувати чисельність виконавчого органу, що дасть змогу ефективно виконувати контрольні повноваження.

Держпраці рекомендує визначати її у розрахунку 1 інспектор праці на 20 000 мешканців відповідної ради. А також враховувати:

  • обсяг обов’язків, які покладаються на виконавчий орган;
  • кількість, тип, розмір і розташування роботодавців, які підлягають інспектуванню.

Якщо громада має менше 20 000 жителів, рада такої громади може ухвалити рішення і покласти такі повноваження на уповноважену посадову особу. Однак таку особу слід обирати лише з-поміж тих, хто має вищу юридичну або економічну освіту за освітньо-кваліфікаційним рівнем не нижче молодшого бакалавра або бакалавра.

Що прописати в посадових інструкціях працівників

До посадових інструкцій інспекторів праці слід внести нові обов’язки, що передбачають виконання контрольних повноважень.

Нові обов’язки у посадових інструкціях інспекторів праці скачайте тут.

Коли відповідна рада визначатиме обов’язки виконавчого органу чи уповноваженої особи, варто врахувати, що такі обов’язки не повинні:

  • заважати їм ефективно виконувати контрольні повноваження;
  • якимось чином завдавати шкоди авторитетові та неупередженості, які потрібні інспекторам праці у їхніх відносинах з роботодавцями та працівниками.

Що слід зробити, аби забезпечити виконання повноваження органів місцевого самоврядування

Щоб мати змогу виконувати контрольні повноваження виконавчими органами міських рад міст обласного значення, об’єднаними територіальними громадами повноважень, проводиться низка заходів.

По-перше, відповідна рада має ухвалити рішення про уповноваження діючого або створення нового виконавчого органу міської ради міста обласного значення, об’єднаної територіальної громади (далі — виконавчий орган), уповноваження посадової особи на здійснення контрольних повноважень.

По-друге, мають бути визначені структура та штатний розпис виконавчого органу міської ради міста обласного значення чи об’єднаної територіальної громади, до повноважень якого віднесено здійснення контрольних повноважень.

По-третє, слід затвердити положення про виконавчий орган, до повноважень якого віднесено виконання контрольних повноважень, посадову інструкцію інспектора праці;

По-четверте, варто подбати і про матеріальне забезпечення інспекторів праці — виділити приміщення, офісну техніку, забезпечити доступ усіх категорій громадян для його відвідування, передбачити оплату праці.

Інформація про всі ці заходи, а також про кількість юридичних та фізичних осіб, що на території відповідної ради використовують найману працю, чисельність населення надсилається разом з листом голови відповідної міської, селищної, сільської ради до Держпраці.

У цьому листі мають бути також картка обліку даних інспектора праці та фотокартка інспектора розміром 3,0 × 4,0 см, якому пропонується видати посвідчення.

Розширили повноваження органів місцевого самоврядування — попереджаємо про зміну істотних умов праці

Якщо з огляду на розширення повноважень органів місцевого самоврядування, зміни вносяться до положення діючого виконавчого органу чи покладаються повноваження на уповноважену посадову особу, виникає потреба дотримати норм статті 32 Кодексу законів про працю України.

Йдеться про попередження працівників, істотні умови праці яких зміняться після затвердження радою змін до положення про відповідний виконавчий орган.

Таких працівників персонально під підпис попереджають про дату змін не пізніше ніж за два місяці до змін. І що важливо — в цей період від усіх працівників доцільно одержати письмову заяву про згоду продовжувати роботу після зміни істотних умов праці або ж про їхню відмову працювати в нових умовах.

Зауважимо:

кожен працівник має право будь-коли змінити своє рішення.

Розпочати роботу в нових умовах праці слід з ознайомлення працівників з новими інструкціями та іншими документами, що визначають змінені посадові обов’язки.

Якщо працівник відмовляється працювати далі у зв'язку зі змінами істотних умов праці, його звільняють на підставі пункту 6 статті 36 КЗпП. 



Ваша персональна добірка.

    Підписка на статті

    Підпишіться на розсилку, аби не прогавити жодної важливої та цікавої статті. Це БЕЗПЛАТНО. З нашою допомогою працювати легше!

    Освітні заходи

    Освітні заходи

    Отримайте нові знання

    Взяти участь

    Інтернет-магазин

    Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями

    Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями з передплати і станьте читачем тижневика «Головбух:БЮДЖЕТ» та журналів «Головбух: Праця та зарплата» і «Держзакупівлі» просто зараз

    Живе спілкування з редакцією




    Розсилка









    © Головбух: Бюджет, 2017. Усі права захищено
    Повне або часткове копіювання будь-яких матеріалів порталу, цитування, публікація їх анотованих оглядів допускаються лише з письмового дозволу редакції порталу

    Тижневик «Головбух: Бюджет», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14859-3830Р від 29.01.2009

    Журнал «Держзакупівлі», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 18739-7539Р від 14.02.2012

    Журнал «Головбух: праця та зарплата», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14961-3933 ПР від 05.03.2009

    
    • Ми в соцмережах
    Коте теж здивований, але…


    він знає, що зареєструється і скачає файли.
    57 секунд на реєстрацію – і Ви теж зможете скачувати необхідні документи, форми, зразки тощо



    У мене є пароль
    нагадати
    Пароль надіслано на пошту
    Ввести
    Я тут вперше
    на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
    Введіть ел. пошту або логін
    Неправильний логін або пароль
    Неправильний пароль
    Введіть пароль
    Oops!.. Але публікацію можуть бачити лише зареєстровані користувачі



    Приділіть лише 57 секунд реєстрації – і читатимете статті, актуальні запитання та відповіді на них


    У мене є пароль
    нагадати
    Пароль надіслано на пошту
    Ввести
    Я тут вперше
    на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
    Введіть ел. пошту або логін
    Неправильний логін або пароль
    Неправильний пароль
    Введіть пароль