Добровільне об’єднання територіальних громад: опановуємо процедуру

189
Нещодавно набув чинності Закон України «Про добровільне об’єднання територіальних громад», який закладає першу цеглину до фундаменту законодавчої бази щодо об’єднання територіальних громад. А мета такого об’єднання — забезпечення фінансової спроможності органів місцевого самоврядування. Тож далі й поговоримо про запроваджену Законом процедуру об’єднання територіальних громад.

З прийняттям Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад» від 05.02.2015 № 157-VIII (далі — Закон про об’єднання громад) унормувано об’єднання територіальних громад сіл, селищ, міст, зокрема чітко визначено процедуру такого об’єднання.

Види об’єднаних територіальних громад

Тож тепер територіальні громади можуть об’єднуватися в сільську, селищну, міську територіальну громаду, утворювати єдині органи місцевого самоврядування та обирати, відповідно, сільського, селищного, міського голову (ч. 3 ст. 6 Закону про самоврядування).

Адміністративним центром об’єднаної територіальної громади визнають населений пункт (село, селище, місто), який має розвинуту інфраструктуру і розташований найближче до географічного центру території об’єднаної територіальної громади. Поділ об’єднаних територіальних громад на сільські, селищні та міські залежить від того, який населений пункт обрано адміністративним центром об’єднаної територіальної громади.

Тобто об’єднана територіальна громада вважається:

  • сільською, якщо її адміністративний центр — село;
  • селищною, якщо її адміністративний центр — селище;
  • міською, якщо її адміністративний центр — місто.

Об’єднаній територіальній громаді присвоюється найменування, яке, як правило, є похідним від найменування її адміністративного центру (найменування населеного пункту).

Розгляд пропозицій про об’єднання

Пропозицію про об’єднання територіальних громад сіл, селищ, міст (далі — пропозиція) можуть надавати:

  • сільський, селищний, міський голова;
  • не менш як третина депутатів від загального складу сільської, селищної, міської ради;
  • члени територіальної громади в порядку місцевої ініціативи;
  • органи самоорганізації населення відповідної території (за умови представлення ними інтересів не менш як третини членів відповідної територіальної громади).

У пропозиції обов’язково має бути наведено перелік територіальних громад, що об’єднуються, із зазначенням відповідних населених пунктів, найменування об’єднаної територіальної громади та визначення її адміністративного центру.

Громадське обговорення пропозиції проводять протягом 30 днів з дня її надходження (ч. 3 ст. 5 Закону про об’єднання громад).

За результатами громадського обговорення пропозиція подається до відповідної ради на наступну сесію для прийняття рішення про надання згоди на добровільне об’єднання територіальних громад та делегування представника (представників) до спільної робочої групи.

Після прийняття радою рішення про надання згоди на добровільне об’єднання територіальних громад місцевий голова надсилає пропозицію сільському, селищному, міському голові суміжної територіальної громади. Останній забезпечує її вивчення та громадське обговорення, що також має тривати протягом 30 днів з дня надходження пропозиції. За результатами громадського обговорення пропозиція подається до відповідної ради на наступну сесію для прийняття рішення про:

  • надання згоди на добровільне об’єднання територіальних громад і делегування представника (представників) до спільної робочої групи — якщо громада підтримала добровільне об’єднання;
  • відмову в наданні згоди — якщо громада не дійшла згоди щодо об’єднання.

Спільна робоча група

Якщо рішення про надання згоди на добровільне об’єднання територіальних громад прийнято — місцевий голова (ч. 3 ст. 6 Закону про об’єднання громад):

  • приймає рішення про утворення спільної робочої групи з підготовки проектів рішень щодо добровільного об’єднання територіальних громад;
  • інформує про це Верховну Раду та Раду Міністрів АР Крим, відповідні обласну раду, обласну державну адміністрацію (ОДА).

Саме з утворення спільної робочої групи і розпочинається процедура добровільного об’єднання територіальних громад.

Спільна робоча група готує проекти відповідних рішень щодо добровільного об’єднання територіальних громад. Вони підлягають обов’язковому громадському обговоренню протягом 60 днів. Лише після обговорень місцеві голови вносять питання про їх схвалення на розгляд сільських, селищних, міських рад (далі — місцева рада), яке має бути розглянуто протягом 30 днів (ч. 2 ст. 7 Закону про об’єднання громад).

Розгляд проектів рішень

Після схвалення місцевими радами проектів рішень вони у 5-денний строк подаються до Ради Міністрів АР Крим, ОДА, які протягом 10 робочих днів з дня їх отримання готують висновок щодо відповідності проектів рішень Конституції та законам України. Висновок затверджується постановою Ради Міністрів АР Крим, розпорядженням голови ОДА.

Позитивний висновок є підставою для прийняття місцевими радами рішення про:

  • добровільне об’єднання терито­ріальних громад;
  • проведення місцевого референдуму щодо підтримки об’єднання територіальних громад.

У разі прийняття місцевими радами рішення про добровільне об’єднання територіальних громад та підтримки об’єднання територіальних громад на місцевому референдумі голова місцевої ради, яка ініціювала об’єднання, звертається з поданням про утворення об’єднаної територіальної громади до Верховної Ради АР Крим та обласної ради. А вони через 30 днів після подання мають прийняти відповідне рішення (ч. 8 ст. 7 Закону про об’єднання громад).

Одночасно з прийняттям рішення про утворення об’єднаної територіальної громади призначають і перші місцеві вибори:

  • депутатів сільської, селищної, міської ради об’єднаної територіальної громади (далі — рада об’єднаної громади);
  • сільського, селищного, міського голови об’єднаної громади.

А повноваження органів місцевого самоврядування та місцевих голів територіальних громад, що об’єдналися, припиняються з моменту набуття повноважень новообраними органами місцевого самоврядування та їх головою (ч. 1 ст. 8 Закону про об’єднання громад).

За рішенням ради об’єднаної громади у населених пунктах, окрім адміністративного центру, обирається староста на строк повноважень такої ради. Староста за посадою є членом виконавчого комітету ради об’єднаної громади.

Основними обов’язками старости є:

  • представлення інтересів жителів села, селища у виконавчих органах ради об’єднаної громади;
  • сприяння жителям села, селища у підготовці документів, що подаються до ради об’єднаної громади;
  • участь у підготовці проекту бюджету територіальної громади в частині фінансування програм, що реалізуються на території відповідного села, селища;
  • внесення до виконавчого комітету ради об’єднаної громади пропозиції з питань діяльності на території відповідного села, селища її виконавчих органів, підприємств, установ, організацій комунальної форми власності та їх посадових осіб.

У населених пунктах, у яких до об’єднання розміщувалися місцеві ради, обов’язки старости (до обрання на перших виборах старости) виконує особа, яка здійснювала повноваження місцевого голови відповідної територіальної громади до об’єднання.



Ваша персональна добірка.

    Підписка на статті

    Підпишіться на розсилку, аби не прогавити жодної важливої та цікавої статті. Це БЕЗПЛАТНО. З нашою допомогою працювати легше!

    Освітні заходи

    Освітні заходи

    Отримайте нові знання

    Взяти участь

    Інтернет-магазин

    Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями

    Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями з передплати і станьте читачем тижневика «Головбух:БЮДЖЕТ» та журналів «Головбух: Праця та зарплата» і «Держзакупівлі» просто зараз

    Живе спілкування з редакцією




    Розсилка









    © Головбух: Бюджет, 2017. Усі права захищено
    Повне або часткове копіювання будь-яких матеріалів порталу, цитування, публікація їх анотованих оглядів допускаються лише з письмового дозволу редакції порталу

    Тижневик «Головбух: Бюджет», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14859-3830Р від 29.01.2009

    Журнал «Держзакупівлі», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 18739-7539Р від 14.02.2012

    Журнал «Головбух: праця та зарплата», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14961-3933 ПР від 05.03.2009

    
    • Ми в соцмережах
    Коте теж здивований, але…


    він знає, що зареєструється і скачає файли.
    57 секунд на реєстрацію – і Ви теж зможете скачувати необхідні документи, форми, зразки тощо



    У мене є пароль
    нагадати
    Пароль надіслано на пошту
    Ввести
    Я тут вперше
    на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
    Введіть ел. пошту або логін
    Неправильний логін або пароль
    Неправильний пароль
    Введіть пароль
    Oops!.. Але публікацію можуть бачити лише зареєстровані користувачі



    Приділіть лише 57 секунд реєстрації – і читатимете статті, актуальні запитання та відповіді на них


    У мене є пароль
    нагадати
    Пароль надіслано на пошту
    Ввести
    Я тут вперше
    на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
    Введіть ел. пошту або логін
    Неправильний логін або пароль
    Неправильний пароль
    Введіть пароль