Як в електронній системі закупівель борються з непорядними замовниками

175
Минуло більше року з тих пір, як ми перейшли на прозорі закупівлі через електронну систему ProZorro. Та боротьба з непорядними замовниками триває і дотепер. З огляду на це, система закупівель постійно змінюється, у ній з’являються нові сервіси. З ними торгувати нечесно стає все важче. Розповімо про нові сервіси, які мають стати перешкодою для корупційних зловживань під час закупівель.

Електронна система закупівель запрацювала на повну силу з 1 серпня 2016 року. Запровадження публічних закупівель має на меті:

  • забезпечити ефективні та прозорі закупівлі;
  • створити конкурентне середовище у сфері публічних закупівель;
  • запобігти проявам корупції у цій сфері;
  • сприяти розвитку добросовісної конкуренції.

Відтак усі тендери, які перевищують встановлені Законом України «Про публічні закупівлі» від 225.12.2015 № 922-III пороги — від 200 тис для товарів і послуг і від 1,5 млн грн для робіт, — замовники мають проводити через ProZorro, застосувавши конкурентні процедури. Лише у виняткових випадках, коли на ринку відсутня конкуренція чи у разі нагальної потреби можна обґрунтовано застосовувати переговорну процедуру та завантажити у систему повідомлення про намір укласти договір.

Однак, попри численні показники проведених закупівель (наприклад, 3 серпня було оголошено мільйонний тендер, щодня замовники відкривають майже 4 тисячі закупівель), лише 55% процедур є конкурентними, тобто такими, що проходять на відкритих тендерах.

«Електронна система ProZorro була задумана з принципом «всі бачать все», але в умовах, коли частину тендерів недисципліновані замовники залишають поза системою, виникає значний простір для зловживань. Саме тому ми бачимо необхідність повністю перевести малі допорогові закупівлі на ProZorro. Ми готуємо відповідний законопроект», — пояснив на останній прес-конференції перший заступник Міністра економічного розвитку і торгівлі Максим Нефьодов.

Так, наразі зарано говорити про перемогу над корупцією в закупівлях за державні кошти. Непорядні замовники залишилися, вони знаходять все нові шляхи, як провести закупівлі поза системою або у «потрібного» постачальника. Утім, і електронна система закупівель не стоїть на місці. Команда ProZorro модернізує її новими сервісами та проектами, які роблять закупівлі все більш прозорими, дають змогу виявляти нечесні закупівлі, порушення закупівельного законодавства замовниками і реагувати на них.

Про які нові сервіси йдеться?

Індекс найкращих практик

Напередодні  річниці електронної системи державних закупівель команда ProZorro презентувала новий інструмент для оцінки замовників — Індекс найкращих практик. Цей інструмент створено за підтримки фахівців Transparency International Україна, аби мати змогу ефективніше аналізувати публічні закупівлі за допомогою електронної системи.

Презентуючи новий інструмент аналізу дій замовників, Максим Нефьодов зазначив: «Ми постійно перебуваємо в межах дихотомії «зради» і «перемоги». Якщо закупівля пройшла ідеально, без сумнівів, — це перемога, а зрада — це вже корупція. Утім, більшість замовників перебувають у так званій «сірій зоні», і вони — не ідеальні. Наш індекс дозволить оцінювати схожих між собою замовників. Наприклад, за його допомогою можна порівняти успішність проведення закупівельних процедур різними управліннями освіти по всій країні. Подібна оцінка потрібна самим замовникам та органам їхнього управління задля розуміння можливих шляхів підвищення ефективності закупівельної діяльності організації».

Тобто за допомогою цього інструмента перевірятимуть установи з порівнюваними обсягами тендерів, схожими бюджетами та практиками закупівель.

Індекс складається з 4 категорій оцінки закупівельних практик, які визначаються для кожного замовника торгів через електронну систему, а саме:

  • прозорість;
  • доступність;
  • якість процедур;
  • заохочення конкурентності.

Розробники розповідають, що індекс розраховується на основі даних, отриманих за останні 365 днів. Таким чином, можна буде порівняти схожих між собою замовників у групах. Замовники будуть поділені на 11 тематичних груп, наприклад: відділи освіти, лікувальні заклади, міські і районні ради тощо. За результатами підрахунку показника індексу вибудовується рейтинг всередині груп — 3 найкращих і 3 найгірших замовника.  

Завдяки Індексу найкращих практик і безпосередньо замовники, і їхні органи управління зможуть докласти зусиль, аби змінити ситуацію в тій чи іншій категорії. А постачальники та громадськість зможуть порівняти замовників між собою.

Один із розробник індексу Дмитро Паламарчук пояснює: «Завдання індексу не оцінити те, що купляє замовник. Його мета — оцінка конкурентності процедур, доступності їх для бізнесу та їх прозорість. Нам необхідно мати якісні процедури, які не порушують закон».

Тобто всі зацікавлені сторони зможуть бачити, яка бюджетна установа чи який державний орган обмежують конкуренцію під час закупівель або не допускають учасників до участі у тендерах, наскільки відкрито і якісно вони проводять закупівельні процедури.

Інтеграція з DoZorro

У листопаді минулого року Transparency International Україна запустила аналітично-моніторинговий портал DoZorro.

Нині портал DoZorro інтегрований з ProZorro і авторизованими майданчиками, через які замовники проводять процедури закупівель.

Кожен, хто зафіксував порушення під час закупівлі, може залишити свій відгук на порталі DoZorro та подати звернення до органів контролю, правоохоронних органів.  Відповідно, інформацію про нечесні тендери і замовників можуть бачити всі охочі.

Моніторинг закупівель та ефективності використання державних коштів передбачає і новий функціонал громадського активіста, запущений 15 червня. За перший місяць його роботи проаналізовані більше тисячі закупівель, а в 70% яких знайдені порушення.

Інтеграція з системою 007

Інтегрована з електронною системою закупівель й пошуково-аналітична система 007, яка  використовує інформацію з порталів «Є-data» і Data.gov.ua, сайту Дежстату і системи ProZorro. Завдяки  цій системі можна:

  • оперативно перевіряти бюджетні трансакції, тобто платежі, що пройшли через Казначейство;
  • побачити платежі певної установи та трансакції за призначенням платежу;
  • порівнювати установи та регіони за обсягами трансакцій, будувати зв’язки на основі платежів та проведених тендерів, візуалізувати грошові потоки з ланцюжків фінансово-господарських відносин тощо.

Система забезпечує доступ до даних про використання державних грошей і бюджетних оплат рахунків кожного замовника. А оцінивши кожного замовника, учасники можуть самі вирішувати, брати участь у процедурі закупівлі чи ні.

Інтеграція з Єдиним державним реєстром

Проводити закупівлі в електронній системі справді стає простіше. З червня ProZorro інтегрувалася з Єдиним державним реєстром.

Відтак замовники мають можливість отримувати онлайн інформацію про учасників, а також виписку з реєстру про компанію. А майданчики можуть легко перевірити, чи справжньою є компанія, яка реєструється для участі в тендері.

Також учасники закупівлі можуть надавати довідку про відсутність податкової заборгованості в електронній формі.

Надалі інтеграція з держаними реєстрами залишається одним із приорітетних завдань ProZorro.

Вдосконалення авторизованих майданчиків

Докладають своїх зусиль до боротьби з нечесними на руку замовниками і авторизовані майданчики. Зокрема, вони поліпшують свій функціонал, аби спростити для бізнесу пошук потрібної закупівлі.

Трапляється, що замовники навмисно прописують назви оголошених тендерів так, щоб вони потрапили до іншої категорії. Тобто діють так, аби такий тендер знайшли тільки обрані  учасники.

На заваді їм і стає вдосконалений пошук потрібних тендерів, який пропонують авторизовані майданчики. Завдяки йому постачальники можуть знайти потрібні їм закупівлі і вчасно подати пропозицію.



Підписка на статті

Підпишіться на розсилку, аби не прогавити жодної важливої та цікавої статті. Це БЕЗПЛАТНО. З нашою допомогою працювати легше!

Освітні заходи

Освітні заходи

Отримайте нові знання

Взяти участь

Інтернет-магазин

Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями

Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями з передплати і станьте читачем тижневика «Головбух:БЮДЖЕТ» та журналів «Головбух: Праця та зарплата» і «Держзакупівлі» просто зараз

Живе спілкування з редакцією











© Головбух: Бюджет, 2017. Усі права захищено
Повне або часткове копіювання будь-яких матеріалів порталу, цитування, публікація їх анотованих оглядів допускаються лише з письмового дозволу редакції порталу

Тижневик «Головбух: Бюджет», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14859-3830Р від 29.01.2009

Журнал «Держзакупівлі», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 18739-7539Р від 14.02.2012

Журнал «Головбух: праця та зарплата», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14961-3933 ПР від 05.03.2009


  • Ми в соцмережах
Коте теж здивований, але…


він знає, що зареєструється і скачає файли.
57 секунд на реєстрацію – і Ви теж зможете скачувати необхідні документи, форми, зразки тощо



У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Я тут вперше
на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль
Oops!.. Але публікацію можуть бачити лише зареєстровані користувачі



Приділіть лише 57 секунд реєстрації – і читатимете статті, актуальні запитання та відповіді на них


У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Я тут вперше
на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль