Як можна добровільно вийти зі складу об'єднаної громади

253
Поняття «децентралізація влади» увійшло до нашого життя не так давно. І якщо прочитати його тлумачення може кожен, то розібратися, що ж насправді принесе децентралізація влади в життя кожної громади, набагато важче. Спробуємо розповісти стисло про ті процеси, які відбуваються в країні.

Децентралізація це — передача повноважень згори до низу.

Однак зараз ми дуже багато говоримо про децентралізацію влади, тобто передачу повноважень, а на ділі цієї передачі не відбувається. Бо одна справа задекларувати бажання передати такі повноваження, а зовсім інша — взяти на себе сміливість і мати політичну волю ці повноваження передати.

Як планувалося провести децентралізацію саме цієї влади? Держава повинна була поділитися частиною своїх  повноважень із органами місцевого самоврядування. Метою цього є створення фінансово незалежних громад, які зможуть самостійно утримувати дитячі садки і школи, амбулаторії, будинки культури і клуби, дороги, інфраструктуру.

Тобто децентралізація влади це інструмент для підвищення якості життя мешканців кожного села, селища чи міста.

Децентралізація влади через створення об’єднаних територіальних громад

Сьогодні вся децентралізація виливається в реформу під назвою «Створення об'єднаних територіальних громад». І саме через створення цих територіальних громад планувалося передати повноваження згори до низу.

Чому? Тому що, коли ми говоримо про створення об’єднаної територіальної громади, це означає, насамперед, що змінюється центр прийняття рішень.

Зрозуміло, що для створення об’єднаних територіальних громад має бути відповідно законодавча база. Які ж законодавчі норми уможливлюють наразі добровільне об’єднання?

Законодавче підґрунтя для децентралізації влади

Про задекларовані зміни до Конституції  України в частині децентралізації влади, за які свого часу так взялися депутати, наразі всі наче забули. І найближчим часом вони навряд чи  вноситимуться. На це є об’єктивні причини: ведення військових дій на сході України, тимчасова окупація Криму. Тому зміни до Конституції не будуть внесені, адже вони можуть бути  використані не лише для проведення децентралізації, а й для інші цілей, які можуть зашкодити державі.

Проте і в рамках тієї законодавчої бази, яка сьогодні існує, можна проводити об’єднання громад, і в цьому правовому полі достатньо законодавчих документів, які дозволяють громадам об'єднуватися.

По-перше, це Закон України «Про добровільне об'єднання територіальних громад» від 05.02.2015 № 157-VIII. Цей Закон визначає процедуру об'єднання громад і основні правові засади, як це об'єднання має відбуватися.

По-друге, наразі внесено зміни до Бюджетного кодексу України (БК) та Податкового кодексу України (ПК), де чітко виписані положення про об'єднані територіальні громади як бюджети самоврядування та виписані доходи і видатки, які бюджети цих об'єднаних територіальних громад отримуватимуть.

Останнім часом до БК вносилися зміни стосовно об'єднаних територіальних громад, їх видаткові повноваження щороку збільшуються. Натомість ПК з моменту внесення до нього у 2015 році положень стосовно місцевих бюджетів, включно з об'єднаними територіальними громадами, залишається без змін. Це не дуже тішить, бо хотілося б досягнути стабільності, щоб чітко були регламентовані доходи і було відомо хоча б на кілька років наперед, які саме надходження отримуватимуть  місцеві бюджети.

По-третє, є Методика формування спроможних територіальних громад, затверджена постановою КМУ від 08.04.2015 № 214, що визначає ті вимоги, які потрібно виконувати при створенні громади. Це, зокрема, дотримання спільних меж, встановлена відстань від центру громади до її найвіддаленішого населеного пункту, яка не може бути більшою 20 км. А також вимоги, щоб швидко могла доїхати швидка допомога  і був забезпечений правопорядок.

Існують й інші законодавчі акти. Нещодавно прийняті два закони, які значно посприяли об'єднанню громад. Це Закони України:

  • «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо особливостей добровільного об’єднання територіальних громад, розташованих на територіях суміжних районів» від 14.03.2017 № 1923-VIII. Цей Закон дає змогу об'єднуватися громадам суміжних районів (хоча таке об’єднання можливе не завжди);
  • «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо добровільного приєднання територіальних громад» від 09.02.2017 № 1851-VIII (далі — Закон № 1851). Цей Закон дає змогу суттєво пришвидшити формування спроможного базового рівня місцевого самоврядування, бо значно спрощує процедуру добровільного об’єднання громад.

Водночас  Закон № 1851 досить двоякий: він дає змогу провести спрощене приєднання громади до вже існуючої об’єднаної громади, і користуючись вміло цим Законом, можна розпочати об'єднання там, де не було ще об'єднаної громади взагалі. Як це може відбутися? Цей закон уможливлює об'єднання громад в межах, затверджених перспективним планом розвитку.

Якщо не в повному форматі відбулося об'єднання, то ті громади, які не приєдналися свого часу, можуть попросити центральну садибу їх прийняти в команду. Голова об’єднаної територіальної громади зобов’язаний задовольнити це прохання. Якщо ж він не захоче прийняти таку громаду, яка не приєдналася спочатку, то КМУ може визнати таку об’єднану територіальну громаду неспроможною.

Добровільне об’єднання

Наприклад, маємо нині затверджений перспективний план розвитку території. Візьмемо Київську область, де 29 перспективних планів затверджено, а на сьогодні створено тільки 2 об'єднані територіальні громади. Решта 27 перспективних планів також об’єднують певну кількість громад. З них 8 рад повинні об'єднатися. Об'єднуються або бажають об'єднатися 6 або 5, а інші категорично проти об'єднання. Якщо в тих громадах, які бажають об'єднання, проживає більше ніж 50% населення громади, окресленої перспективним планом, то вони можуть розпочинати об'єднання.

При цьому повинна дотримуватися та умова, що ініціатором та центральною садибою такого об’єднання буде саме та громада, яка була визнана такою в перспективному плані.

Добровільний вихід

Тепер щодо добровільного виходу. Про добровільний вихід немає закону і не буде. Хоча логічно, якщо існує процедура об'єднання, то потрібно мати і процедуру виходу і, можливо, об'єднання в іншому форматі. І це було б правильно.

Наразі ми лише  маємо перспективний план розвитку території, і якщо об'єднання відбулося не в тому форматі, в якому воно б дало свої позитивні результати, фактично можна підключити до роботи обласну адміністрацію.

І в тих областях, де адміністрація зацікавлена в таких процесах і бере безпосередню участь в такій реформі, були вже такі прецеденти. Обласна адміністрація виходить на КМУ з пропозицією зміни перспективного плану розвитку території і доводить, що попередньо затверджений перспективний план розвитку території необхідно змінити. Такий перспективний план змінюється і об'єднання відбувається в іншому форматі.

Тобто скасовується той план і те розпорядження Кабміну, яким громада була визнана спроможною, і приймається інше. Якщо обласна адміністрація доведе, що затверджений план не підходить, а потрібен інший, то Кабмін прийме таке рішення. Але процедура буде відбуватися заново: нова ініціатива, обговорення, рішення щодо спроможності і так далі.



Підписка на статті

Підпишіться на розсилку, аби не прогавити жодної важливої та цікавої статті. Це БЕЗПЛАТНО. З нашою допомогою працювати легше!

Освітні заходи

Освітні заходи

Отримайте нові знання

Взяти участь

Інтернет-магазин

Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями

Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями з передплати і станьте читачем тижневика «Головбух:БЮДЖЕТ» та журналів «Головбух: Праця та зарплата» і «Держзакупівлі» просто зараз

Живе спілкування з редакцією















© Головбух: Бюджет, 2017. Усі права захищено
Повне або часткове копіювання будь-яких матеріалів порталу, цитування, публікація їх анотованих оглядів допускаються лише з письмового дозволу редакції порталу

Тижневик «Головбух: Бюджет», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14859-3830Р від 29.01.2009

Журнал «Держзакупівлі», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 18739-7539Р від 14.02.2012

Журнал «Головбух: праця та зарплата», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14961-3933 ПР від 05.03.2009


  • Ми в соцмережах
Коте теж здивований, але…


він знає, що зареєструється і скачає файли.
57 секунд на реєстрацію – і Ви теж зможете скачувати необхідні документи, форми, зразки тощо



У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Я тут вперше
на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль
Oops!.. Але публікацію можуть бачити лише зареєстровані користувачі



Приділіть лише 57 секунд реєстрації – і читатимете статті, актуальні запитання та відповіді на них


У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Я тут вперше
на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль