Як відбуватиметься фінансування об'єднаних територіальних громад

38
Реформа місцевого самоврядування передбачає децентралізацію влади. Тобто передачу повноважень на місця. Нові повноваження місцевих рад стосуються не лише прийняття рішень, а й фінансування. Розповімо нині про основні аспекти фінансування об’єднаних територіальних громад.

Новий механізм фінансування об’єднаних  територіальних громад визначили законодавчі зміни, які були внесені у Бюджетний кодекс України та Податковий кодекс України. І вже на початку 2017 року запрацював цей, фінансовий, аспект децентралізації.

Як саме змінилися складові фінансування об’єднаних  територіальних громад?

Фінансування об’єднаних територіальних громад: ПДФО

Сьогодні 60% доходів фізичних осіб іде безпосередньо в об’єднану громаду — це реальні кошти. Зрозуміло, що надходження від ПДФО напряму залежать від кількості робочих місць, які вже мають громади.

Тому перш ніж об'єднатися, потрібно ретельно проаналізувати ті ресурси та можливості, які є в громади: підприємства; орендарі; суб’єкти господарювання, які виплачують зарплату найманим працівникам; земля — як вона використовується, хто її орендує. Адже все це надходження громади.

Окрім надходження ПДФО, до уваги варто брати інші можливі надходження: земельний податок і орендна плата за землю, єдиний податок господарської діяльності, акциз тощо.

Фінансування громад за рахунок субвенцій

До того ж, напряму до об'єднаної територіальної громади надходять освітня і медична субвенції, субвенцію на розвиток інфраструктури.

На сьогодні катастрофічно не вистачає медичної субвенції. Однак за підсумками другого півріччя мають збільшити кошти цієї субвенції . Тому місцеві органи влади повинні мати розрахунки додаткової потреби, скільки коштів не вистачає, аби в майбутньому отримати цю субвенцію.

Те ж саме стосується освітньої субвенції. Варто сказати, що кошти цієї субвенції розподіляються дуже нерівномірно — в деяких місцевих бюджетах наразі є надлишок цих коштів, а в деяких їх не вистачає.  Тому для міст та об'єднаних територіальних громад, які на своїй території мають заклади професійно-технічної освіти, дозволяється надлишок коштів з освітньої субвенції спрямовувати на заробітні плати фахівців, які працюють у ПТНЗ, але тільки тих, що надають послуги з загальної освіти.

Громади мають право подавати заявки на використання коштів Державного фонду регіонального розвитку – починати співпрацювати слід напряму з Мінрегіоном. Окрім цього, можна писати проекти на субвенцію на соціально-економічний розвиток (це нове право).

В Україні завжди були дотаційні бюджети і бюджети, які підтримували державу. Така дотаційність залишається і тепер, отримавши назву «базова дотація».

Базова дотація вираховується за механізмом горизонтального вирівнювання: території порівнюються між собою, рахується показник ПДФО за фактичними надходженнями за звітний період. Береться показник фактичних надходжень ПДФО на одного мешканця України, і до нього порівнюється показник ПДФО відповідної території. Якщо цей показник менший за середній в Україні — нараховується дотація, якщо ж більший ніж 110%, то 50% цього перебільшення надходить до державної скарбниці як реверсна дотація. Сьогодні по Україні маємо лише показник — у 2017 році ця дотація рахується з показника 1103 грн./особу на рік.

Останнім часом відбуваються окремі зміни в Мінрегіоні. Як пояснює керівництво в Мінрегіоні, пріоритетами на сьогодні визнано енергоефективність і спорт. Не менше, ніж 10% усіх капітальних видатків спрямовуватимуться зараз на спорт і на заходи енергоефективності.

Зараз головним розпорядником з таких видатків, як капітальні субвенції, проведення квот місцевого регіонального розвитку є Мінрегіон. Саме це міністерство затверджує той чи інший обсяг субвенцій. Субвенція на розвиток інфраструктури теж враховується і розподіляється між територіями також цим міністерством.

Мінрегіон бере на себе велику відповідальність і повноваження — це міністерство займатиметься освітніми округами і розробкою документації стосовно опорних шкіл, підпорядкованих шкіл, організацією руху шкільного автобуса між ними, розробленням показників і стандартів по освітніх округах.

Також Мінрегіон розпочав проведення величезної роботи стосовно первинної медицини, яка перебуватиме у відання громад. Ініційоване розроблення стандартів стосовно того, як повинен виглядати ФАП: яке медичне обладнання там повинно бути, які послуги він має надавати, які фахівці там мають працювати (тільки фельдшер чи ще й сімейний лікар), якими медикаментами він має бути забезпечений.

Невдовзі почнуть визначатися округи і стосовно безпеки. Коли ці округи вже будуть визначені, визначатиметься військова рада цих округів і які люди там працюватимуть. Водночас на сьогодні в деяких областях об’єднані територіальні громади власноруч ініціюють створення таких пунктів охорони безпеки. Наприклад, у Харківській області кілька громад об’єднали власні зусилля і самостійно відремонтували покинутий об’єкт і зараз в цьому об’єкті працює 15 людей і розташовано вже 4 машини, які обслуговують кілька об’єднаних громад. Це вже суто муніципальна структура з  безпеки, яка повністю утримується за рахунок об’єднаних громад і їх обслуговує.

Варто згадати і про субвенцію з підтримки розвитку інфраструктури. Вона залежить від кількості сільського населення і сільської площі об'єднаної територіальної громади, а також від того загального ресурсу, який виділяє держава. Цю субвенцію можуть отримувати тільки об'єднані територіальні громади. І цього року на цю субвенцію держава виділила кошти в загальній сумі 1,5 мільярди.

Фінансування об’єднаних територіальних громад: акциз

Минулого року об'єднані територіальні громади отримували 5% з продажу підакцизних товарів у місцевих магазинах. Натомість із січня 2017 року лише 13,44% від акцизу на продаж виготовлених в Україні паливно-мастильних матеріалів спрямовується на користь місцевого бюджету.

І за підсумками першого кварталу видно, що надходження значно зменшилися – ті минулорічні 5% були набагато більшими, ніж кошти, які громади отримують сьогодні.

Тому Асоціацією міст України ініціювала наразі два законопроекти, які вже зареєстровані  Верховній Раді, стосовно того, щоб повернути усе, як було (відновити 5% з продажу підакцизних товарів), або 13,44% збільшити до 17,60%.

Надходження акцизу для тютюнових виробів поки що залишене. Але навколо нього точиться боротьба депутатів. У Верховній Раді окремі народні депутати вже зареєстрували законопроект про скасування 5% з продажу тютюнових виробів. Як альтернативу маємо й інший законопроект від іншої депутатської групи та Асоціації міст України про залишення цього податку. Тож наразі громади можуть писати звернення до своїх мажоритарних депутатів, до обласної адміністрації, до Асоціації міст, наполягаючи, що їм такий податок потрібен.

Інші джерела фінансування громад

Групою депутатів розроблено законопроект з визначення додаткового податку  – додаткової надбавки до імпорту/експорту, яка, за планом депутатів, повністю має бути спрямованою в державний бюджет. А альтернативний законопроект пропонує розділити її навпіл: 50% надходитиме до місцевого, 50% – до державного бюджету.

Стосовно пільгового перевезення досі тривають дебати. Наразі не повертається відшкодування пільгового перевезення пасажирів, через що зростає заборгованість. Як наслідок, наприклад, Укрзалізниця змінює кількість зупинок. Вже маємо прецедент із Славутичем, це місто судилося з державою і виграло суд. Рішення суду на користь місцевого бюджету Славутича було таким: держава, надаючи такі пільги, повинна їх відшкодувати бюджету міста. Тож і решта громад можуть знайти сили та кошти на суди, аби мати надію їх також виграти, як Славутич.

Досі вирішується питання про депозити: чи варто розміщувати вільні кошти у депозитах. Нагадаємо, що на депозитах можуть розміщуватися тільки тимчасово вільні кошти, тільки за рішенням місцевої ради і тільки протягом конкретного бюджетного року — ніяких перехідних залишків на депозитних рахунках бути не може. І ці кошти вже тимчасово вільні, бо вони вже спрямовані на конкретні видатки, вони вже заплановані в бюджеті на виконання конкретної роботи або для витрат на конкретні заходи, тож вони обов’язково будуть витрачені.  

А протягом того часу, коли вони не використовуються з конкретних причин — або тендер ще не завершився, або робота, на яку вони мають бути витрачені, ще не завершилася — місцеві органи влади мають право розташовувати їх в державних банківських установах. За це вони отримують додатковий відсоток, який зараховується до загального фонду — це додатковий ресурс, але потрібно використати протягом року.

Наразі за ініціативою Асоціації міст України зареєстрований законопроект, за яким запропоновано відсотки з розподілу в бюджеті екологічного податку поміняти місцями: 55% передати до місцевого бюджету, а 25% — до обласного бюджету. Є також законопроект стосовно розподілу орендної плати з видобутку: 5% орендної плати залишати в тих областях, де цей видобуток відбувається. У цілому по Україні це майже 2 млрд грн.

Тож можемо зробити висновок, що надходження  місцевих бюджетів збільшились. Найбільше коштів з’явилося у тих селах і селищах, де є заправки, магазини, земля та орендарі. Але якщо подивитися з іншого боку, коли кажуть «спроможна громада», виникає запитання: «Спроможна на що?».

Сьогодні місцеві ради мають повноваження на утримання своєї ради, а ще ті, які стосуються забезпечення життєдіяльності громади. Це, наприклад, благоустрій, питання забезпечення водою. І якщо раніше з сільського бюджету утримувалися школа і садочок, всі установи культури, то зараз їх утримання відбувається коштом районного бюджету.

Наразі там, де є розуміння об'єднаної громади як єдиного організму, якщо принаймні депутати працюють в одному напрямі і немає відкритих війн, навіть не дуже багаті громади отримують додатковий ресурс. 



Підписка на статті

Підпишіться на розсилку, аби не прогавити жодної важливої та цікавої статті. Це БЕЗПЛАТНО. З нашою допомогою працювати легше!

Освітні заходи

Освітні заходи

Отримайте нові знання

Взяти участь

Інтернет-магазин

Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями

Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями з передплати і станьте читачем тижневика «Головбух:БЮДЖЕТ» та журналів «Головбух: Праця та зарплата» і «Держзакупівлі» просто зараз

Живе спілкування з редакцією











© Головбух: Бюджет, 2017. Усі права захищено
Повне або часткове копіювання будь-яких матеріалів порталу, цитування, публікація їх анотованих оглядів допускаються лише з письмового дозволу редакції порталу

Тижневик «Головбух: Бюджет», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14859-3830Р від 29.01.2009

Журнал «Держзакупівлі», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 18739-7539Р від 14.02.2012

Журнал «Головбух: праця та зарплата», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14961-3933 ПР від 05.03.2009


  • Ми в соцмережах
Коте теж здивований, але…


він знає, що зареєструється і скачає файли.
57 секунд на реєстрацію – і Ви теж зможете скачувати необхідні документи, форми, зразки тощо



У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Я тут вперше
на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль
Oops!.. Але публікацію можуть бачити лише зареєстровані користувачі



Приділіть лише 57 секунд реєстрації – і читатимете статті, актуальні запитання та відповіді на них


У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Я тут вперше
на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль